Om jag rootar min Desire...

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Elonje, 6 aug 2011.

1. Elonje

Elonje Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Först, om jag frågar något som någon redan frågat (troligt) så bli inte onda på mig, förbarma er med länken/länkarna istället ;-)

Jag tänkte roota min Desire med hjälp av den här guiden:
    https://swedroid.se/forum/20041-root-guide-v3-2-root-unroot-amoled-slcd-rom-lista-a2sd-faq.html

Anledningen är att minnet konstant är fullt, jag vill helt enkelt kunna ta bort onödiga program. Tex Sense då jag kör GO Launcher, gamla versioner av Facebook och Google Maps, onödiga teman etc. För visst är det möjligt att göra med en rootad telefon?

En anledning till är att kunna ställa ner processorfarten och spara ström och hindra omstarter pga överhettning.

Jag ser i dagsläget inget behov att Flasha in någon ny ROM utan vill bara kunna styra och ställa i den befintliga.

En fråga till, visst är det så att allt är kvar på telefonen om man bara rootar den?

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Om vi börjar bakifrån, roota på du det försvinner ingenting.Men gör ändå en nandroidbackup, kan vara bra att ha.
    Ja du klarar dig bra med den guiden. Visst kan man ta bort appar i en rootad lur, men frågan är om du inte blir tvungen att byta rom? Ärligt talat så skulle jag leta upp en annan rom där A2SD fungerar bra eftersom du inte har det "minnesproblemet" sen.Jag var i exakt samma situation.
    Idag har jag cirka 110MB ledigt med en MASSA appar installerade.Och den rom jag kör är betydligt bättre än originalet.
    I min rom så justeras CPU hastigheten ner om den inte används och ökar markant om det behövs.
    Det var länge sedan jag hade några omstarter, kommer ihåg att det kunde hända om laddaren var ikopplad och GPS var startad. Men det beror nog på romen som är i.

Elonje gillar detta.
  3. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ärligt talat låter det som att du skulle få ut mer av att installera en väldigt clean rom te.x Oxygen (eller DevNull om du vill ha ännu renare) och sedan bygga på med vad du vill ha på dom.

Elonje gillar detta.
  4. Elonje

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar!

Precis så är det för mig, många omstarter på kvällen när laddaren är i och när jag slår på GPS:en. Din ROM är alltså: InsertCoin Sense 2.1 v52 A2SD hur är Oxygen som också nämns här i tråden?

5. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Oxygen är snabb som attan och (tack och lov) befriad från Sense! :D
    Riktigt batterivänlig är den också.
    Minimalt med förinstallerade appar och en minimal launcher.
    Jag kör Oxygen och gillar den starkt.

Elonje gillar detta.
  6. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jag har faktist aldrig testat Oxygen, däremot har jag för mig att den är en lite "renare" rom utan en massa "lullull" så den kräver förmodligen inte så mycket av luren? Plus att det känns lite snabbare då.
    Jag har fått för mig att det är svårt att säga att "den romen går bra i den luren" jag har den erfarenheten att den ena luren är inte den andra lik.
    Sonen har också en Desire men den är väldigt speciell, har snart testat det mesta i den, men får inte ner batteriförbrukningen i den plus att den vägrar att fungera med en del romar.
    Så du får nog helt enkelt testa dig fram med vad luren går bra med och vad du gillar att ha i den. Jag kan inte köra en lur utan sense, blir galen he he och jag kan inte skriva på originaltangentbordet det blir bara fel.Kör Swype igen och det verkar vara bäst för mina "knubbiga"fingrar.
    Så det är i mitt tycke så att det finns inga "standarder" utan alla är vi olika.

7. jejja80

jejja80 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej,

Jag har provat nästa alla ROM:ar som finns till Desiren.

Kort och gott. Är du inte villig att prova själv så kör på en Sense-ROM.

Varför: Jo ljudkvaliten vid samtal är bättre, det finns ingen delay när du blir uppringd samt att du känner igen dig i menyer osv.

Ska det bli riktigt bra ska du orda s-off och köra på en data++ ROM.

Jag kör dock med SuperNova med DATA2Sd som jag tycker är kanon.

[ROM] SuperNova Xtreme Official GingerBread 03/Aug| Stable Data2SD | Unlimited memory - xda-developers

Men roota på du, det är det roligaste man kan göra med sin telefon ;)

Elonje gillar detta.
  8. Elonje

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack alla! Så då var den rootad och klar, som ni säger vill jag ju köra in en ny rom också. Bara en fråga, om man väljer en avskalad som Oxygen, funkar kameran och video då, eller måste man installera det själv? Nåt annat att tänka på?

9. jejja80

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kamera och video fungerar. Det som inte finns är Sense härliga klocka som har tidtagning och nedräkning. För det behöver du en app.

Alla widgets som finns för Sense kommer heller inte finnas, som tex kalender, klockan med väder, friendstream osv. Dock finns kanonbra alternativ. Jag rekomenderar att köpa Launcher Pro Plus för 20:-.

Sa du köra oxygen eller CM så fundera då på s-off och lägg in deras custom HBoots så kan du köra allt från nand = oftast är snabbare än SD-kortet.

Annars är det bara tuta och köra. Ta en Nandroid backup (från recoveryn) innan du flashar så kan du alltid gå tillbaka om du inte gillar det du ser ;)

10. Elonje

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag rootade blev det s-on (tror guiden rekommenderade det) hur ändrar man i efterhand från on till off? Går det eller måste hela processen göras om?

11. jejja80

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej, S-OFF funkar inte genom Unrevoked på vår Desire. Här kommer en guide hur du går tillväga. Läs på noga innan du går vidare, finns liten risk för att telefonen blir Bricked om man gör fel.

Se till att du flashar en ROM som är nära orginal utan någon som hells a2sd osv.

CM7 funkar också.

[AlphaRev] HBOOT S-OFF Desire GSM 1.8 - xda-developers

12. Elonje

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar! Kalla mig gärna feg men jag skräms lite av att mickla mer än allra nödvändigaste med mobilen. När jag rootade trodde jag tex att allt var kört innan jag kom på att antivirusprogramet hindrade viktiga drivrutiner. Men det gick vägen.

Finns det en länk till en room som inte kräver S-Off men som ändå är bättre än standard? En room som en glad amatör enkelt kan slänga in för att testa? (enligt guiden i mitt första inlägg)

13. jejja80

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag länkade till en som är kanon. Stock gingerbread med data2sd. KOlla min tidigare post.

Annars kolla in XDA
    Desire Android Development - xda-developers

EDIT: Denna rom är rätt kul. Android 2.3.3 Sense 2.1 + 3.0
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1016940

Finns som version som passar Stock Hboot (Som man har om man är s-on). Den gter a2sd på slutet.

Last edited: 9 aug 2011
  14. Birdie-Ool

Birdie-Ool Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Elonje gillar detta.
  15. A-son

A-son Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag fixade F-OFF precis med det här, Revolutionary
    Gick som på räls, gjorde det för att få adfree att funka ordentligt.
    sedan kör jag med samma rom som ovanstående Elelinux-CM7.1-RC1-Desire-v1.8-Android 2.3.5, är riktigt nöjd.

Men blir väl att testa några fler inomkort..