Fråga: Om Roms och lite till

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Bazile, 7 juli 2011.

1. Bazile

Bazile Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Hejsan, jag är rätt ny vad det gäller Android och bitarna runt detta. Har några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

Jag har flashat in [29.06.2011][CF-Root v4.0] KE2/7/8, KF1/2/3/4 - su+bb+CWM4 från XDA. Lyckats använda mig av root till diverse saker och allt verkar fungera bra, men..

Det jag är osäker på trots mycket läsning både här och på XDA är följande påståenden:

1: Flashning av ny rom resulterar alltid i reset av hela telefon, Kontakter, Internminnet Apps och hela köret?

2: Flasha custom rom och göra en full backup med Ti backup pro gör det möjligt att flasha telefon med en ny rom och sedan tillbaks till den tidigare och då även göra en Ti Restore och få tillbaka tidigare utseende och inställningar?

3: Flasha med t.ex Villain eller Cognition S2 gör att man förlorar Svenskt språkstöd?

Har kollat runt så gott det går men inte lyckats komma underfund med exakt hur det fungerar med Roms hit och dit. Sitter någon med svar på dessa påståenden vore jag väldigt tacksam

Tack på förhand, Henric

Last edited: 7 juli 2011
  2. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

1. Nej det gör det inte men om du ska flasha in en helt ny rom (custom), och inte 1.0 > 1.1 så är du rekommenderad att göra en full wipe för att undvika bootloops och liknande problem.

2. DU kan köra backup på apps och inställningar men du kan aldrig köra en backup med TI som gör att du genom TI kan gå tillbaka till en tidigare rom, du kan dock restora apps och liknande till den rom du går till.

3. Det beror helt på vilken CSC fil du kör med (grymt osäker på detta) för när jag installerade Villian så hade jag automatiskt svenska, men CSC-filen innehåller regionsinställningar (SWE,NOR,DE;) och även språk (än en gång tror jag angående språket)

Bazile gillar detta.
  3. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Tack för svar, ledsen om jag är lite trög men allt är nytt för mig :)

1: Helt klar på den.

2: Jag är medveten om att det inte går att restora Roms via backup det jag undrar är om: Jag kör in Villain och kör en TI backup efter att jag installerat alla apps och allt sådant, sedan flashar jag in Cognition men kanske inte gillar den och går därför tillbaka till Villain! Kan jag då mha av restore få tillbaks det jag gjort backup på?

Och förstår jag dig rätt bör jag även kunna göra en backup av appar när jag kör villain Rom och sedan restore allt på en Cognition Rom?

3: okej!

4. scolad

scolad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Lättaste är att innan du flashar en ny rom är att ta en nandroid backup i recoveryn (gå in i recovery > backup & restore > backup). Detta gör att om du inte är nöjd med din nya ROM eller att det inte fungerar som det ska så kan du enkelt få tillbaka din telefon till hur den såg ut innan du provade flasha nytt. (backup & restore > restore > välj den rätta backupen du vill flasha).

Sitter själv och hoppar mellan cognition och miui så ställer in lite saker på båda och har en backup på båda så jag snabbt kan hoppa mellan utan att behöva ställa in allt igen :) hoppas det gjorde dig lite klokare :)

5. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Tja, tog tid innan jag fick svar så jag gick loss på backup/recovery funktionen :) Tack för svaret iaf det var som jag hade hoppats på ungefär! :P