Överklocka sin Arc

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av qwertylol, 25 sept 2011.

1. qwertylol

qwertylol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tjena!

Såg en artikel om överklockning av sin arc. Blev faktiskt intresserad av att göra det, men har ett par frågor innan som jag hoppas att jag får svar på.

Har du överklockat din arc?

Är det svårt att göra det?

Finns det några nackdelar med att göra det?

Blir det någon märkbar skillnad med en överklockad cpu på sin arc?

Tack :)

Last edited: 25 sept 2011
  2. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

har överklockat min arc.

Det kräver att du har låst upp telefonen. Plus att du måste lägga in en ny kärna. Jag använder mig av doom kernel har inte sett någon annan än som verkar vettig så.

Det är inte så svårt att göra. Först måste du låsa upp telefonen så att du kan flasha in en ny kärna. Värt att tänka på är att gör du det så kommer telefonen att bli rootad. Med allt vad det innebär. Där efter är det bara att ladda hem ett program som gör att du kan ställa in klockfrekvensen på telefonen. Var inte för ivrig i början utan börja lätt.

Nackdelar är att garantin rycker plus att du kan skada telefonen om du klockar den för hårt. Så händer det något så är telefonen körd oftast.

Märker att det går lite snabbare lite här och var. ingen jätteskillnad så men skillnad gör det. Har dock bara klockat upp min till 1.4ghz Doom kernel tilllåter upp till 1.9ghz men det känns lite för riskablet. En annan bi effekt är att du kan välja govenor dvs den som styr hur kärnan ska prioritera cpu tid till. Vilket gör att du kan även där får en känsla av mer flyt. Då det kan ge prio till ui och likande.

3. Svampen

Svampen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247

MINA ENHETER

Antar att du märker skillnad när du surfar och läser in en ny tung sida? KAnske inte så mycket i hur telefonen "flyter" utan mer att den är snabbare när det gäller tunga beräkningar. Eller har jag fel? :-)

Hur mycket påverkas batteritiden när du kör i 1,4Ghz?

4. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Jo det går ju lite snabbare när man surfar även spel laddas lite snabbare också.
    Men batteritiden märker jag ingen större skillnad på. Den kör ju inte i 1.4ghz hela tiden utan mer när den behöver det. Annars så ligger ju cpu på lägre frekvenser när den inte har något göra.

5. Bjidi

Bjidi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har också OC:at min Arc, håller på att arbeta fram en stabil klock och volt i diverse tester. Lite dåligt med bra program för det.

Men det är inte speciellt svårt, när man har allt på plats så är det bara ett kommando i en promt i datorn.

Det du behöver är att söka på t,ex XDA forumet hur man låser upp bootloadern. Du får ladda hem ett par filer, installera drivrutiner osv. Sen stänger du av telefonen, håller in meny knappen och pluggar in kabeln så den blå lampar lyser, följer instruktionerna och på 1 minut har du en öppnad bootloader. Sen laddar du hem DoomKernel också från XDA forumet, med ett annat kommando installerar du den, tar ett par sekunder.

Sen laddar du bara hem apps som överklockar och är försiktig.

Sök och läs på lite om hur du rootar och unlockar bootloadern. Det är lite att sätta sig in i men det är sunt att läsa på någon dag innan man börjar.