Överklockbar kärna för CM7

Discussion in 'ZTE' started by kallt_kaffe, Jun 30, 2011.

1. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Länkarna borttagna då dessa kärnor inte är kompatibla med senaste CM7. Installera istället CM7 2011-07-02 (eller senare) då den har överklockbar kärna.

https://swedroid.se/forum/42958-rom...1-0-inofficiell-portning-2011-07-02-gen2.html

Instruktioner
    • Installeras EFTER att man installerat CM7 m.h.a. Clockwork recoveyr v4.0.0.2 eller senare.
    • Bootar i 604.8MHz men kan överklockas upp till 844MHz inne från Cyangenmod Settings (eller med andra alternativ som SetCPU och NoFrills CPU Control om man hellre vill det)
    • Kryssa ALDRIG i att du vill sätta en hastighet vid boot om du inte först testat ut den ORDENTLIGT och vet att den är stabil.
    • Hur högt just din platta klarar kan ingen svara på i förväg, var och en får själv testa ut sin högsta stabila nivå.
    • Kör utan AHB överklockning tills du hittat din maxnivå och testa sedan med AHB varianten (om du vill). AHB överklockning brukar ge ca 10-15% extra prestanda. Jag har inte ens hunnit testa denna själv ännu.

[​IMG] [​IMG]

Attached Files:

Last edited: Jul 3, 2011
    tonyex, chrkad, DaKKs and 8 others like this.
  2. kallt_kaffe

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hmm.. 844MHz och fortfarande stabilt, verkar som jag får lägga till ännu mer frekvenser. :)

Börjar misstänka att det är en underklockad 800MHz MSM7227 i plattan (samma som sitter i ZTE Skate).

chrkad, gosa and rhodos like this.
  3. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Från 600MHz till 844MHz? Inte illa!
    40% är ju galet mycket i de flesta sammanhang...

Det här lilla 995-kronorsfyndet blir ju bara bättre och bättre.

4. BeamingFuture

BeamingFuture Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag körde in kärnan och satte på 844. Den frös direkt, dvs listan där man väljer frekvenser låstes direkt efter val av 844. Den bootade om automatiskt efter 5 minuter.

Nu valde jag 748 istället och den har snurrat fint i 10 minuter nu. Tack för denna, jag återkommer om jag hittar några problem.

Uppdatering: Den frös sig i ninja fruit och bootade om. Jag testar nu något lägre frekvens, kanske nått i stil med 700Mhz.

Uppdatering 2: På 691 fungerade fruktninjan i 5 minuter iaf. Sen tröttnade jag på att spela det (så kul är det inte). Förhoppningsvis är den stabil nu :-)

Last edited: Jun 30, 2011
  5. woundead

woundead Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Snyggt jobbat kallt_kaffe!

Fick precis ~16€ över 3 månader från bredbandsbolaget att flattr:a för (https://flattr.com/)
    Vet inte exakt hur det fungerar, men fixa ett konto och skapa ett "thing" där så blir du mottagare för mitt smickrande.

Keep up the good work

Mvh
    Woundead

6. BalsbyMange

BalsbyMange Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör stabilt på 787. Nice....

Sent from my CM7 loaded Light.

7. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det inget sjysst program man kan stresstesta med under en längre period?

Sitter och har kört ett race med Need For Speed Shift i 806MHz utan att ha några som helst problem, men det vore ju kul att testa något mer "konsekvent"...

En fråga till - finns det nån liten sjysst widget som visar klockfrekvensen på hemskärmen? Jag la ner SetCPU för ett tag sedan när jag upptäckte att CM7 sköter det så bra ändå...

Edit: Hittade StabilityTest på Market... vad tror ni om den?

8. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Du har nog fått ett bra exemplar. När jag både sätter under och överklockning till 806 samt har performance så låser sig plattan vid YouTube strömmning i HD :)
    Får stressa vidare...

Tack mannen!

Förresten, noterade att ikonerna samlas över varandra när kan vänder tableten då man är inne i appdrawen. Scrollar man så blir allt vanligt igen. Något inställningsfel kanske från min sida?

Attached Files:

9. henke_e

henke_e Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan man lägga in denna även om man kör RLS 6? Har lite dålig koll på skilnaden. Skulle gärna testa att stressa processorn lite. :)

10. Lepra

Lepra Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Rullar stabilt i 729. Allt över det så fryser den inom några sek. Får fresta den lite med AHB grejen.

11. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter just nu och kör StabilityTest i 826MHz och det verkar stabilt efter 13 minuter (Ja, jag vet... man måste testa längre för att verkligen veta om det är stabilt... men ändå)

Batterinivån börjar krympa, så jag kan nog inte köra så mycket längre, men för imorrn är jag nog inte helt emot om du kunde lägga till ett par steg till... har trots allt bara 844MHz kvar att testa om det jag gör nu skulle slå väl ut.

Förresten - vet vi vad som är en bra temperatur att stanna på?
    (Just nu ligger jag på 42 grader, men då sitter jag i ett rum som håller 28 grader också.)

Edit: 20 minuter får räcka för ikväll. Imorrn blir det 844Mhz!

12. chrkad

chrkad Kid Droid Medlem

Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    Apple iPad Pro (12.9) + Pencil
    Övrigt:
    Fossil Sport,Google Home,Nest Hub,Chomecast Ultra/Audio
    Helt otroligt, plattan har gått från att vara OK med 2.1, till att bli helt OK i och med CM7 v2.3.4 och nu väldigt bra med AHB överklockning till 806 MHz. Alla mina appar funkar så nu har jag ställt in 806 vid boot.

Min Apple iPad 64GB wi-fi + 3G ligger i lådan och samlar damm :-)

13. solidtudor

solidtudor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

TACK så hemskt mycket kallt_kaffe! PS1 emulatorn FPSe funkar utmärkt utan lagg med de spel jag testat! Nu är plattan hur bra som helst!

14. Jaevlar

Jaevlar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Blir till att pröva när man får lite tid under helgen och se hur mycket den pallar att klocka upp. :D

Keep on trucki'n kallt_kaffe!

Last edited: Jul 1, 2011
  15. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

För min del behöver du inte stressa med högre hastigheter... blev "crash & burn" innan jag hann gå tillbaka till Hemskärmen efter att jag satt upp till 844MHz

Ska stressa prollen under lite längre tid i 825MHz (en timme får räcka), sedan blir det AHB'n.

En följdfråga där: Eftersom du säger att AHB-överklockning höjer prestanda med 10-15%... kan man räkna som att det kanske är bättre att lägga sig nånstans mellan 750-800MHz (minns inte exakta stegen) och sedan testa att peta upp AHB'n och köra så (om det nu funkar) snarare än att köra på en väldigt hög klockning av bara processorn?

Snillet (Inte så mycket snille kanske, men ändå) spekulerar... :D

16. kallt_kaffe

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har också haft såna krasher vid 844 samtidigt som jag just nu kör med 864. Jag behöver testa mer men just känns det som det kanske är något i hur CyanogenMod sätter hastigheten så att den riskerar att frysa just när den gör det. Testa att köra med No-Frills CPU control och se om du kan sätta den i 844MHz med den.

AHB:en påverkar (tror jag) enbart hastigheten på minnesaccessen medans CPU överklockningen nog påverkar hastigheten på fler saker. Exakt vad som ger mest i det exempel du tagit upp kan jag inte svara på. Det beror nog på vad man gör med den. Jag tror dock aldrig att jag hört någon med ZTE Blade som inte kommit lika högt med CPU:n för att de överklockat AHB:n. Däremot har ett fåtal stabilitetsproblem med AHB överklockningen men då har det haft det även vid lägre hastigheter.

Gissningsvis kan du köra lika fort med AHB:n på eller så kan du inte köra med AHB överklockning alls men säker kan man ju inte vara.

17. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej, då får det bli ett par försök till med 844MHz då, men med "No-Frills" istället... har kört StabilityTest i 35 minuter nu i 825MHz utan felmeddelanden eller hängningar så det bådar ju gott.

- Vad bra det är att ha ett jobb där det är väldigt lugnt juni-juli så man har tid att "leka"... :cool:

Tack för hjälpen!

18. kallt_kaffe

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hittade precis "Temp+CPU V2" som verkar vara en enkel widget för att visa aktuell CPU hastighet och några saker till. Gratis på Market.

19. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Att den visar temperatur är också väldigt bra när man overklockar och sådant, då vet man när man ska underclocka dvs om man inte använder setcpu för att automatiskt göra det

20. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Den var inte så dum...

BTW - Det blev inte så mycket bättre med No-Frills CPU Control & 844MHz, så jag får nog stanna på 825Mhz, vilket ändå inte är "kattpiss" direkt...

- Nu vidare till AHB-överklockningen!