Övertyga mig om att inte gå över till iPhone

Diskussion i 'Off Topic' startad av shadewind, 15 sept 2010.

1. shadewind

shadewind Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min första smartphone var en HTC Hero och den har jag fortfarande kvar. Ända sedan dess har jag varit en stor entusiast när det gäller Android och dag efter dag irriterat mig på iPhone-användare och deras fanboyism.

Men nu börjar jag tröttna på Android. Att HTC Hero inte var någon solskenshistoria (seg uppdatering, någon?) kan jag ta, det finns alltid modeller som blir mindre lyckade. Började tycka att min Hero var rätt okej sedan jag började köra med VillainROM men det var alltid något som inte riktigt fungerade. I senaste versionen fungerar alla funktioner men telefonjäveln bootar om och har sig hela tiden. Den hänger sig med jämna mellanrum också.

Jaja, jag köper väl en ny lur tänkte jag. Desire? Nä, Samsung Galaxy S hade så pass mycket bättre hårdvara. Galaxy S då? Nä, trasig GPS och hårdvara som dröjer.

Och så kommer HTC med sin presskonferens idag och meddelar att de lanserar htcsense.com där man ska kunna synka en massa till höger och vänster. I Desire HD och Z så blir det mer Sense än någonsin.

Vart är Android på väg? Varför ska HTC hålla på och mecka med synklösningar och shit när Google har gjort samma sak skitlänge? Varför kan jag inte bara få en jävla telefon som kör vanligt jäkla Android rakt upp och ned? Att jag valt Android är för att jag tycker Google är bra och för att Android som koncept är trevligt, inte för att bryr mig om vem som har tillverkat telefonen och vad för skit som de stoppar in.

Och så har vi ju betalapps för Market... ja ni fattar.

Jag vet att jag låter som ett troll men helt allvarligt, det får nästan bli iPhone 4 nu. Vad kommer jag sakna om jag går över till iPhone och iOS? Låt oss slippa flamewars nu tack :)

2. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det jag saknade när jag gick över från htc desire till iphone 4 var att snabbt kunna stänga av wifi och klicka på flygplansläge. Saknar ingenting utöver det.

Att synka till en telefon med ett knapptryck är jättesmidigt. Spelen är det en helt annan dimension på.
    Framför allt så är touchen på den otroligt mycket bättre. Allt flyter på extremt bra och följer fingret exakt.

3. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    ehm... hur ska den här tråden inte urarta till ett flamewar? det du ber oss om är ju att flama iphonen? det ställer jag iofs gärna upp på.

jag tror att stödet för widgets är det du kommer sakna mest.
    betalappar anser jag också vara en av de mest överskattade funktionerna någonsin. typ i klass med atombombens förmåga att vinna krig fredligt.

4. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det märks att du aldrig haft en iphone när du säger sådär...

Skulle det vara tvärt om att android skulle haft det men inte iphone skulle det vara det bästa som finns i en mobil. Vad jag läst på dina inlägg är allt bättre på android. Och det skriver du när du inte ens haft en iphone. Det kallar jag subjektivt.

Sen är klassen på en app som är köpt och en gratisapp är väldigt stor. Alla appar jag använder är nästan alltid köpta.

Jag har haft en htc desire så man kan säga att jag kan jämföra iphone/android lite bättre än dom som inte haft det. Vilket är väldigt många på detta forum.

5. shadewind

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kan väl argumentera och se det från en neutral synvinkel utan att flamea? Finns ju giltiga argument för att köra båda plattformarna. Jag vill bara veta vilka nackdelar jag kommer stöta på om jag går över till iPhone.

6. shadewind

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För övrigt, hur bra fungerar det med synk mot Google? Jag använder både mail, kontakter och kalendrar som det är nu nämligen.

7. karstensson

karstensson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

sync med mail,kontakter, kalender fungerar exakt lika enkelt mot goolgle för ios som det gör för android.

8. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    sant. jag gav mina 2 cent.
    och skruven:
    jag har fortafarande inte sett någon med iphone som har en betalapp som gör sådant som gratisappar på market inte gör. varför betala för något om det finns gratis?

9. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och vad händer den dagen då betalapps market öppnar dig för Sverige, och svenska utvecklare plötsligt kan ta betalt för sitt arbete?

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    tänker inte övertyga dig.

hade jag råd skulle jag gärna ha både min SGS och en iPhone, för att ta del av båda världarna.

