Fråga: Olaglig vs Laglig elsparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Sandinen, 12 sept 2023.

1. Sandinen

Sandinen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Hej! Jag går i tankarna på att beställa en E2S V2 PRO 2023, från E-wheels.

Men... jag är lite skraj för att bli stoppad av polisen, få böter osv osv.

Jag har kollat runt efter en laglig elscooter, men finns inte riktigt någon "bra" på marknaden, vill ha en med minst 45km i räckvidd vid 4-6 tusen kronor.

Bästa jag hittat är E2S V2 PRO 2023, men den har 1000W och är därmed olaglig, tänkte även köpa utan spärr så jag kan köra i 30km/h på landet, längre sträcker i industriområden osv, annars låsa den på 20km/h i appen.

Vad tror ni? Vågar man ta E2S V2 PRO 2023 eller har ni någon laglig att tipsa om?

Tack!

2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Finns väl i praktiken inga lagliga el-sparkar idag. Har dock åkt precis bredvid polisen många gånger och de har aldrig brytt sig. Du får väl åka in på småvägar om de försöker stoppa dig, blir svårt att följa efter en elspark om de sitter i bil ;)

3. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Det får bli scootern på Ewheels, alla andra är riktigt kassa till samma om inte värre pris haha

4. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Om du ändå ska köpa något olagligt så kan du ju köpa något bättre som t ex Ninebot Max G30 för €577 på dhgate.

Den är minimalt dyrare och betydligt mer sannolik att faktiskt komma i närheten av 45 km, verklig räckvidd.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kör man en spark på allmän väg som har högre effekt än 250W och som går fortare än 20km/h , så skall man känna till att det kan leda till rätt dryga böter: Körde elsparkcykel berusad – blir av med körkortet (och får dryga böter)

Man gör sedan särskilt klokt i att inte framföra en sådan berusad, eftersom det i praktiken är rattfylleri (klassas som moped) vilket utöver dryga böter kan leda till att körkortet går förlorat.

Nu hade dessa i exemplet ovan sparkar med en effekt som översteg >1000W, vilket får mig att tro att de också stack ut rejält bland mängden, vilket nog föranledde att de blev stoppade till att börja med.

Buzz, Hatsune Miku, Gorgeous och 3 andra gillar detta.
  6. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Om man vill köra full, så är promenadscooter / permobil det enda lagliga alternativet.

Dom går upp till 20 km/h och har ingen maxgräns på 250W.

Man får dessutom köra mot enkelriktat och sitter ganska bekvämt under tiden som övriga trafikanter är bra på att lämna företräde.

Men det finns förstås vissa andra nackdelar :)

7. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 046
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har du läst på om E-Wheels? Annars så tycker jag att du ska göra det. USEL kundtjänst med otroligt sega svarstider. Kan ta upp till 3 veckor för att få svar på en enkel fråga. Jag hade hållt mig LÅNGT borta från detta skitföretag. Spara hellre en extra månad och köp nått annat bättre, från en bättre affär/butik.

Kristy gillar detta.
  8. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Det blev en G30 från DHGate som ovan nämde!

9. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Det blev en sådan! Håller tummarna nu. Kan inte bli värre än min nuvarande Nomadelic Active 800 som är på g att braka

Bertilsson gillar detta.
  10. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Jag tänker, kör man i rimlig hastighet med lite vett så lär man inte bli stoppad.

11. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Jag jobbar som polis och vi tar dessa el-sparkar hela tiden när vi har tid.
    Enda anledningen att folk klarar sig är för det finns så många och att vi inte har ett riktat focus på dem.
    Men det är något som politikerna kan ändra när som helst, det räcker med att dom ändrar inriktningen på nationell trafikvecka till att rikta oss mot just el-sparkar, så blir det jobbigt.
    Om du åker på en olaglig sådan blir det först en anmälan på oregistrerat fordon, sedan om du inte har mc-kort eller dylikt som krävs för det så blir du också rapporterad för olovlig körning, har du tex ett b-körkort blir det då indraget.
    Utöver detta kan man lägga på, beroende på omständigheterna, brott som vårdslöshet i trafik, körning på gångbana, ingen hjälm, olovlig passagerare, avsaknad av godkänd belysning osv osv.
    Det brukar oftast gå att lägga på en mängd brott när man väl bestämmer sig för att stoppa ett sånt fordon.

