Ointresserade/okunniga säljare.

Diskussion i 'Allmänt' startad av berg35, 18 maj 2011.

1. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag gick förbi en Telenorbutik igår för att kolla upp Desire S och Wildfire S som möjliga telefoner åt frugan. Det första säljaren säger är att han inte har jobbat på tre månader och att detta var hans första dag. Jag frågar om de har någon Wildfire S inne som man kan få titta på:
    - Wildefire S???? Finns det en sån??? får jag till svar..........
    - Ja det stämmer här finns det ju en, säger han efter att ha letat lite i ett skåp.
    Han frågar vad min fru har för abonnemang idag och hur mycket hon ringer för. Jag säger att hon ringer för mellan 150-180 kr per månad och att vi tänkt skaffa ett "Telenor Pott med Surf" för 199 kr per månad.
    - Ingår det surf i det priset? frågar han mig?
    - Öhh, ja det gör det, svarar jag och går därifrån.

Är detta vanligt att säljare inte kan mer än så här? Även om man är ointresserad av produkten man säljer så kan man ju iallafall plugga in vilka telefoner och abonnemang som finns att sälja.

2. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tror faktiskt att det blir vanligare och vanligare. Tänker på det man sett på TV om taskiga löner och arbetstider som mobiltelefonsäljare har. Bra folk kostar en slant som mobiloperatörerna inte vill betala.

Det är väl litegrann också vårt fel, kundernas, för vi vill inte heller betala.

3. Megalo

Megalo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tyvärr är det ganska vanligt. Har varit med om samma sak själv, säljare som inte vet ett smack om mobilerna dem säljer, brukar göra som du gjorde, gå till nån annan.

Bästa är dock att läsa på hemma innan man ger sig ut, då vet man vad man vill ha och slipper få dumma svar tillbaka.

4. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kommer att beställa via telenors hemsida men ville bara känna på telefonerna IRL innan jag beställde dem, så jag vet istort sett vad jag vill ha.

5. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har du aldrig varit på ett elektroniskvaruhus och letat tv, stereo etc? Samma där och mobil skiljer sig inte. De får två veckor eller ngt att lära sig sen har de sina listor.

6. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    man får vad man betalar för :) i serviceväg alltså

7. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Min tanke är så här, det är inte lätt att hålla reda på alla telefoner dock så ska man ju som försäljare aldrig säga riktigt så där :P man kan ju titta i datorn om en sådan telefon existerar. Jag hade sagt "vänta, jag ska kika i datorn" och sen inte jobbat på en tid så bör man kanske uppdatera sig i alla fall på dom abbonemang man har :P Är ju en telenor butik och man ska kunna förvänta sig att dom åtminstone kan det mesta om sina egna abbonemang men telefonerna blir ju svårt då det finns så många och wildfire S ligger rätt långt ner i listan.

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 289

MINA ENHETER

Råkade också ut för en Telenor säljare nyligen.

Jag skulle kolla lite hur man kan göra med dotterns kontantkort för att få med surf på det. Jag fick svar på allt annat än det jag frågade om,hon började prata familjeabonnemang,avbetalning på telefoner,dyra telefoner osv osv. Allt jag ville var att veta hur deras kontantkort fungerar ihop med surf. Tyvärr var det bara gå därifrån tomhänt :ehm:

Tycker det är ganska dåligt att en säljare är så jävla dålig på att läsa folk, går jag in i en butik o vet vad jag vill ha är det ju bara att sälja det till mig. INTE försöka sälja på mig något annat,då slutar det ju bara med att kunden går.

9. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Brukar bli så tyvärr, när jag på den tiden köpte mobiler i ett varuhus, så kunde man nästan mera än säljaren själv "Denna har ju sblallalal något.." tick tack... Ja den har det, Men om du tar den här istället, Nej jag vill inte ha en ouppdaterade telefon med 2.1 android *mera prat* Sen slutar det alltid med att personalen återgår till sin dator och verkar upptagna :P

10. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    3s säljare är väldigt bra och relativt kunniga vad jag har märkt.

11. bengbeng

bengbeng Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Dock så är väl inte "vi" den stora målgruppen precis bodybuilders inte är SATS stora målgrupp.. Men jag blir så glad när träffar en säljare som man märker är en riktig mobil-nörd..

12. twisted

twisted Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nörd eller inte så är det svårt att kunna precis allt, men man gör ju alltid så gott man kan, även man inte kan svaret direkt så kan man ta reda på det. :)

13. bengbeng

bengbeng Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Håller med... Men det är väl som andra påpekat att företagen får det dom betalar för i personalväg... Hade själv kunnat tänka mej och bli mobilsäljare men man vill ju inte gå ner i lön...

14. Knäckebrorsan

Knäckebrorsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Var inne och kollade på telefoner för några veckor sedan på On-Off tror jag det var, även om jag inte skulle ha någon ny. Då fick även jag höra något konstigt. Det var en försäljare som rekommenderade en Legend till några andra i butiken, och sa att den var så sjukt mycket bättre än en Iphone 4. Detta visade han genom att lägga till ett program på en av startskärmarna och säga att så där kan man minsann inte göra på en Iphone. På det viset menade han att den ÄGDE ut Iphonen. De gick på det och köpte den. Antar att det nog är så med "vanliga telefonanvändare", de är naiva och fattar inte att försäljaren inte kan sin sak (om om han nu kan den i alla fall försöker lura på dem en gammal telefon). Själv har jag ju en Legend och skulle nog inte byta den mot en I4, men mitt huvudargument skulle nog iaf inte vara att jag kan lägga till ett program på startsidan, och det kan inte Iphone. Och om jag nu till och med skulle köpa en ny telefon så skulle det nog vara en BETYDLIGT senare mobil än en Legend.

15. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    vissa företag är bättre än andra det kan ochså skilja säljare till säljare,
    vissa butiker har ju separata mobil försjäljare och vissa har att alla är på alla ställerna (exmepl ibland bland vitvarona och ibbland telefonin)

16. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Det är ju förståeligt om han/hon inte jobbat på tre månader. Går rätt fort i mobilvärlden som sagt.

Taskiga löner?
    Må så vara på andra operatörer, men Telenor har då inte dåliga löner.

De flesta jag vet som jobbar i butik har en årslön på +500 000:-.
    Då är det average säljare.

De som arbetar i centrala Stockholm skulle se 50 000:- i månadslön som en dålig månad.

17. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det skilljer sig väldigt, om du skall tjäna 50 000:- i månaden så får du ligga i så det står härliga till, har en kompis som en månad kan tjäna 16 000 och en annan månad närmre 30 000.
    Om du kollar på dokumentären om The Phone House säljare så får du se att de personerna som tjänar 50 000:- inte alls mår bra pga jobbet, dom jobbar verkligen skit hårt, sen så säger arbetsgivaren att det är många som fått 300 000 i månaden och liknande och bara slänger ut sig lögner

18. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag brukar veta mer än de flesta snubbar på mobiler, har till och med blivit erbjuden sommarjobb en gång. :P

19. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag visar bara upp min Widgetlocker (Med en koreansk tjej som bakgrund), så får jag gratis telefoner från säljarna ;).

Jag kör den som, någon annan skrev i tråden, "gå förbi och låtsas smsa"-tekniken... För jag vill inte äga sönder dem ;D

20. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    idag när jag var i nacka forum och letade efter sgs2 mobiler så besökte jag teleskosken (eller vad dem heter vid burgerking)

-hej fhar ni samsung galaxy s2 inne?
    -ja
    -bra så vi kan få med oss telen idag?
    -nej den kommer om två dagar kan du få telefonen
    - hejdå sen gick vi