Övertyga föräldrar om en smartphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av MVSkare, 1 jan 2011.

1. MVSkare

MVSkare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Behöver hjälp som rubriken, är sugen på en android, har kollat htc legend men jag vet inte hur jag ska övertyga dem att gå med på det? :teeth:

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tja, vi kan väl börja med att kolla lite på dig, är du en snäll pojke/tjej? går du i skolan? jobbar? etc.

En smartphone är ju inte direkt billig så om man inte har nån inkomst är det ju inte så lätt. men det bästa brukar vara att mötas halvvägs, dvs betalar 50% själv, då brukar föräldrar gärna hoppa på.

Fast ja, en Zte blade är nog inte helt fel för 1495kr :) även om legenden är riktigt cool med sin body, så är den betydligt dyrare.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Ålder?
    Vad har du tänkt att göra med den? Maila? Spela spel? Osv. Frågorna är många.

Känns att det finns en lite för stor hysteri kring att ha en smartphone bara för att ha den. Tycker det gäller att man faktiskt tänkt använda den och har anledning till att ha den från början. Vet flera av mina vänner som ex inte finner sig ha någon anledning till att ha en smartphone då den bara är onödigt dyr för en vanlig telefon. Dessa människor är som jag 22+.

Så det är lite svårt att bara rent utsagt komma med "anledningar" när du inte har skrivit något. Om tråden är för att vi ska hjälpa dig ljuga till dina föräldrar så kommer jag inte hjälpa till. Känns onödigt att få dig att pusha dina föräldrar att köpa en (kanske dyr - mer än 0 iaf) bara för att du vill latja med den. Jag har alltid fått spara och köpa mina egna telefoner. Allas föräldrar är inte gjorda av pengar men det kanske dina är - vad vet jag.

Vad har du för telefon idag ex?

samster93 och worldwide gillar detta.
  4. MVSkare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag hittade den relativt billigt med 3pott 199 då man kan använda allt :P ja är 14, går i åttan ja har en SE c702 :P

5. Division

Division Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

borde väl gå att lägga upp en snygg deal på nått sått. Vet inte hut bra du är i skolan men säg att du har 2 prov snart... Om du sätter MVG på båda betala föräldrarna allt om du för MVG på ett så betalar ni 50/50 och du misslyckas med att få MVG så veté tusan vad du ska göra. Det blir ju ett sätt för dig att trigga dig med läxläsningen oxå (om du inte redan har grymma betyg)

6. MVSkare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

låter ganska bra :P

7. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har en dotter på åtta som sparat ihop till sin Blade själv. Hon hade tidigare en samsung och nu en SE T707.. Jag lovade henne att hon skulle få köpa min ZTE Blade för 1000kr för att hon ska lära sig att saker faktiskt kostar pengar och att man får offra tex julklappar/födelsedagspresenter för att få ngt dyrare.

Hon sparar därför pengarna från julen och kommer väl ha de 1000kr om ngn månad eller två.

Det är ju dåligt läge att tigga mera nu precis efter jul om du kanske fått mkt då.
    Du kan ju lägga fram det som att du verkligen vill ha en android och fråga vad du kan göra.
    Kan du hjälpa till mera hemma? Förbättra ngt i skolan?

Mina barn får inte veckopeng än men jag antar att du har det? Börja spara och visa att du kan hushålla med pengarna och förstår deras värde.
    Om du är lika otålig som jag misstänker jag att du skulle vilja ha telefonen i handen redan imorgon... Men snart kommer flera nya telefonmodeller och priserna sjunker säkert så det blir lättare att hitta en drömtelefon...

samster93, worldwide, muki91 och 4 andra gillar detta.
  8. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Årets bästa inlägg.

Om du är yngre brukar föräldrar uppskatta obetalda sysslor i huset.

9. MVSkare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mena mer exakt varför man ska ha en android, tycker alla appar verkar jättebra men utan erfarenhet vet jag inte exakt.

