Off topic: Bolagsform och Webbshop

Diskussion i 'Off Topic' startad av andysign, 7 sept 2010.

1. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Tanken är att sambon ska starta ett företag med webbshop.

Vilka kan jag vända mig till för hjälp att utveckla en sida med försäljning?
    Sen vilken bolagsform, eller vad vet ni om LTD via england?

All information är välkommen

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det du behöver är lite snabbt följande:

* En server
    * Webbshopsmjukvara
    * En enskild firma med f-skatt och momsreg. (det vanliga)

Sedan är det bara att köpa in och sälja. Vi började med egna pengar och satsade ett par bananer för att få igång hela affären. I vårt fall fick vi tillbaka pengarna. Förhoppningsvis går det lika smutt för din sambo :)

Att ha företag i utlandet och skicka ifrån Sverige funkar bra enligt uppgift. Tanken har slagit mig också då jag har en arbetskamrat som promotar det varje gång vi ses. Hon har kört på det viset. Man betalar ingen moms och annan skit. Ring till exportrådet och fråga på. De älskar att svara på sådana frågor! De ger dig/henne tips, och alla råd, som kan behövas på vägen.

Vi valde att ha vår webbshop och vårt företag reggat i Sverige då vi kände att det är en sidebusiness och därför inte skall generera pengar till oss i första hand. Vi ville se om det funkade. Våra priser är uttänka så att vi skall kunna växa och bredda sortimentet. Om fokus är att tjäna pengar, det vill säga något att leva på, så tycker jag att ett samtal till exportrådet är tokaktuellt då man kan skippa en del av vår sosseregims skitregler gällande avgifter. Det är svårt, svårare än man tror, att tjäna pengar i det här jävla landet.

55%, i runda slängar, av allt du får över går till staten. Så med andra ord tar staten mer än hälften av DINA pengar på det DU lagt ner energi på. Det är galet men dessvärre verkligheten i dagens sarkastiskt underbara, och minst lika sarkastiskt företagsvänliga, Sverige.

3. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Tack för sjukt snabbt svar!

Vart finns webbshopsmjukvara att köpa?

Ska be henne att ringa till exportrådet.
    Men det är tanken på att vara en sid företag och sen växa å ge pengarna till mig ^^

4. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vänta, har inte högerspökena styrt vårt land i fyra år?

5. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Tar lite tid att reparera misshandel sedan många årtionden tillbaka.

Angående webbshop så finns de många köplösningar inklusive hotell, jetshop.se är väldigt populärt. Har du egen server och gillar att knacka lite kod eller trixa så kan jag rekommendera virtuemart till joomla, lite mer meck helt enkelt innan det fungerar bra.

Enskild firma med kontantmetoden som bokföringsmetod är väldigt enkelt, jag bokför med Vismas program och det går smidigt som satan och dessutom görs alla blanketter och uträkningar inför deklarationen automagiskt och skickas in elektroniskt.

6. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Prestashop är en gratis webbutikslösning som jag har testat lite. Den är ganska kompetent om man lägger ett par timmar på att trimmad en lite. Eller så lägger man lite mer pengar hon Prestaworks och får en optimerad butik på en optimerad server.