Med det sagt så anser jag personligen att begränsning på 250w är lite väl låg, den borde ligga på runt 1000w, men nu är lagen som den är och vi upprätthåller den!

Last edited: 12 sept 2023
    zztop007, paycheck, henca och 2 andra gillar detta.
  12. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Jag förstår!
    Men nu köpte jag en som kör i 20km/h, men har 350w motor, detta lär ju inte få polisen att stoppa mig då jag kör i 20?

13. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Hur ofta är det, då? Och hur sker kontrollen, har ni med er någon utrustning för att kolla hur många watt motorn ger ut? Jag har aldrig hört någon torska eller ens bli kontrollerad för att ha kört elspark, någonsin.

Sandinen gillar detta.
  14. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    har lite frågor angående DHGate!
    - Är dem legit? (är det original ninebot g30 max)
    - Är det ombuds leverans eller hemleverans?
    - Hur lång tid tog din leverans?

15. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har vid ett par tillfällen sett personer åka dit, men gemensamt vid dessa tillfällen var att de stoppade sådana som skjutsade någon. Det är iofs rimligt att prioritera det, då det kan bli rätt farligt om man överstiger vikten de är konstruerade för, särskilt i nedförsbacke. Ofta lämnar ju bromsarna lite att önska redan som det är.

Sandinen gillar detta.
  16. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det är kinesiska säljare med EU-lager.

Rent generellt så brukar man kunna räkna med att få hem det man beställt, men man bör inte räkna med någon som helst form av kundtjänst eller hjälp vid fel, annat än möjligen med lite tur, precis när du fått hem den.

Det är den globala versionen G30(P) som går i 30 km/h istället för 20 (D) eller 25 (E), om inget annat anges.

Dom gånger jag handlat därifrån så har leveransen tagit ungefär en vecka från Polen.

Jag la dock precis märke till att där nu även verkar finnas den globala versionen av Ninebot Max G2 för 7.502 kr (om man klickar på $32 New Buyer Coupon Pack).
    https://www.dhgate.com/product/eu-stock-original-ninebot-by-segway-max-g2/899200955.html

Dock värt att notera att dom i så fall är först med att ha den på EU-lager och att det mycket väl kan handla om prylar som inte kommit fram till deras lager än och att dom kanske till och med är ombord på samma snigelbåt, som den jag beställt från AliExpress för 2 månader sen och fortfarande väntar på (samma säljare förekommer ofta både på AliExpress och DHGate).

Sandinen gillar detta.
  17. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Stort tack för ditt svar!

Jag har beställt Ninebot G30 Max med förvalda lagret i Polen, står som du säger 7 dagars leveranstid, håller tummarna!

Det ser ut som en rejäl scooter med IPX5, vilket är lovande. Har du testat den i oväder något? Min nuvarande har klassiska IP56 och ändå lyckats klara sig undan alla vattenpölar & regnskurar.

18. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Jag har kört i alla väder utan att märka av något problem.

Jag har även ofta roat mig med att spola av hjul och bottenplatta, i duschen, när den blivit smutsig / lerig, framför allt på hösten.

Jag har dock valt att täta lite extra vid bottenplattan, vilket jag beskriver här.

Det finns även en separat jättetråd för G30, där jag tror du har lättare att få svar på ytterligare frågor kring just den sparkcykeln.

bernard gillar detta.
  19. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

När vi kollar dem så tittar på på alla, oavsett hastighet, och det är max 250w tyvär.
    Hur ofta eller hur det går till tänker jag inte säga ;)
    Men det är lättare än vad du tror att kontrollera watten på motorn.
    Händer ganska otäcka olyckor när det är 2 st på sparken och utan hjälm

milky81 och fraxion gillar detta.
  20. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812

MINA ENHETER