Övertyga föräldrar om mobiltelefon?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Bävermannen, 4 mar 2012.

1. Bävermannen

Bävermannen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Det här problemet rör inte mig utan någon jag känner. Jag köpte själv en Xperia för några månader sedan men insåg i efterhand att en annan modell hade varit ännu bättre och skulle nu vilja sälja vidare den gamla (som fortfarande är i mycket gott skick). Tjejen jag känner har funderat på den telefon som jag har, och är väldigt sugen på att köpa den till nedsatt pris.

Problemet är att hennes föräldrar inte låter henne ha en mobiltelefon, fastän hon är fullt beredd att betala alltihop själv. Hon är 14 (15 i år) och går på högstadiet.
    Föräldrarnas främsta argument gäller strålning. De hävdar att man inte vet tillräckligt om strålningen från mobiltelefoner, och menar att hon inte behöver någon och att det inte är värt risken. Visst, man kan ju hålla med, hon har klarat sig fint hittills utan någon men man kan också se en del fördelar.

Någon som kan hjälpa till med några bra argument för mobilinnehav? Inte bara "alla har ju en" eller "det är coolt", det går inte hem hos föräldrarna. Hon ber dem som sagt inte att betala något av det, hon jobbar hemma för månadspeng och har själv sparat ihop så att hon mer än väl har råd. Det är strålningen det gäller, enligt hennes föräldrar. Jag skulle också uppskatta ifall det här löste sig, eftersom jag skulle behöva få den gamla mobilen såld för att kunna skaffa den nya.
    Tacksam för svar.

2. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Sälj din påse blocket tradera eller här på forumet, lättare smidigare och du behöver inte "övertala" någons föräldrar, som i mitt tycke bestämmer mer eller mindre över sin dotter och nu har sagt att hon inte ska ha en telefon. Nu ska vi inte ta den här tråden till någonting om barnuppfostran. Är själv nybliven pappa och skulle nog bli orolig om min dotter inte gick att nå eller inte kunde nå oss om det hände något. Men som sagt det går nog lättare att sälja den på annat håll. Lycka till

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    En mobil är människans näst bästa vän, med den kan man göra allt. Man kan surfa, man kan ringa (ifall man är i nöd, eller om man bara vill prata med någon) och man kan smsa, allt för att hålla kontakten med folk. Fast man kan också göra saker med en mobil, utan att hålla kontakten med någon, och då kan man kolla på film, kolla på tv, spela spel. Man kan göra det man vill, och lite till.

4. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Forskare är ju väldigt oense i frågan, iaf när det gäller strålningseffekter över lång tid, mer än 10 års användande. Det rekommenderas också att barn bör använda mobil mindre, eftersom de kommer exponeras ännu längre. Jag tror nog att det handlar om ganska tung användning för att det ska bli farligt även i längden.. Handsfree förminskar ju dessutom risken betydligt.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

5. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag kan tänka mig att risken är större att hon råkar ut för något p.g.a. brist på telefon än strålning från mobilen.

Dock är det som sagt föräldrarna som bestämmer över vad hon gör - att försöka argumentera mot dem är hederligt som vän men med den informationen du har givit oss låter det inte som att de är personer som kommer att övertygas.

6. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Respektera hennes föräldrars beslut. De bestämmer.

Sälj den någon annanstans.

7. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    jag skulle isf gå "säkerhetstänket" och försöka den vägen.
    Det finns oro över allt, vissa vill inte använda mikrovågsugnen när de har barn mm.
    Man får ju väga för mot nackdelar.

Vad är det som säger att inte tjejen använder mobiler fast lånar av andra. Är hon förbjuden att ens låna? Kan ni kolla upp ev headset/BT för att få ner strålningen
    Annars har jag inga andra tips, känner inga så mossiga föräldrar själv trots att jag har åldern inne där mina vänner och arbetskamrater har barn i den åldern.

