Översaturerade bilder i Xperia X10

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Leogbg, 2 jun 2010.

1. Leogbg

Leogbg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Enligt Swedroids test av X10 Mini kan det ibland bli översaturerade och dålig skärpa på vissa bilder gjorda av storasyster X10. Eftersom jag är helt novis på mobilkameror, undrar jag om detta kan åtgärdas med en uppdatering till Android 2.1?

Personligen är jag sugen på den stora X10 men vill ha en bra kamera. Det vore helt orimligt om den lilla Mini tar bättre bilder. Översaturerade bilder och skärpa har väl med optiken att göra? Då antar jag att det inte finns någonting att göra..

2. c4lamity

c4lamity Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har visserligen inte fotat tomater med min X10 men har aldrig varit med om att bilderna blivit översaturerade. Enda är att bildstabilisatorn gör bilderna suddiga, men med den avstängd (vilket är default) tar den jättebra bilder.

3. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tycker det är så himla underligt att folk får sämre bilder med bildstabilisatorn, för mig var det helt tvärtom

4. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Jag körde med bildstabilisatorn först och det blev helt kass! Anledningen till att jag använde den var att jag såg väldigt fina bilder tagna av användare som hade den på! Men mina bilder blev mest skit!
    Så jag stängde av den och nu får jag kanonfina bilder!

Detta verkar vara en problem som varierar från telefon till telefon helt enkelt? Man får pröva sig fram vilket som är bäst för den egna X10:an

5. benja

benja Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då har du inte sett mina darrhänder! :D

X10 tar fina kort med stabilisatorn också, men tyvärr så blir det som det står ovanför, småsuddiga kanter om man zoomar in och letar efter det suddiga ;P jättefinakort!

6. c4lamity

c4lamity Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hehe, har heller inga kirurgstadiga händer direkt :) För mig blir dock hela bilden suddig, inte bara i kanterna. T.ex en gräsmatta så syns grässtråna klart tydligare utan stabilisator.

Man är ju ingen fotoguru men jag gissar att det beror på slutartiden eller att bilden processas på nåt vis, det tar iaf längre innan jag kan ta nästa bild med stabilisatorn på.

7. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Bildstabilisatorn är helt klart ett problem. Jag har skrivit till supporten och skickat bilder till supporten. Bilder där det mesta ser ut som skit. Jag drar slutsatsen att det är ett problem för S-E eftersom de inte svarat trots att de haft ärendet i ett par veckor nu. Jag fortsätter att jaga dem med mail men inte minsta svar. Inte ens ett meddelande att de tagit emot ärendet. Jag tycker det är riktigt dåligt att inte svara.
    Bilderna blir väldigt konstiga med skarpa detaljer i ett hav av blurr där allt ser utsmetat ut. Någonting är definitivt riktigt fel med bildstabiliseringsfunktionen på min X10:a
    Utan stabiliseringen tar kameran hyggliga bilder när det är bra ljus. I videoläget ser det dock ut som om stabiliseringen gör nytta.

8. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Hyddan

hade samma fundering när jag kontaktade support via mail en gång (inget svar på flera veckor), så jag ringde istället och då konfirmerade de att de sett rapporten. Kort efteråt fick jag svar via mail att de reproducerat felet hos sig.

Kort och gått, ring istället.

9. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

jag får väl ringa och hänvisa till mina mail - det är ju svårt att visa bilder för telefonsupporten annars.

10. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nu har jag talat med supporten två gånger......

Bild med bildstabilisering. Kolla skorstenen eller blommorna i urnorna på trappen

Bild utan stabilisatorn - fortfarande mindre skarpt i de problemområden jag visat på men i alla fall acceptabelt.
    Först sade supporten att jag måste uppdatera telefonen dvs ladda in telefonens programvara igen = jag förlorade alla mina inställningar och har en telefon som behöver anpassas igen. Sedan tog jag nya bilder. Samma resultat som tidigare.
    Nytt samtal till supporten. De säger att detta är ett helt okänt problem. Skicka in telefonen för service så får vi titta om vi kan hitta felet(!!!). Det tar minimum 10 arbetsdagar + transporttiden fram och tillbaka = ca 4 veckor gissar jag.

