Om Google slutade göra iOS Appar

Diskussion i 'Allmänt' startad av MathiasM, 12 sept 2012.

1. MathiasM

MathiasM Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Tja,

Att och funderade på lite kring detta. Hur tror ni att alla iPhone användare skulle reagera om Google slutade att göra appar och tog bort alla deras appar ifrån AppStore som de har.

Hur viktigt är Google för iOS enheterna?

2. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Eftersom Google-funktioner generellt går utmärkt att köra från en webbläsare skulle det nog inte påverka särskilt mycket. Undantaget är väl Chrome då, men eftersom Apple ändå har sina restriktioner så tillåts ju inte Chrome vara mycket mer än Safari med ny look...

Själv har jag däremot lekt med tanken vad som skulle hända om Google på något sätt blockerade åtkomst till www.google.com (.se / osv...) från iOS-enheter.

Skulle Apple illa kvickt utveckla en egen sökmotor? Skulle iOS-användare börja använda Bing :)teeth:), eller vad skulle hända egentligen?
    Är det någonting i IT-världen som ett företag har mer eller mindre hela marknaden på, då är det Google och internetsökningar. Man kunde aldrig "altavista något", "lycosa något" eller "yahooa något", men "googla något" gör man konstant!

Sedan lär det ju aldrig hända, eftersom bortfallet av iOS-användare skulle innebära minskade inkomster, men man kan leka med tanken... :)

3. Sleepwalker

Sleepwalker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Google skulle förlora miljarder i intäkter. I slutet av förra året gjordes 2/3 av alla mobilsökningar från iOS-enheter, så... det kommer nog inte att hända.

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Jag tror att de då skulle kalla Google för "evil" och Google vill inte bli kallade "evil".

m v h Henrik

5. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Google måste betala en massa pengar till Apple för att de ska använda deras tjänster i iOS, så situationen är snarare tvärt om, att Google är beroende av iOS-användare.

6. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Tvivlar på att Google har behövt betala Apple för att Youtube och Maps skulle finnas i iOS. Jag menar fram till nu har det ju inte funnits seriösa alternativ som Apple skulle kunnat använda istället. Dessutom så tar ju Google betalt av alla utvecklare eller företag som använder deras API:er (maps, sök, youtube) om deras appar gör tillräckligt många anrop dagligen. Varför skulle Apple få någon annan behandling? Det var ju inte direkt så att Google hade någon kontroll över Maps eller Youtube apparna i iOS. Dessutom tecknades ju avtalet om Maps och Youtube redan till första iPhonen/iOS. Och nu när det avtalet går ut vill inte Apple förnya det, antagligen för att det är för dyrt för dem.
    (Saknar källa till det här med avtalet, men jag är säker på att jag läst det. Rätta mig gärna om ni hittar någon källa som säger annat)

Sen så funkar ju Googles hela affärsmodell så att de tjänar pengar på annonser i sökresultat. Och precis som Sleepwalker säger, utan iOS enheter som gör mobila sökningar skulle annonsintäkterna rasa dramatiskt.

7. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Google betalade 1 miljard dollar till Apple förra året för att deras sökmotor ska vara standard i Safari. http://articles.businessinsider.com...7_1_google-maps-ben-schachter-google-searches

Så vem som är beroende av vem kan väl ingen tvivla på?

8. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Beroende kan man enligt artikeln knappast tala om. Google har köpt en tjänst. Nu verkar det som att dom inte längre köper den. Det är vad som står där.

9. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag läste att Apple betalar Google för att använda tjänsten Maps i iOS.
    Dom intäkterna är 4 ggr större än Googles totala intäkter för android.
    Det är lätt att förstå varför Apple ersätter Maps med sin egna karttjänst i iOS 6.

10. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Håller med dannyh här. Artikeln säger att Google pröjsat 1 miljard för att vara default sökmotor i Safari på alla Apple enheter, vilket genererat 1,3 miljarder i intäkter vilket alltså blir 300 miljoner i vinst. Vilket i sig motsvarar 1 procent av Googles vinst.

Alltså är Google inte speciellt beroende av Apple, än i alla fall. Hur som helst det jag mest pratade om var Maps och Youtube och där nämner artikeln bara kort att det inte bör spela Google någon roll att Apple byter ut Google. Det tolkar jag som att Google antingen inte betalt alls för de apparna i iOS eller väldigt lite. Som jag tidigare sa det är ju inte så att det funnits en uppsjö av alernativ som är lika bra.

11. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

1 miljard dollar är fortfarande 1 miljard dollar. Om Google var säkra på att Apple skulle behålla deras sökmotor utan denna betalning så hade låtit bli att betala och tjänat 1,3 miljarder istället. Jag tror knappast att aktieägarna avstår 1 miljard i vinst bara för skojs skull. De anser helt enkelt att utgiften är nödvändig för att Google ska behålla sin ställning och därmed för att deras investering ska stå sig långsiktligt.

Oron är absolut befogad. Google har konkurrenter på alla områden som är lika bra eller bättre. Om de släpper in dessa ligger de pyrt till.

12. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Att google betalar apple är gynsammt för dem båda. Apple får en mer användarvänlig produkt, som är 100% trevligare att surfa med, än om den haft t ex bing eller yahoo, som man ju ärlig talat, blir helt förvirrad av när man ser resultaten.
    Google däremot tjänar inga större pengar på kort sikt (någon nämnde 1% av deras totala vinst, vilket i denna skalan är väldigt lite). Vad google gör är att dom visar alla apple användare att dom finns, dom gör alla apple användare beroende av deras produkt, som dom när dom kommer hem, använder på sina datorer, på jobbet, just för dom är vana och nöjda med den. Det är detta som på lång sikt genererar pengar som dom kan visa upp i sin årsredovisning.
    Sen kan man kanske diskutera i hur bra det är att låta apple använda sig av maps, kan ju tänkas att avtalet inte har ändrats sedan iphone 1, jag vet inte.Skulle inte google vart dom som sålt gps-tjänst hade det kanske varit någon annan.

Men som svar på TS fråga, så skulle båda parterna förlora på om google inte hade sina tjänster i iphone. Iphone på kort sikt, men om apple utvecklade en konkurrerande bra sökmotor, så är google illa ute.
    Nu vill jag ju poängtera att google har störst andelar av marknaden vg smartphones, och det är jätte smidigt att synca mellan enheter, mobil - platta - dator, via google-kontot. För några år sedan var apple herren på täppan. Om google fortsätter ta marknadsandelar i den takten kommer apple vara ett fenomen om 10 år.
    Jag ska inte sväva ut för mycket, men jag tror google är framtiden och apple är en trend, som genom sin brist på andrahandsutvecklare av telefoner, sitt låsta os och sin dyra datorer, gör sig själva en otjänst.

Notera nu att jag inte är en fan-boy av varken google eller apple, har haft denna surfplattan i några månader och bytte från iphone till htc för några veckor sedan.

Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300TG via Tapatalk 2