10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

är dina föräldrar datorvana så kan du nämna möjligheten att dela kalender som en fördel, då du och dina föräldrar kan dela kalender med varandra.
    En annan "fördel" som du säkert inte själv uppskattar är latitude som skulle göra att dina föräldrar kan se var du är hela tiden ;)

MVSkare gillar detta.
  11. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    En stor anledning/argument till en smartphone är ju att de går att förändra, du kan ju ändra den till den du vill ha och när du sedan utvecklas kan telefonen växa med dig så du inte tröttnar (lika snabbt som med en vanlig).

Det finns skol-apps som geografi-frågesport, riktigt avancerade "miniräknare", science facts osv.
    Är du dålig på att motionera så finns det ju bra appar för det, för att motivera.

Den har ev GPS som hela familjen kan ha nytta av :)
    När jag tittar på mina vänners tonåringar så brukar de ha bättre chansen för att tjäna pengar och fjäska in sig hos mor och farföräldrar...

Lycka till! :)

MVSkare gillar detta.
  12. fjallmamman

fjallmamman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Som lärare i grundskolan ser jag några fördelar med att allt fler har smartphones... Jag är musiklärare och vi spelar ofta in läxor i musikskolan i telefonerna.
    När de komponerar på grundskolans helklasslektioner har de idéer i telefonen som de kan jobba vidare med, eller skicka vidare till mig för att jag ska kunna ge tips.

Det är inte lätt som lärare att hinna med alla elever, som ska jobba individuellt på sin egen nivå - men de med smartphones, eller i alla fall de med telefoner som man kan spela in på har sin fördel i mitt jobb.

Även när de fått sin lektionstid i musikskolan är det bra om de lägger in det i kalendern med påminnelse, så jag slipper jaga dem skolan runt (vilket jag slutat med) eller missa sin lektion den veckan :(

De elever som är "svaga" i skolan kan få sina läxor inspelade - med lärarens godkännande! Det finns många argument särskilt för "svaga" elever att ha smartphones eller laptops. Men det ska gå genom skolan för att få rätt hjälpmedel för den eleven!

Som förälder ser jag "farorna" med telefoner och tonåringen. Det beror kanske på var man bor, men risken att få telefonen stulen, eller sonen/dottern rånad på telefonen? Ju flashigare lur, desto mer finns det att stjäla.

Ta ett snack med dina föräldrar, som tidigare skrivits i tråden. Kan du betala något själv och de tar en del av kostnaden - kanske kan du sköta disken på helgerna, sköta tvätten ett tag? Mammor älskar när de får hjälp! Pappa kanske vill ha hjälp med snöskottning i vinter - då kanske det är lättare för dem att hjälpa dig till en telefon.

En 14-åring för 50 år sedan räknades som vuxen och skulle klara sig själv. Idag ska barn/tonåringar leva allt längre på sina föräldrar, och föräldrarna förväntas köpa wii, ps3, telefoner med abbonemang osv. En 14-åring är kapabel till en hel del, det vet du säkert! Visa dina föräldrar att du vill ha telefonen genom att bevisa att du är en man!

13. MVSkare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack, jag tränar 5-10 ggr i veckan så motivationen behövs inte ;)

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Vad ska du göra med telefonen?

Är det bara spela spel?

Kalender har en vanlig SE också. SMS, samtal osv likaså.

Jag är lite emot att man ska få föräldrarna att köpa allt hela tiden. Det är för mycket hysteri kring att man alltid måste ha det värsta - när man inte ens använder kapaciteten eller ens har vettig anledning till varför man ska ha sakerna.

Det fungerar inte att bara komma på argument för. Du måste mer hålla en för och mot argumentation med dina föräldrar (eller oss på forumet som sker nu) varför du behöver en sådan dyr telefon då det låter som om det är dina föräldrar som kommer få betala din leksak/tegelsten.

Jag hoppas du själv tycker (och kanske t.o.m mår dåligt) om du "lurar" på dina föräldrar att köpa dig en dyr telefon som du sedan inte använder till det den var menad för. Dvs föräldrarna betalar en onödigt dyr telefon som du i första början inte ens behövde ha.

