I ett mejl kan det stå:
mailed-by: zendesk.com
signed-by: zendesk.com
security:
![[IMG]](proxy.php?image=https%3A%2F%2Fmail.google.com%2Fmail%2Fu%2F0%2Fimages%2Fcleardot.gif&hash=36773d47b0eadedcbdf93a4ad4404692)
Standard encryption (TLS)
Jag har lärt mig att man aldrig i förväg vet hur ett mejl kommer skickas, vilka servrar det passerar, och hur dessa är konfigurerade. Därför kan ett mejl passera en osäker punkt någonstans på vägen, och kryptering hela sträckan är ingen garanti man kan ge i förväg. Samtidigt har de flesta stora eposttjänster idag infört kryptering, och då bör man i många fall kunna lita på att innehållet är skyddat hela vägen, åtminstone mellan dessa större tjänster som sköter sig säkerhetsmässigt.
Jag har även lärt mig att om jag får ett mejl där informationen ovan finns med, dvs att mejlet är krypterat och signerat, då har åtminstone det specifika meddelandet anlänt till mig på ett säkert sätt, och jag kan säga med säkerhet vem avsändaren är, dvs angiven domän går att lita på. (Sen lagras ju mejlet i klartext hos min epostleverantör, med de integritetsrisker det kan innebära).
Det jag nu önskar fråga är om min uppfattning ovan är korrekt. Om det står att mejlet är krypterat och signerat, innebär det att hela kedjan - från deras avsändande server till min epostleverantörs server - går att lita på, eller skulle det trots allt ha kunnat passera någon osäker (okrypterad) punkt på vägen?
Skulle innehållet ha kunnat förvanskats på vägen?
Om en server är felkonfigurerad, kan det då finnas med den lugnande informationen jag citerat högst upp, trots att det inte stämmer i verkligheten?
Låt oss säga att NSA eller FRA avläser all trafik som passerar över landsgränser som är okrypterad, hade jag då med informationen ovan kunnat utgå från att detta mejl aldrig passerat en landsgräns i okrypterat skick?
(Huruvida NSA har bakdörrar hos diverse epostleverantörer är en annan fråga, som vi kan bortse från här).
Click to expand...