Om Google-kontot skulle raderas, vad händer med installerade appar på enheten? (Google Play)

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 25 mar 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Om vi leker med tanken att Google får fnatt och anser att jag har brutit mot något användarvilkor, och raderar hela mitt Google-konto så att jag inget konto längre har. Vad skulle då hända med min telefon, med installerade appar m.m.? Allt lokalt innehåll på telefonen borde finnas kvar, tror jag, men just gällande Google Play och innehåll kopplat dit är jag mer osäker. Innehåll "online" (typ köpt innehåll som inte finns lokalt) försvinner ju, garanterat, om kontot försvinner. Utan Googles "backend"/molnlösning kanske vissa grejer slutar fungera i vissa appar, såsom notifikationer, gissar jag. Vet att vissa är beroende av Google Play Services för att funka, eller andra Google-APN:n, men vet inte mer i detalj vad detta innebär. Men allra viktigast: om Google-kontot tas bort, det är väl inte så att appar i Google Play skulle raderas från telefonen? Skulle de sluta funka av annan anledning tror ni? Jag tänker främst på livsviktiga appar av idag, såsom Bank-ID, Swish, Kivra. Någon som vet om de funkar utan Google-konto och utan Google Play-backend?

    Om någon råkar veta, eller har kvalificerad gissning, så säg. Nu hoppas jag att detta aldrig händer, men Google har ju suspenderat konton åt några personer på väldigt tvivelaktig grund, har man hört talas om några gånger de senaste åren.
    Om ingen vet, så borde vi undersöka detta närmare. Någon med en överbliven enhet som orkar regga ett konto, installera kontot på telefonen efter fabriksåterställning (så det blir huvudkontot), fixa lite appar och grejer på enheten så att det finns lite lokalt innehåll, gärna fixa ett Bank-ID om personen orkar, sen använda en dator och radera Google-kontot, för att studera resultatet beträffande befintliga appar på enheten?
    Skulle gjort det själv, men har ingen överbliven telefon just nu :)
     
    geobjork och Kristy gillar detta.
  2. ELFswe

    ELFswe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Asus ROG Phone 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Asus ROG Phone 3
    Alla appar och allt innehåll som är sparat lokalt kommer finns kvar. Så länge en app inte kräver ett Google konto så kommer den fortsätta att fungera.
    Det vore väldigt konstigt om Swish, Bank-ID och Kivra skulle sluta fungera. Men kan inte säga om man kommer kunna uppdatera apparna utan konto.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Interessant och lite skrämmande tanke det där...!
    Dagens människa har syltat in sig i ett beroendeförhållande till några (få?) aktörer som styr en stor del av världens funktioner, Google är en av de mäktigaste.
    Mitt inlägg är inte helt vad du funderar på, går lite längre med frågan om att bli av med dagens system.

    Så här gick det till i mitt fall. (Ointeressant och tråkig läsnining? Scrolla vidare!).
    Efter 15 år i USA flytte jag tillbaka till Norge i 1997, 51 år gammal. Europa hadde då kommit mycket längre än USA i allmänt bruk av PC och mobiltelefon, och t ex banksystemen i USA var stenålders i förhållande till Europa. Jag hadde på den tidpunkten attityden att PC och mobiltelefon, den där j..la skiten kan ni hålla på med själv! Inte jag!
    Min yngre syrra gick dock hårt på mig att jag var tvungen att lära mig det, annars vill det bli ömöjligt att administra livet i framtiden. Som TUR var(!!) så gav jag med mig.

    Jag hadde på den tiden efterlämnat ett par bankkonton, lite börsinvesteringar och framtidig pension som jag planerade att sköta med handskrivna pappersbrev skickat med snigelposten, och komplettera med några svindyra telefonsamtal. Jo tack!! Hadde man inte hängt med i utvecklingen ville mycket gått förlorad för mig med tiden då det vore helt omöjligt att kommunicera med de som administrerar andra ändan av businessen.
    Lång historia kort, skulle man (jag) i dag bli av med t ex mobiltelefon och/eller Internet vore det katastrof, bara att flytta in i en djup trång grotta och dra något tungt över sig.

    Konklusion, jag har INTE lust att bli av med mitt Google konto, "no matter what"!

    Btw, sen 12 år tillbaks har jag bott i en BRF i Sverige, snittålder på medlemmarna är något rundt 80 år. När jag flyttade hit försökte jag få ihop en liten grupp medlemmar att samlas en gång ibland, (BRF tillhandahöll lämplig lokal med Internet), och lära varandra hur man användar moderniteter. Inte én positiv respons. Några av de jag talade med tyckte till och med den idéen var mer eller mindre sinnessjuk, och dessutom var det redan en rutin att de som ville kom sammans varje onsdag för fika och ha trevligt. o_O
     
    tpalsson och Kristy gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för era svar!
    Ingen som vet mer, kanske någon som experimenterat med detta?