Om 118 800 skryter...

Diskussion i 'Off Topic' startad av seblun1, 12 maj 2013.

  1. seblun1

    seblun1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Platta:
    Google Nexus 7 2013
    Varför inte fråga detta ;)

    Min Nexus 4 kan tapatalka :)
     

    Bifogade filer:

  2. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Okej.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vad fick du som svar?
     
  4. Dawnengine

    Dawnengine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus
    Telefon 2:
    HTC One M7
    ROM:
    SlimLP 5.1.1
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    ROM:
    Cyanogenmod 12.1
    Platta:
    iPad Mini
    Platta 2:
    Google Nexus 7 2012
    ROM:
    Paranoid Android 4.1.2
    Haha, vi får väl se.

    :)
     
  5. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    En sak som är mer eller mindre gemensam för alla svar-på-allt-via-sms-tjänster är att de i 99 % av fallen gör en snabb googling/motsvarande eller drar till med ett standardsvar. Om man ställer en fråga som kräver ett utvecklande svar är kvaliteten i regel mycket låg.

    För ett par år sedan gav 118100 möjligheten för "vem som helst" att hjälpa till med att besvara frågor, mot belöning i form av gratisfrågor eller presentkort. Jag drog själv in 15.000 kr i presentkort och en stor hög gratisfrågor samtidigt som jag pluggade.
    Det jag upptäckte var att majoriteten av de inkommande frågorna besvarades så som jag skrev ovan, ofta med klyschiga färdigformulerade one-liners utan eftertanke. I väldigt många fall besvarades frågan inte alls. 118100 valde sedan att lägga ner möjligheten för utomstående att besvara frågor, vilket medförde att kvaliteten gick åt helvete. Idag är tjänsten halvdan som bäst.

    Jag använder tjänsten regelbundet för att få tag på adresser, eftersom jag har runt 6000 gratisfrågor tillgodo, men det är inte en chans att jag skulle betala de 43 (!!) kronor det kostar för att någon ska misstolka min fråga, googla, och ge ett irrelevant svar. Nu kan man lätt göra det själv med sin telefon.

    Min gissning är att du får ett svar i stil med "118800 kan inte se in i framtiden, men vi gissar att de presenterar en ny version av sitt operativsystem", typ.
     
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Finns det någon som betalar pengar för att fråga 118800?

    Än är den sista idioten inte född.
     
  7. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Samtidigt betalar folk 40 kr för en latte, eller 35 kr för en kopp te, på Espresso House... Alla som har pengar över i slutet av månaden har garanterat någon mer eller mindre onödig utgift.

    Idén i sig är alldeles utmärkt, men det ställer stora krav på att den som svarar tar sitt jobb seriöst. Gissningsvis är sms-svararna varken överbetalda eller samhällets serviceelit, vilket ofta märks på sådana tjänster.

    Ett sms till 118800 kostar 25 kr. Om jag är i valfri mellanstor svensk stad kan jag stå ut med att betala 25 kr för ett bra restaurangtips som inte ligger på huvudgatan, men då ska det också vara ett bra tips.
     
  8. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vad kan de svara på som jag själv inte kan googla fram? Har de insiderinformation till aktiebören eller stalltips kan det vara värt en 25:a.

    Får man pengarna tillbaka och kan reklamera om de inte har rätt svar på min fråga?
     
  9. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER


    Varför i hela friden skulle 118 800 svara på det? Du vet väl att det är en nummerupplysning? :o Det är väl 118 100 som gäller :)
     
  10. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Att hitta en restaurang går på ett kick, men att hitta en restaurang som har det just du vill ha just då kräver att du har några minuter över.

    Ponera att du t.ex. sitter på ett möte hela dagen i främmande stad. Att smsa "Tel+adress till restaurang i Norrköping som serverar Oxfilé med grönpepparsås för under 300 kr och har öppet till efter midnatt ikväll" går bra mycket snabbare än att leta upp det själv.

    På 118100 kan du reklamera felaktigt besvarade frågor och får då en "tillgodofråga" knuten till samma telefonnummer. Jag har uppskattningsvis reklamerat ett par hundra frågor, och eftersom jag har tusentals gratisfrågor knutna till mitt nummer så brukar jag ibland jävlas och skicka en medvetet klurig fråga för att se om de ägnar frågan någon eftertanke eller bara chansar. Oftast chansar de. Det är ganska beklämmande egentligen när de chansar hejvilt trots att man som kund betalar 43 kr för ett sms till 118100 (De kan inte se att min fråga var en gratisfråga).

    Antar att 118800 har någon liknande form av reklamation de med.

    Från 118800.se:
     
  11. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Jag hade visst fel, hade för mig att det bara var 118100 som svarar på frågor :)