Men, vad jag vet i dagsläget så väljer jag ändå Android för att slippa iTunes, problem med filstorlekar och för att ALLA andra har den.

11. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    om det kommer en betalapp som gör något som jag behöver, och den inte finns som gratisapp, eller om den gratisalternativet har allt för störande reklam kommer jag köpa betalappen. och visst. det skulle ju vara trevligt om det fanns.

men som jag sa. hittills har jag inte sett någon app som är så mycket bättre på iphone än de gratisappar som finns på android, och därmed känns det som att snacket om att betalmarket är nödvändigt för att du ska kunna få bra appar mest är... skitsnack...

12. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

@Boota. Jag fattar inte att du kan tro att android är så jäkla mycket bättre än iphone när du inte ens testat iphone.

Då har du inte sett någonting om iphone...

Man hoppas nästan att du driver när du skriver med den attityden.

13. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag har inte heller ägt en Iphone men det har aldrig känts som en mobil för mig.
    Iphone känns begränsat medans Android har möjligheterna, om ni fattar. Kom nu inte och säg att jag inte borde skriva något innan jag har testat en, för det har jag. :)

14. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det ligger utan tvekan något positivt i betalapps. Dock måste jag hålla med många om att problemet verkar vara blåst helt ur proportion av vissa. Från mitt perspektiv i alla fall.

Givetvis är det dåligt att man inte kan köpa betalapps på Market i sverige.

Men återigen; det finns massor av appar att köpa på annat håll. Allt jag letat efter har jag hittat antingen gratis, eller så har jag kunnat köpa appen via SlideMe eller direkt hos utvecklaren. Och då har jag ju även browsat Androlib, så jag ser ju vad jag missar...

Det skulle vara kul att se några specifika exempel på eftertraktade appar med funktioner som inte går att få tag på via "Gratis-Market", SlideMe, direkt via utvecklaren, eller på något annat sätt som inte kräver Root eller att man måste lura Market att man befinner sig utanför sverige (byta SIM-kort exempelvis).

Förövrigt, att byta till iOS innebär givetvis vissa fördelar. Men det följer även vissa nackdelar med det formatat om man ser till apparnas funktionalitet. Begränsad multitasking och avsaknad av widgets är också en rätt begränsade faktor för många.

Jag håller inte med helt och hållet: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=244799&postcount=629

Last edited: 15 sept 2010
  15. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det känns inte som att jag vare sig kan eller vill övertyga dig. iPhone 4 är en fantastisk telefon. Det handlar mer om vad du tycker om att göra med telefonen än om något annat.

Du kommer sannolikt att älska din iPhone, om du tar klivet över. Vi hoppas dock att du ger Android en ny chans om ett år eller så när det börjar suga i telefontarmen igen.

16. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Begränsad multitasking drabbas du inte av i praktiken. Du kan lyssna på musik i bakgrunden, pausa program, få gps-röster i bakgrunden mm.

Det enda du inte kan göra är att buffra en film i bakgrunden. Dock kanske det kommer i någon app senare.

Så att det skulle vara ett skäl är verkligen att ta i.

17. Verrox

Verrox Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Varför ska jag övertyga dig, det är väll inte så mycket svårare än att se vilka argument som väger högst, gör en lista

Iphone | Android
    betalapps? Ja | "Ja" (root, etc)
    widgets
    öppet
    populäraste apps
    design
    funktionalitet

etc. så övertyga dig själv istället, för ingen här kommer kunna göra det åt dig med de argumenten.

"jag har fortafarande inte sett någon med iphone som har en betalapp som gör sådant som gratisappar på market inte gör. varför betala för något om det finns gratis?"

Du trollar, right?..

För face it, båda är två teknologiskt skitbra system, oavsett vad man tycker om dom. :)

18. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Om jag själv bytt så hade jag, baserat på mina erfarenheter med iPad, saknat;

Som det sagts tusen gånger förut - öppenhet. Vill jag komma åt mina filer så kan jag det - det är mina filer. Vill jag dela ut min 3g-anslutning över WiFi så kan jag det (FroYo), det är min anslutning. Vill jag byta ut eller lägga till funktioner så kan jag ofta det - det är mitt operativsystem osv. Jag har inte lidit så hemskt mycket över det på min iPad än men det kändes fantastiskt löjligt att inte få se på min film på den 2,5h långa bussresan bara för att datorn jag försökte få över filmen med körde Linux. När du väljer en iPhone, iPad etc. så väljer du samtidigt bort friheten att själv bestämma en rad olika saker. Om du är nöjd med det Apple ger dig så spelar det ingen roll - dock misstänker jag att man upptäcker problemen först när de uppstår och då är det redan för sent. Apple håller dessutom i tyglarna om App Store och gör precis vad de vill med tjänsten. Om Apple får för sig att de inte gillar en viss grej så kan de förbjuda det, för att de tycker en viss sak.

Möjligheten att bygga ut operativsystemets funktioner. På Android kan utvecklare välja att integrera sina apps på ett helt annat vis än på iPhone och detta är något som jag själv vant mig vid och som nu blir mer och mer av en självklarhet. Varför ska jag behöva ett helt program (som kostar pengar, se nästa punkt) för att söka Wolfram Alpha när det egentligen bara behövs en sök-integrering? På iPhone är alltid styrd av olika appar, en app gör det den är gjord för men ingenting annat. På Android kan en app i själva verket helt och hållet användas som hjälpmedel för andra apps. varför tvinga alla utvecklare att göra en egen funktion när det räcker med att en gjort det och gjort det öppet för andra apps att ta del av? Det finns inte heller något i Android som säger att du inte får byta ut standard-apps mot bättre alternativ.

En butik av program som inte enbart verkar gå ut på att tjäna pengar. Av det jag laddat hem till min iPad håller väldigt lite samma kvalité som sin prislapp. App Store har vad jag vet inte heller någon garanti - var inte programmet det du trodde så har du slösat pengar i onödan. På Android Market har du 24h:s ångerrätt. Nu vet jag att betal-Market inte finns i Sverige än och det är synd men mina erfarenheter av App Store än så länge har inte varit så revolutionerande och fantastiska som Apple och dess fans vill få det till. Mycket snack och lite verkstad - ta betalt för grejer för att det går, inte för att man borde. Detta gäller såklart inte allt men betydligt mer än jag räknat med.

Fysiska knappar - Apples idé om en knapp som gör allt är en intressant idé men jag kan själv redan se problem med den modellen. Vad händer nästa gång de måste lägga till en ny funktion? Ska man behöva klicka tre gånger knappen då? Och nästa gång fyra? Själv tycker jag att Android-telefoner har de knappar som de behöver utan att ha för många. Att ha alla verktyg på skärmen är kanske ibland mer användarvänligt eftersom allting syns hela tiden. Men det är också en begränsning.

Jag hade även saknat widgets. Än en gång, varför ha en fullskärms-app för något som man lika gärna kan visa på skärmen hela tiden? Jag har haft exempelvis Snowstorm installerat i princip sen jag skaffade min första Android-telefon för ungefär ett år sen. Jag tycker också om att apps på Android har möjligheten att integrera egna genvägar som du kan placera på en av dina hem-skärmar. Om jag ofta åker mellan Årstaberg och Centralen, varför ska jag då behöva göra, tre, fyra klick för detta när ett räcker?

Detta hade jag saknat om jag bytte. Jag var innan min iPad mer positiv till iPhone men mina erfarenheter har visat en annan sida av Apples sätt att hantera saker på. Nu vet jag att det är skillnad mellan iPad och iPhone - iOS4 finns inte till iPad än dessutom. Men de punkter som jag tagit upp tror jag passar lika bra in på iPhone som iPad. Jag vill också nämna att jag inte har något emot varken iPad eller iPhone och vill du byta till iPhone så är det ditt val, ingen annans. iPhonen är en bra produkt. I mina ögon hade den dock kunnat vara dubbelt så bra om inte Apple hanterat den så illa.

19. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Du har fortfarande inte svarat på vilka appar till iOS som har samma funktionalitet som exempelvis WaveSecure/TheftAware, Eniro/Vemringde/Zap's hitta.

Sedan har vi ju även detta med att appar får "ta hjälp" av andra appar i Android, men inte i iOS.
    (Givetvis följer dessa funktioner inte enbart med positiva egenskaper...)

20. shadewind

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja givetvis kommer jag alltid att överväga alla alternativ när jag köper nytt. Missförstå mig rätt, jag tycker Android är helt suveränt på alla sätt och vis som mjukvaruprodukt. Det är mer implementationen som jag börjar lessna på. Jag förstår att tillverkarna vill stjäla showen men det är ju som sagt Android som jag är ute efter, inte Android + Sense är liknande.