Jag har lite svårt att se varför en fjortonåring skulle "behöva" en legend om jag ska vara ärlig, mer än att den kanske är snygg. Visst har min desire kräm nog att spela osv men jag använder den som en businesstelefon inkl musikspelande,slösurfande (lite spel såklart) och utveckling så jag tycker jag når dess fulla kapacitet - ett exempel.

samster93 gillar detta.
  15. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har svårt att se varför människor har dyra billar med för mycket hästkrafter, eller varför man har en vinterjacka för 5000+...

worldwide gillar detta.
  16. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag har en spica som jag betalade 50/50 med med mina föräldrar, och jag som sjundeklassare använder den avancerade miniräknaren varje dag och jag bor långt från skolan så det är grymt skönt att ha musik och Spel på bussen, Google translate e bra på franska lektion oxå

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Jag har svårt att se varför ditt felstavade inlägg har något med diskussionen att göra. Det är inte direkt klokt att jämföra äpplen med päron. Eller ett äpple med en ananas för den delen.

Det hela handlar om vad man ska införskaffa och dess kostnad. När jag var liten så var en kostnad på vad en legend kostar idag extremt mycket. Speciellt då det är föräldrarna som tycks ska få för kostnaden för något som eventuellt är onödigt.

Till TS:
    Ta det som ex spicafelix skrev. Fundera lite om det. Sedan tar du de andra bra tipsen här från föräldrar. Ta en liten funderare med bra argument för att du ska få en smartphone. Sedan tar du upp dessa i en dialog med dina föräldrar och låter de då negativa så kan du börja förhandla om att du kan göra saker för att få det du vill ha. Ex att du ska hjälpa till hemma med den och den saken si och så mycket.
    Det gäller att ha ömsesidig respekt och komma med bra argument och om de fortfarande är skeptiska så kan du försöka sockra dealen lite. Som om du ska hjälpa till att finansiera mobilen eller hjälpa till hemma.

Att "kräva" att de ska köpa den nu direkt är kanske bland de sämsta idéerna då det nyss har varit jul och jag antar att dina föräldrar har köpt julklappar. Då kanske de blir lite sura om du ber om mer efter att ha fått julklappar. Om ni nu har julklappar i er familj, som jag antagit.

Alternativt gå till mor-/far-föräldrar. Om dessa fortfarande finns.

MVSkare gillar detta.
  18. Letterbox115

Letterbox115 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hahaha! Jag hade 285 poäng i betyget, och fick en rakhyvel och söderblandning-te i julklapp ;)

Vissa har det bra, men jag önskade mig iofs ingenting :P

On Topic: Det är ganska smart att inte binda sig 2 år i ett abonnemang, blir lite jobbigt att hålla ut sen det sista halvåret ;)

19. se33

se33 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tja, jag är snart 17 fick för et halvår sedan min samsung galaxy s av mina föräldrar MEN då var det min andra telefon innan hade jag en se w660 som jag fick i present när jag fyllde 12, algså jag hade haft min telefon i 4 år och då slocknade skärmen som varit sprucken telefonens sista halvår, medans många i skolan bytte varje år för att dom "tappade" tel. Jag sa till mamma att den telefon jag köper nu kommer jag ha i säkert 4 år så jag vill ha en av värre kaliber och hon sa ja men då får du vara försiktig med den för jag har inte råd med en ny om den går sönder direkt...

Och här sitter jag och skriver på min värsting lur som jag är kalas nöjd med! Så min stora fråga: Varför ska du ha en ny om din fungerar?

worldwide gillar detta.
  20. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Är de medvetna om priset? Är de emot att köpa en så dyr pryl eller att köpa en ny telefon generellt sett? Om det är prislappen kanske det kan vara mer skäligt att sikta in sig på en ZTE Blade eller LG Optimus One istället då jag tror de har snarlik hårdvara till ca halva priset av Legend.

Tror annars som andra sagt att sätta upp ett mål om betygen kan vara en uppskattad deal, om du nu inte har riktigt bra betyg redan.