Olika varianter av MIUI

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av kayjay, 6 juli 2011.

1. kayjay

kayjay Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hejsan alla glada,

Jag går runt och funderar på att flasha in MIUI på min SGS. Dock har jag upptäckt att det finns (åtminstånde) två varianter av MIUI för Galaxy S. Den ena versionen är den vanliga som för närvarande är uppe i version 1.7.1 beta 7. Den andra varianten är GalnetMIUI som för närvarande är uppe i version 3.4 Pre v4 Alpha, och som är baserad på originalversionen. Vilken av dessa är att föredra? Är Galnet-versionen mer optimerad för SGS? Innehåller den
    (Galnet) flera "grejer" eller på annat sätt är bättre än original (snabbare kanske)?

Tydligen finns det även en variant som heter MIUI MCGv5.3 och som då är uppe i version 5.3. Men baserat på listan över vad som funkar och vad som inte funkar verkar Galnets variant mer stabil.

Som en sidofråga undrar jag vad som menas med deodexed och odexed?

Tack på förhand.

Last edited: 6 juli 2011
  2. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Både MCG MIUI och Galnet MIUI är byggda på MIUI official. Official är alltså den "rena" versionen, medans de 2 andra även innehåller tweaks för att göra ROM'en bättre.

Jag rekommenderar Galnet MIUI av de 3 nämnda, då den innehåller värdefulla och smarta lösningar, vilka de andra 2 saknar.

Angående De-odex och odex så finner du svaret HÄR.

3. kayjay

kayjay Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack för svaret; nu vart allting lite klarare. Så de båda varianterna jag nämner (MCG och Galnet) innehåller åtminstånde allt som den rena versionen av MIUI innehåller plus eventuella tweaks. Jag undrar ifall alla dessa varianter är lika snabba, trots förekomsten av tweaks i t.ex. GalnetMIUI?

I detta YouTube-klipp YouTube - ‪Samsung Galaxy S - GALNET MIUI v2.2 - 2.3.4‬‏ kan iaf jag ana vissa slöa övergångar mellan skärmar, som då skulle kunna tala emot GalnetMIUI. Men sen är det ju en demo på v2.2 av Galnet. Detta kanske har åtgärdats nu?

Tack på förhand.

4. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag har testat samtliga av de 3 MIUI's och den snabbaste för mig har helt klart varit Galnet. Den versionen av Galnet som du ser på den videon du klistrade in är v2.2. Den senaste Galnet är 4.3 stable och v4 pre-alpha. Det har hänt en del på den ROM'en sedan v2.2. Men det bästa hade varit om du prövat samtliga av dem och bildat en egen uppfattning. Du kanske inte alls kommer uppleva samma som jag gjorde.

5. kayjay

kayjay Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag litar på ditt ord. Jag var också inställd på Galnet. Jag antar att det inte finns några ytterligare varianter av MIUI?

Tack på förhand.

6. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Det finns säkert andra varianter, men dock inga som jag känner till (dem är troligen inte heller nämnvärda över huvudtaget) :)

7. kayjay

kayjay Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack för hjälpen.

8. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Alltid roligt att hjälpa till :) Lycka till med installationen (om du tänker ta steget att flasha MIUI).

9. kayjay

kayjay Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kom på en till sak jag ville fråga om. Man måste ju ladda in 2.2.1 innan man kan installera GalnetMIUI. Detta ska man göra mha Odin. Säg att jag i framtiden vill gå tillbaka till Samsungs stock firmware efter att ha installerat GalnetMIUI. Jag antar att jag kommer bli tvungen att använda Odin för att gå tillbaka till stock. Strular det till saker och ting så att man inte längre kan uppdatera mha Kies?

Tack på förhand.

10. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Rakt svar: Nej, det strular inte till något!

Om du, i framtiden, vill gå tillbaka till Stock så kan du smärtfritt installera det via Odin, och få eventuella firmware-uppdateringar via Kies, som Samsung släpper.

11. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    lägger även in en liten notis att det inte är specifikt 2.2.1 du måste vara på utan det som spelar roll är att du har froyo bootloader..

12. kayjay

kayjay Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack. Det lugnar att veta detta.

Jo jag läste det. Tack för påpekandet dock.