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

9. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Inte mycket demokrati där inte. Det är väl inte så mycket fel på att gossen försöker övertyga föräldrarna, det är inte så som att föräldrar alltid har rätt?

Vad ger dig förresten mer rätt att säga åt honom vad han ska göra än att han ska försöka, vilket är en bråkdel av auktoriteten man exekverar, prata med föräldrar? Han bryr sig kanske bara om sin kompis, och det låter som sagt inte att föräldrarna ens är öppna i ämnet och är övertalbara vilket alltså ändå inte spelar någon roll, men att man ska reagera som att det är hemskt förstår jag inte.

Jag tror ändå att det är underförstått att föräldrar bestämmer över sina barn så länge de är under 18.

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det är väl klart att föräldrar bestämmer över ett omyndigt "barn" !! Annars skulle det ju bli total anarki.

11. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Eller hur! Bäva och frukta för barnens revolution. :P

12. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Hon är ett barn bara. Barn vill gärna bestämma, men mår dåligt av att få göra det. Inom vissa gränser.

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau det är väl mer att "gilla läget"...... så har det varit i tusentals år.

Ett barn är och förblir ett barn !!

14. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Absolut, jag håller med, jag reagerade bara på att det lät auktoritärt. Dock kan det bara ha förstärkts av att dagens generation har ett bredare spektrum när det kommer till kommunikation över Internet, där korta meningar med punkt anses vara otrevligt. :)

Jaha, så du var seriös med det du skrev? Jag tror inte på fullaste allvar att det skulle bli anarki, inte heller att lite text i en officiell bok som säger att föräldrar får bestämma över barn skulle göra stor skillnad. Skulle det inte finnas skulle de vuxna helt enkelt bestämma, av primitiva instinkter.

Dock skulle jag inte hålla med det sista du säger, och det för definitionen av barn. Förr i tiden närmande man sig vuxen ålder runt 13. Idag är det grovt uppskjutet. Alltså, skulle man säga det där förr i tiden skulle folk uppfatta det annorlunda, så ditt argument är högst arbiträrt.

Last edited: 4 mar 2012
  15. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Hör väl till ett barns utveckling att argumentera sin ståndpunkt när det tycker att föräldrarna har fel..? Man kan ju inte bara godta vad som helst även om man är omyndig. I slutändan är det ju självklart att föräldrarna bestämmer dock.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

16. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Vilka idioter! Vad sägs om att man kan göra detta samtalet: "Hjälp, jag blev prejad ut i diket med moppen av en lastbil och kan knappt röra mig."

Hade jag bott hos dem hade jag flyttat hemifrån den dag jag fyllde 18.

Last edited: 4 mar 2012
  17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Klart jag menade det med fullaste allvar.... man är ett definitionsmässigt barn tills man är 18 år, punkt-slut !!

Sen finns det då korkade föräldrar som inte klarar en faktabaserad dialog med sitt barn och det är tråkigt.... men för att undvika anarki så bestämmer en förälder över ett barn !! Thats it !

18. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nej, inte punkt slut. Det hör till barnets utveckling att säga emot och det är ytterst viktigt att ifrågasätta.

Nu syftar jag på mer kontroversiella frågor som i bredare uppfattning inte har något rätt svar, där åsikter dominerar. Det är t.ex. en tydlig skillnad mellan föräldrar som slår sina barn och föräldrar som inte låter sina sina barn få ha det de alltid vill ha.

19. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Känns som att vi har ett gyllene exempel på det, ja.

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Larvig anledning. Jag ramlade och slog mig som satan i gatan när jag var ung och då hade vi inga mobiltelefoner. Det har många gjort innan mig också och vi lever.

Nej, TS. Jag håller med DocklandDockland; Sedan är det här forumet lite fel forum för att hitta bra argument. Det är bara töntigt att kalla föräldrarna för idioter osv. Det är deras beslut och deras beslut bör respekteras.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=63628 Inte riktigt rätt ålderskategori för att komma med bra sakliga argument. Men det finns alltid undantag.