Omdömde, vem lämnar först köpare eller säljare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av laserturken, 29 nov 2016.

1. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

Hej
    Det köps en hel del på diverse forum som man kan ge omdömen om varandra och då har jag börja fundera lite på vem som borde ge omdöme fösrt.
    Jag har fått för mig att köpare bör lämna omdöme först, dels för kunna ge rättvis bedömningen om varan man köpt stämmer överens med det som sagts och även kommunikationsbiten.

Finns de några oskrivna regler, som tex om köparen ej ger nåt omdöme alls, ska då säljaren påpeka/tjata om det?
    Det jag menar är att då tappar säljare en "pinne"...bara för att köparen är lat/skiter i det.

Vad anser ni om detta?

Tack

2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 932
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Omdömena gäller ju lite olika saker i en affär. För köparen är det framför allt produkten och hur (eventuellt) snabbt och smidigt det gått.

Som säljare är det endast hur snabbt man fått betalt för varan som är aktuellt.

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    På den tiden Tradera hade ett forum var detta en stor trätefråga. Båda lägren argumenterade i stort sett i oändlighet för sin ståndpunkt. Att sälja här på Swedroid kanske inte kan jämföras direkt med Tradera, men för egen del väljer jag att, både här och på Tradera, lämna mina omdömen oberoende av vad motparten gör. Detta vare sig jag köper eller säljer.

4. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Att lämna ett omdöme är knappast ett krav för någon av parterna och inget man ska tjata sig till heller som säljare.

Möjligheten finns oftast att göra så om man önskar. Det är lite samma som när företag skickar ut mail för uppföljning till eventuella supportärenden, där det är lika valfritt att besvara eller strunta i det.

Har man upplevt en bra affär och vill att andra ska veta om det så kan man ju lämna ett omdöme, men som jag tidigare skrev, det är knappast ett krav och inget man ska tjata sig till.

bernard gillar detta.
  5. Droid55

Droid55 Guest

På Tradera där jag främst agerar säljare inväntar jag alltid omdöme från mina köpare innan jag lämnar omdöme. Jag tjatar dock aldrig. Påpekar det inte ens. Lämnar de omdöme så lämnar jag, lämnar de inte så lämnar inte jag. Behöver inte betyda att affären varit något problem från något håll. De flesta lämnar dock omdöme.

De får gånger jag köpt något själv lämnar jag alltid omdöme (har dock inte fått omdöme tillbaka men bara köpt tre gånger).

Jag uppmanar alla mina köpare i vinnarmailen att ta kontakt med mig innan de lämnar negativt omdöme. Än så länge har ingen hört av sig men jag vill gärna få veta vad de är missnöjda över och om det är något jag kan göra innan de lämnar negativt omdöme.

Något jag stör mig på med Traderas omdömessystem är dock delen där köpare sätter betyg på fraktkosnad. Jag som säljare kan inte påverka fraktkostnaden. Jag väljer alltid billigaste (och säkraste om det är dyrt) men mer än så kan jag inte göra. Hade hellre sett att de bytte ut betyg på fraktkostnad till betyg på packning. Är det något vi säljare kan påverka så är det ju hur man packar det man säljer.

6. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

Tack för eran input och jag håller givietvis med att man inte ska tjata till sig ett omdöme, däremot kan de tyckas vara ofint av motparten att inte ge.

Som säljare inväntar jag omdöme för att ge köparen rättvis bedömningen om varan och kommunikationen.

Som köpare brukar jag testa produkten och se så allt funkar som utlovat och därefter ger omdöme.

7. SilverDogg

SilverDogg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    jag anser väl att säljaren har möjlighet att lämna omdöme först, och bör göra så med. när affären är klar (dvs betalningen har skett och varan är skickad) så är det inget mer för denne att göra egentligen. bryr mig inte så mycket om dom lämnar före eller efter dock, men tycker väl att dom rent generellt kan ge först.

jag säljer ytterst sällan saker numera, utan det blir mer köp, och jag lämnar alltid efter att jag fått varan och sett så att allt är som det ska. förr lämnade jag inte förens jag fick omdöme, men det orkar jag inte bry mig om längre.

8. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Själv så lämnar jag alltid omdöme. Sprider ingen roll om jag är köpare eller säljare. Har jag en bra erfarenhet så tycker jag att jag kan dela dem, mest för att uppmärksamma den jag gjort affären med, men såklart för att ändra ska det. Jag kan ha glömt någon gång.

9. Alligatorn

Alligatorn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Ang sista delen om frakt så har jag blivit lack själv på nån snubbe jag hade vunnit några auktioner av då han slängde på typ 30 spänn (säg att frakten kostade 50 så skulle han har 80 för att frakta allt) och jag undrade vad han hade tänkt skicka med så fick jag tillbaka att det var administrativa kostnader.. säljer man på Tradera tycker jag det är lite av kotym att bjuda på lite bubbelplast /jobb att skriva ut en fraktsedel.

Nu kanske det blev lite dåligt skrivet känner jag men poängen gick nog fram *gäsp*

10. Droid55

Droid55 Guest

Administrativa avgifter står vad jag vet inte för emballage som bubbelplast.

Något man måste komma ihåg är att jo, emballage kostar. Har jag redan emballage hemma (vilket jag ofta har iofs) så använder jag det utan att ta extra betalt. Om jag däremot saknar emballage så lägger jag på det i fraktkostnaden. Dock går jag aldrig till Posten och köper pga. dyrt. Jag beställer online eller köper på t.ex. Biltema. Där kostar t.ex. vadderade kuvert 3 kr/st (30 kr för 10 st). Då lägger jag till 3 kr i frakt utöver porto. Man kan även lägga till det i sitt utropspris men jag brukar lägga det i fraktkostnaden pga. vill inte betala provision på icke vinst.

Då har jag inte räknat med någon bensinkostnad som det faktiskt kostar att åka till Biltema (har ej gångavstånd). Det kostar således att faktiskt skriva ut fraktsedel men det bjuder jag på eller räknar snarare med (jag väljer ju ett utropspris). Jag sätter ett utropspris på vad jag anser värt besväret att sälja något för.

Det är upp till varje köpare att acceptera detta listpris och fraktkostnad. Tycker man priset eller frakten är fel är det enkelt - buda/köp inte. Inte köper man något för sen klaga på priset eller frakten?

Sen visst finns det säljare som har ologiska fraktkostnader men även om jag aldrig skulle ta ut såna fraktkostnader så måste jag ändå säga att det är upp till varje köpare att bedöma. Alltså klickar du hem något har du accepterat pris och frakt, gör du inte det ska du inte klicka hem det från första början. Enklare än så är det inte.

11. Droid55

Droid55 Guest

För övrigt kan man lösa bubbelplast med tidningar. Det är väl främst vadderade kuvert och kartonger som man antingen måste ha eller köpa.

12. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 294
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Köparen bör ge omdömme först, de ger också channs för säljaren att svara mot eventuell kritik.

13. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag köper oftare än jag säljer.. Men så länge jag mottagit varan/betalning lämnar jag ett omdöme direkt. Tyvärr verkar inte alla vara lika duktiga på att göra det, men men. Alla prioriterar väl olika saker antar ja :P