Last edited: 7 jun 2010
  11. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

bara en snabb snabb notis som nästan är det värsta i bilen, kolla busken längst nere i vänstra hörnet.. ser ut som en klick med färg med stabilisatorn och fin o skarp utan, blir te å stänga av om det är sådana här resultat man får med bildstabiliseringen påslagen

12. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Du har lite fel. 10 arbetsdagar är snarare 14 dagar (eftersom helgdagarna inte räknas in). Så 2 veckor. Men det handlar nog mera om en ca 5 dagar. Så om du nu inte fått tillbaka mobilen inom 2 veckor så kan du faktiskt kräva ersättning.

13. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har fått svar från supporten. Bilderna ser ut som de skall. Det finns ingenting onormalt med mina bilder.
    Det är ju märkligt att de har en bildstabiliseringsfunktion som förstör bilderna! Varför har man en sådan funktion? Det syns ju till och med på telefonens skärm att det är suddigt.

14. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Står ni ut med två exempel till nu när S-E supporten sagt att kameran är som den skall?
    Lägg märke till att elledningarna för gatubelysningen som försvinner bitvis på båda bilderna. Det är ok tycker Sonyericsson. Cyklarna nere till vänster i bild är ju ganska utsmetade med bildstabiliseringen påslagen.
    Bildstabilisering på
    Bildstabilisering av

Last edited: 9 jun 2010
  15. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Som den sanna egoist jag är så har jag bara kapat en tråd som handlade om kameran i X10. Jag inser nu att det egentligen blir fel. Dels för att ämnet för tråden inte stämmer med min lilla vendetta med Sonyericsson om bildstabiliseringen. Nu vet jag inte hur jag skall ta mig ur detta.....

16. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Dä dä, dä ä i Faluun... :)
    /Tunhuk

17. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nu har jag fått ett nytt svar från supporten:
    Hej!

Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Contact Center.

För att ej få denna typ av utförande i bilderna rekomenderar vi Er att avaktivera bildstabiliseringen i kamerafunktionen.
    Hur vida detta kan bli aktuellt att på något vis korrigera i framtiden i Sony Ericsson Xperia X10 har vi i dagsläget dessvärre ingen information om.

Med vänliga hälsningar,
    /Petter
    Sony Ericsson Contact Center

Då är väl ärendet avslutat för min del. Det finns ingenting att göra. Men de har i alla fall erkänt att problemet finns.

Jo men visst är det Falun

18. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Det verkar som om de inte riktigt bryr sig om problemet tycker jag? Varför överhuvudtaget ha med bildstabilisator om så många har problem med det? Mina bilder blir ännu sämre än dina med stabilisatorn påslagen! :(

19. OxygenePanic

OxygenePanic Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8 mp... mpööhahahah hade en Nokia med carl zeiss optik, 10 gånger bättre bilder.. har X10 själv nu grymt besviken på camen,
    men men den e skräp så e det bara.....

20. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Tycker supporten alltid svarar på ett sätt där de aldrig lovar någonting.
    Kan lika gärna vara så att de jobbar häcken av sig på att lösa det (iofs inte så troligt), supporten kommer ändå ge samma tråkiga neutrala svar enligt min mening.

Hyddan: Tack för bilderna - du gjorde det som jag inte orkat. Mina bilder med bildstabilisatorn på påminner om dina, suddiga.
    Eftersom jag normalt fotar med en systemkamera antog jag att jag bara hade för höga krav. Ska nu köra utan stabilisator.

Edit.
    Provade utan och med stabilisatorn. Vilken skillnad det går från dålig till usel. Eller kanske ok till dålig.
    Har inte SE provat funktionen? Hade det varit jag hade jag inte gett användaren möjlighet att aktivera stabilisatorn.

Last edited: 27 jul 2010