Min gamla lägenhet var helt inkompatibel med Sonos. Osäker om det var väggarna som strulade eller störningar, men även Wifi var nästan omöjligt få att fungera. Ett rum från routern hade jag 1Mbit av de 100 jag hade i vardagsrummet där routern var, så fast det var en trea fick jag köra med Mesh-nät med tre enheter för att få hyffsat stabilt. Där fungerade sällan Sonos bra.
Men - det finns lite olika sätt installera sonos som kan vara värda att prova.
Det enklaste är en sladd till en högtalare, som sedan bildar Sonos-nätverk med någon form av mesh-grund (säger de). Man kan också få alla Sonos att ansluta till ett befintligt trådlöst-nätverk (dvs. varje enskild högtalare ansluter till ett annat trådlöst nätverk). Man kan också köpa en brygga, vilket sägs skapa ett starkare centralt sonos-enbart-nätverk som alla högtalare ansluter till.
Jag har provat alla sätt, och i gamla lgh gjorde det ingen meningsfull skillnad. I denna lägenhet... minns jag inte vilket jag valt längre, det bara fungerar. Men, min poäng är att det finns många olika sätt att prova, liksom tre olika kanaler i Sonos.
Men, vad jag hört så har IKEAS Symfonisk lite sämre wifi än Sonos egna. OM det nu stämmer

Click to expand...