Olika classer på minneskortet

Diskussion i 'Allmänt' startad av Necra, 2 maj 2011.

1. Necra

Necra Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Riktigt svårt att veta var jag skulle lägga denna tråd..

Dax och köpa minneskort till htcn tänkt ett 16gig men hur stor skillnad är de på classerna? tex class 2 och class 6? kommer mobilen bli seg och inte ladda upp en låt tex direkt med class 2?

Eller är de bara när man skicka saker mellan datorn och mobilen de kommer märkas?

mvh Tommy

2. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det medföljande kortet brukar vara class 2 har jag för mig, så det kan bara bli bättre. Dock bör det nämnas att kompatibilitetsproblem ofta hakar på med externa minneskort.

Den väsentliga skillnaden mellan dessa är överföringshastigheten.

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Klasserna anger helt enkelt minsta garanterade överföringshastigheter i MB/s. För microSD-kort är dock alltid skrivning mycket långsammare än läsning så det är alltid det som i praktiken visas av klassen.

Vissa tillverkare, speciellt SanDisk tenderar att undermärka sina kort så det är värt att läsa recensioner innan man köper ett kort. Vissa class 4 kan exempelvis vara snabbare än en del class 6 eller i extrema fall även vissa class 10-kort.

Jag har ett SanDisk 32GB class 2 i min Nexus som normalt presterar som eller class 4 eller i vissa fall strax under. Jag har inte märkt av några problem av detta utan det är som du säger mest att överföringar från datorn blir märkbart långsammare än med snabbare kort. Kör man lösningar som Apps2Ext eller kan nog skillnaden märkas av lite dock. Läsning är dock oftast ganska snabbt även på bra class 2-kort.

Necra gillar detta.
  4. Necra

Necra Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

5. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag brukar alltid köpa class 4 eller 6 eftersom min videokamera lägst klarar class 4.
    Så jag antar att vill man filma med telefonen bör man nog ha class 4 om det inte ska hacka. Samma med digitalkameran class 4 eller 6.
    Filmar man inte utan enbart kör text, dokument och stillbild räcker säkert class 2 bra.

Necra gillar detta.
  6. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ja, videofilming är väl ett av de få fallen man verkligen behöver ett högt klassad kort(skriva mkt data snabbt till kortet). Kolla film däremot spelar väl ej så stor roll.
    Dessutom så verkar det inte bara som att det är klassen på kortet som spelar roll. I mitt specialfall, där jag köpt en nook color där man om man vill kan köra ROMs direkt från SD-kortet, verkar det i vissa fall tom vara ett minus att ha ett klass 10-kort. Där verkar "small block random writes"(vilket jag inte orkat sätta mig in vad det är än) vara viktigare än klassen på kortet om man vill få det att flyta bra. Sandisks class 2 kort verkar spöa de andra korten på det.
    Utförligare läsning här om någon är intresserad:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1005633

7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Klassen anger skrivhastigheten på kortet, tex. klass 2 minst 2Mb/s skrivhastighet.

Läshastigheten är oftast den samma oavsett klass.