Om 3 månader ska jag byta oepratör och behålla nummer. Kan jag slippa uppsägningstid?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Kate, 10 jun 2012.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Har Telia nu och är bunden 3 månader till, men tänkte byta till Tele2 när abbonemanget går ut.

Kan jag göra något nu för att slippa uppsägningstid? Tänkte behålla mitt nummer så jag kan inte säga upp abbonemanget. Då förlorar jag rätten till numret.

Kan jag be Tele2 begära portering nu med ett datum som är om 3 månader?

Känns som man borde kunna komma runt detta på något sätt.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Varför måste du skaffa ett abonnemang idag? Varför kan du inte vänta tre månader? Har du något bra erbjudande hos Tele2 som du vill ta del av? Varför så bråttom alltså? :)

Du kan ju skaffa ett abonnemang annars och sen om tre månader säga att du vill byta nummer hos Tele2 och då portera in det du har hos Telia. Annars kan du ju alltid köpa ut uppsägningstiden hos Telia, alltså dina resterande månader multiplicerat med den fasta månadskostnaden.

3. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det här är en intressant fråga nu när alla operatörer börjat med tre månaders "uppsägningstid". Även om man har ett "obundet" abonnemang så har man ändå tre månaders uppsägningstid.

Om man nu vill byta operatör och ta med sig numret så sitter man i saxen, de flesta åker nog på att betala de där tre månadernas uppsägningstid hos gamla operatören.

Jag skulle också vilja veta hur man bär sig åt för att byta operatör och ta med sig sitt nummer utan att behöva betala tre månaders "straffavgift" hos den gamla operatören?

Problemet är ju att om du säger upp ditt abonnemang så kan numret försvinna och det blir svårare (omöjligt?) att portera över det till nya operatören. Och ber du nya operatören att portera över numret så gör de det med en gång och så åker du på straffavgiften hos gamla operatören...

Som sagt, har någon lyckats lösa detta på ett smidigt sätt?

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Uppsägningstiden går inte att komma undan om du tecknar ett abonnemang utan bindningstid - men tre månaders uppsägningstid. Har du däremot ett bundet abonnemang så kan du säga upp det tre månader innan din bindningstid går ut och därmed slippa betala tre månader utöver vad du har för bindningstid.

Ofta brukar det gå att lägga att en portering ska ske ett visst datum, vilket kan vara smart i liknande fall. Men att verkligen komma ifrån denna uppsägningstid är mer eller mindre omöjligt eftersom det är ett sätt för operatören att garantera att de har tre månader betalt från dig, även om du tecknar ett abonnemang utan bindningstid.

5. svenix

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I mitt tycke borde inte den här tre månaders "uppsägningstiden" vara tillåten eftersom den motverkar syftet med fri nummerportabilitet och möjlighet för konsumenten att byta operatör på ett enkelt sätt.

Nu har man i praktiken en inlåsningseffekt där man från operatörernas sida väsentligt försvårat för konsumenten att byta operatör på ett enkelt sätt utan straffavgifter.

Men grundfrågan kvarstår: Har någon lyckats komma runt detta på ett bra sätt?

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo, konstigt är det, PTS slog redan 2010 fast att det här inte är bra samt att just Sverige är mycket dåliga på det här

http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressm...lattare-att-byta-tele--och-internetoperator-/

DN artikel
    http://www.dn.se/ekonomi/svenska-mobiler-svarast-saga-upp

Troligen är det Telia som har mest att förlora på om kunderna kan byta operatör enklare.

Sover kommunikationsdepartementet ?
    http://www.regeringen.se/sb/d/1489

Någon kanske borde fråga ?? (eller är det näringsdepartementet som DN-artikeln hänvisar till ? )

7. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

När jag tänker på saken så bör man kunna slippa uppsägningstiden om man ringer sin gamla operatör och säger att man vill konvertera sitt abbonemang till ett kontantkort 3 månader innan man tänker byta.

Då löper abbonemanget på i 3 månader och blir sedan ett kontantkort vars nummer man fortfarande äger rätten till och kan portera till valfri operatör.

Tror att jag ska prova denna väg.

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemet med det är att du oftast måste ha ett nummer till ditt abonnemang. Porterar du ditt nuvarande nummer till ett kontantkort så kommer du behöva att skaffa ett nytt till ditt abonnemang - detta brukar kosta runt 200kr att göra.

Vad jag vet så går det alltså inte att ha ett abonnemang utan nummer kopplat till det.

10. svenix

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vad han menar är att han säger upp abonnemanget och samtidigt begär att när abonnemanget om tre månader upphör så ska numret flyttas över till ett kontantkort.

Efter den manövern har han numret på ett kontantkort och kan då flytta det till valfri operatör utan ytterligare kostnader (förutom att förlora ev. pott på kontantkortet).

Låter som en bra idé tycker jag men samtidigt är det sorgligt att det ska behöva vara så här krångligt och kräva tre månaders förberedelse för att byta operatör...
    Och att regeringen inte finner anledning att agera trots påtalanden från PTS är anmärkningsvärt. Under tiden blir konsumenterna som regel blåsta på tre månadsavgifter när de byter operatör, vissa operatörer har dessutom mage att ta en ytterligare straffavgift för att man bryter avtalet i förtid. :-(

11. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Som Svenix skriver så är min tanke att ringa Telia och säga upp mitt abbonemang och begära att det när det upphör om 3 månader ska numret istället flyttas till ett kontantkort hos Telia som är registrerat på mig.

Kanske 2-3 veckor innan abbonemanget upphör så begär jag portering och förhoppningsvis sker den då precis innan abbonemanget övergår i ett kontantkort så att man slipper tanka kontantkortet för att kunna ringa.

För övrigt kan jag bara hålla med om att det är förjävligt att man ska behöva förbereda sig 3 månader innan för att byta operatör. Men i mitt fall gör det ju inte så mycket eftersom jag ändå har bindningstid kvar.

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jaha, då är jag med! :)

13. boxer

boxer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ett annat sätt att minska kostnaden är att byta till det billigaste abonnemanget dom har. För att komma så billigt undan som möjligt. Dock inte riktigt svar på det Tsk ville ha men kan vara en genväg för att slippa riskera att tappa numret.
    /Micke

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2

14. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När vi bytte från Tele2 till Telenor ringde jag tre månader i förväg och sade upp våra abonnemang. Jag berättade att vi skulle byta till annan operatör, och fick då svaret att då gör jag xxx (kommer inte ihåg vad det kallades), vilket innebär att uppsägningstiden börjar, men numret försvinner inte, utan finns kvar för portering. Beroende på när porteringen faktiskt sker, kan det kosta några dagar/någon vecka på det gamla abonnemanget. Jag antar att det gäller samma regler för alla operatörer.

15. Murvald

Murvald Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enklast är ju att du hör av dig till den nya operatören så fixar dom det åt dig..

"Hej! Jag har 3 månader kvar på mitt abonemang hos Telia men vill bli kund hos er. Fixar ni så det sker dagen min bindningstid går ut hos Telia?"

16. svenix

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Och du har provat att detta fungerar...?

17. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Bindningstid är inte samma sak som uppsägningstid. Även obundna abbonnemang har 3 månaders uppsägningstid

Finns bara två lösningar. Gå över till kontantkort och sedan portera ut eller byta abonnemangsform och välja det absolut billigaste sedan betala för dem 3 månaderna.

18. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Precis som vissa säger kan man hos den operatör man vill ha beställa portering i god tid innan 3 månader är över. Då sköter den nya operatören allt med uppsägning och allt.

Men angående detta med att slippa de 3 månaderna. I princip kan du nog flytta på en gång, förutsatt att du då betalar dessa 3 månader på en gång. PÅ det viset har ju operatören fått sina 3 månader, och kan vara nöjda. De borde ju faktiskt kunna gå med på detta eftersom du kan som kund när som helst begära slutfaktura och få den fasta avgiften som är kvar att betala för att då avsluta ett kontrakt i förtid. Så detta borde inte vara annorlunda.