Diskussion: Oladance OWS 2

Diskussion i 'Hörlurar' startad av erik.rahm, 4 sept 2023.

1. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 297

MINA ENHETER

Edit: Tar tillbaka mitt uttalande om att de är de bästa träningslurarna jag testat - om jag lägger mig ner för snabbt ner på t.ex bänkpress ramlar de av mitt högra öra.. suck.. köp från amazon så att ni kan testa och lämna tillbaka. Dock bra annars!

Har testat genom Shokz Openfit och Oladance OWS Pro så tänkte därför att jag även testar Oladance OWS 2 vilket är uppföljaren till Oladance OWS..

TLTR - Dessa är de bästa träningsbuds jag någonsin testat. Tränar du och är trött på lurar som ramlar ur eller är i vägen - köp dessa.

Skillnaden mellan OWS och OWS 2 är först och främst uppdatering av Bluetooth till 5.3 vilket möjliggör multi point connection samt förlänger batteritiden från 16 till 19h.

Oladance hävdar även att de ändrat "Base model" men kan inte uttala mig om det är någon större skillnad.

Oladance OWS 2 är som Openfit och Oladance pro så kallade open ear earbuds dvs högtalaren vilar i öppningen av örat i stället för att köras in i örat och stänga till hörselgången - detta är först och främst att föredra om man t.ex cyklar eller rör sig i trafik där man vill höra sin omgivning för att inte.. dö..

De har även en tydlig inriktning mot fitness där en säker passform är något de pushar på dvs du ska kunna utföra fysisk aktivitet utan att de ramlar av.

Jag är en sådan person som 1: cyklar 2: utför fysisk aktivitet där t.ex airpods konstant ramlar ur (speciellt höger öra pga av bristfällig genetik I guess)

Kan även tänka mig att det är bra i en miljö där du behöver höra vad folk runt omkring dig pratar om alt. när någon försöker få din uppmärksamhet a la kontor/lager/osv.

Har märkt att jag föredrar att ha dessa hemma eftersom jag hör min familj och om barnen ropar på mig t.ex

Pros:
    De sitter som gjutet på öronen OCH är bekväma. Exempel igår cyklade jag upp till en skidbacke, genom skogen på väg tillbaka, in i gymmet och körde superset där jag låg ner, stod upp om vartannat och de rörde sig inte ur fläcken. Sjukt bekväma, de ser knasiga ut på bild men de känns otroligt bra på.

Ljudet är över förväntan, absolut när man cyklar i hög hastighet kommer du ha svårare att höra musiken men det blir samma vindljud som om du inte hade haft lurar på så det är en del av att röra sig snabbt och vindbrus.. vid gym och löpning är det riktigt riktigt bra ljud. Klart bättre än allt vad Shokz erbjuder (har deras bone conduction också) - dessa slår bone med hästlängder.

Batteritiden är grym, 19h är jättelänge..

Stabil koppling: Jag har de kopplade till min iphone 14 pro och min watch ultra och än så länge har jag inte upplevt något problem. Jag börjar spela från apple watch när jag cyklar och mobilen när jag är hemma - utan problem

Bra touch: Man kan starta/pausa, byta låt, återkalla Siri och höja/sänka volymen direkt från lurarna med tap/swipe vilket är skönt vid träning - har faktiskt aldrig missat en action vilket är riktigt bra - se och lär Shokz Openfit..

Negativt:
    Caset som kommer med laddar inte hörlurarna, många reviews på youtube failar på det och tar för givet att de laddas i caset - vilket tekniskt sett de gör för du kopplar in en USB-C i caset för att ladda dem MEN det innehåller inget batteri så att säga. DET kan man köpa till för 500kr.. dvs du måste köpa ett "rese-etui" som då kan ladda budsen - snålt

Ingen proximity sensor dvs lurarna känner inte av om du tar av dig dem utan fortsätter spela som att inget hade hänt. Lite irriterande eftersom du lätt kan råka sätta på musiken när du lägger ner lurarna på skrivbordet och då ligger de där och spelar och laddar ur batteriet.

Mikrofonen kunde vara bättre, absolut inga problem men när det blåser runt dig blir det rätt stökigt att prata.

Summering: Är du trött på att köra in saker i öronen alt se ut som du går runt med hörselkåpor över öronen men inte vill offra allt för mycket ljudkvalité är Oladance OWS 2 absolut något att utvärdera. Vill du kunna träna till musik och inte känna att lurarna håller på att ramla ur/av/är i vägen köp!

Last edited: 8 sept 2023