One S eller One X - hjälp jag kan inte bestämma mig!

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av jowan, 19 mar 2012.

1. jowan

jowan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)
    Som rubriken antyder - jag kan verkligen inte välja. Måste bestämma mig till i morgon... Har en Desire (MildWild) idag som jag varit nöjd ända tills nu. Egentligen tror jag inte att jag vill ha en så himla stor telefon men högupplöst skärm är ju alltid trevligt! Har lutat lite mer åt One S pga dimensionerna och metallskalet. