Övertyga SE att uppgradera till 2.2

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Cylon, 23 maj 2010.

1. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

2. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Skulle gissa att dom tyvärr inte låter sig påverkas. :)
    Sen tror jag läste nåt att det krävs 2.1 innan man kan gå på 2.2, alltså inte från 1.6 till 2.2 - vet dock ej hur bra detta stämmer.

3. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

har också hört/läst det, kommer ej ihåg vart det var exakt, men har för mig att det var så att när man gör en så stor uppdatering så behöver man gå till 2.1 innan 2.2...Men då borde å andra sidan SE kunna göra en 2.2 som man kan uppgradera till direkt efter man uppgraderat till 2.1 ;) önsketänk, men tror vi kommer få 2.2 eller nyare version framöver också :teeth:

4. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har skrivit under men vill bara citera Sony Ericssons utvecklingschef Rikko Sakagushi.

"- Folk struntar i vilket operativsystem vi använder. Det som särskiljer oss från andra är vårt eget gränssnitt, och designen på mobilen, säger han. "

Någon mer än jag som känner att han misstog sig lite där?
    Personligen kan jag hålla med om det, men efter att ha läst runt ett tag har jag insett att det viktiga för de flesta är att det står 2.2 och inte 2.1. Sen vad som skiljer är skitsamma så länge man vet att det är 2.2. (Sen verkar 2.2 vara riktigt mycket bättre)

X10 hade nog varit en riktig dundermegahit ifall SE bara lagt in Android helt clean, hade vi kunnat haft 2.2 idag precis som för Nexus One.

För övrigt, varför kan man inte välja själv ifall man vill ha SE interface med 1.6 eller byta till clean Android 2.2? Vore väl den ultimata lösningen för alla om SE gjorde så?

Länk till artikeln med citatet:
    http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article741821.ece

5. toffe

toffe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är det inte så att för att kunna uppdatera trådlöst krävs 2.1 men om man gör de via sladd kan man hoppa den versionen?

6. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    För den stora massan är det väl just så det funkar, alla icke-nördar där ute som köpt sig en X10 vet förmodligen inte ens om att det rullar en Android-version som vid detta laget är bra gammal, det är liksom inte det som är grejjen för dem.

Däremot flashigare gränssnitt som gör telefonen "lättanvänd" (jo, jag vet, det stämmer inte alltid...) alá HTC Sense eller Sony Ericssons variant, det är sådant vanligt folk bryr sig om, i kombination med megapixelorgasmer och specifikationsrally, gärna i kombination med medföljande leksaker...

7. uffez

uffez Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker väl att SEs resonemang haltar då det mesta i X10 ändå beter sig som Std Android 1.6 utöver Timescape och Mediascape - vilka jag anser, tyvärr för SE, man faktiskt klarar sig bättre utan. För att hantera X10 smidigt däremot behöver man ju ersätta en del appar, detta gäller åtminstone för mig: dialer byts mot acontacts, meddelande byts mot handcent, tgbordet byts mot jonasl (HTC), Mediascape byts mot Meridian m.m.
    Mao - jag har lite svårt att se vad SE gjort som är unikt utöver std Android 1.6...
    Om dessa unika SE-appar bromsar uppgraderingen så är nog SE på ett "sluttande plan" - å andra sidan är de redan det då de riskerar att bara leverera en hårdvara...

My 2 c.

/Uffe

8. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    HTC Sense verkar väl inte snabba på uppdateringen för HTCs del heller?
    Dock kanske Sense är så sjukt mycket bättre SEs UX, jag vet inte...

9. SteamBoy-RR-

SteamBoy-RR- Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mina tankar är att SonyEricsson tänker fel, när det gäller oss nördar om jag ska bunta ihop oss dvs nördiga nog att snacka telefoner och android på ett forum.

De underskattar vad nördens medgivande ger det är en viktigt gräsrots nivå man måste fylla för att verkligen återta och kanske till och med växa i en marknad där man är lile-put på den internationella marknaden.

Som jag ser det så ska timescape och mediascape göras om till appar och eller widgets som körs ovan på i stället för I OS:et och sen skulle de kunna släppa en Homescreen app som tex panda, Home++ osv för att differentiera sina telefoner det skulle medföra att genom MARGINELLA förändringar anpassa dem för nästa version och dessutom bli den snabbaste OEM:en av alla efter google själva att släppa nästa Android versioner till sina telefoner.

All gratis PR och rekommendationer + all cred hade varit ovärderligt för en division som SE som behöver göra mycket pengar eller läggas ner av moderbolagen.

Och det hade kunnat få över en hel del andra spekulanter till X-familjen. Jag är övertygad att de kommer bli tvungna att ta en sådan lösning om de ska slå sig fram med konkurrenter som HTC som i princip äger Android marknaden.

Jag tycker inte SE ska vara nöjda med att janne-banan köper en telefon de ska satsa på att dominera marknaden de har alla verktyg, walkman, playstation, osv att göra appar programvara som utnyttjar allt detta skulle kunna bli väldigt framgångsrikt speciellt eftersom det är inarbetade varumärken.

My 2 c.

10. Grimster

Grimster Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Jag kan lova er att SE struntar nog fullkomligt i en petition på nätet. Liksom dom flesta andra mobiltillverkare.

Jag tror det handlar om resurser för deras del. Ska nog vara tacksamma att vi får 2.1 ska nog inte räkna med 2.2 till X10. Bryr mig inte så jättemycket. Tycket telefonen fungerar bra och visst får vi 2.1 så är det kanon.

Kan ju hoppas att någon lyckas roota telefonen istället så kan man fullkomligt skita i om SE släpper någon uppdatering av OS. :)

11. kalleboo

kalleboo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själv bryr jag mig inte alls om 2.1, där finns inga nya funktioner som intresserar mig. Däremot vill jag ha 2.2 med det stora hoppet i hastighet och löftet om snabbare uppdateringar (I 2.2 sägs det att dom kommer att kunna uppdatera enskilda komponenter genom market, t.ex. webbläsaren)

12. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Problemet med S-E:s inställning är nog hur de från början tänker när de skapar en ny telefon. De tänker en telefon med extra grejor till. De försöker man få så bra anpassade som möjligt till sin telefon. S-E är ett företag som bygger telefoner. Från enkla telefoner till dyra smartphones. Det är utgångspunkten som är fel. De ser det som att de bygger telefoner.
    Apple är en datortillverkare som bygger en liten bärbar dator med inbyggd telefon. I apples värld är telefonen en extra finess i en superportabel underhållningsdator.
    S-E och Apple kommer in till sina produkter från helt olika håll. Det leder till olika prioriteringar. Därför tror jag inte att S-E kommer att ligga i framkant på programutvecklingssidan än på ett tag. X10 är i första hand en telefon i tillverkarens ögon och därför ar det inte av högsta prioritet att få till en massa "extra" finesser. Det är väl därför X10 är bygd så att det inte går att göra en enkel multimediadocka - en sådan behövs inte till en telefon.

13. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hoppas för Sony Ericsssons skull att de siktar på 2.2 istället, verkar ju vara väldigt enkelt att gå från 2.1 till 2.2 när Nexus tom gör det via en OTA.

14. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag tror största problemet är resurser... de har inte tillräckligt med folk för att hinna med att få ut 2.1 till Juni som nog de flesta hade hoppats på och sen 2.2 till hösten. 3.0 Kommer att släppas lagom till att vi får 2.1 och skillnaden mellan 1.6 och 2.1 är inte speciellt stor så jag ser ju helst ett hopp direkt till 2.2 men i vanlig ordning kommer det inte att ske utan 10 Dec. kommer vi få 2.1... hoppas någon har mycket tid över under sommaren och lyckas roota telefonen.

Last edited: 24 maj 2010
  15. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Varför släpper inte telefontillverkarna en officiell root bara?
    Jag vill att man kopplar in telefonen, går in i uppdateringsprogrammet och där kan välja, så fixar det sig hur man vill.
    Kan folk stoppa i vad de vill och sluta klaga. SE kan samtidigt knacka kod för mediascape och timescape i lugn och ro som de verkar tycka är det mest upphetsande som finns.

16. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Alla tillverkare vill väl hellre sälja en ny modell med tex 2.2 än hålla på att anpassa gamla telefoner...

17. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Antagligen skulle folk börja klaga vilt på att deras "officiellt rootade" telefoner slutar fungera. Oavsett hur mycket fel de själva gjort.

18. Gleenquagmire

Gleenquagmire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det låter rätt otroligt att det skulle bli 2.2 på X10. Min gissning är att X10 går ur produktion runt Q2 2011 för att ersättas med en ny flaggskeppsmobil (X20?) som kanske Den har 2.2.

Något annat vore rätt korkat av SE, efter 1 år så är X10 troligen iskall på marknaden då konkurrenterna redan nu har börjat komma ikapp.

Så vi kan nog glömma något sådant och fokusera på att njuta av telefonen nu istället, så länge den nu varar.

19. tlubtu

tlubtu Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag tänker skaffa mig uppföljaren till X10 när den kommer i alla fall! Känns ändå som SE är på rätt väg, om än långsamt ännu. Dom kommer förhoppningsvis att sätta fart på utvecklingen allt eftersom.

20. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag har hört att den kommer i början av Q4 inte i slutet....2.1 alltså. Sedan kan jag hålla med om att det borde vara 2.2, men då måste ju SE krångla med att första släppa uppdatering som förbereder för 2.1, sedan släppa 2.1 och sedan släppa ännu en uppdatering för 2.2... möjligen även där en förberedande mellan 2.1 och 2.2.... vad vet ja.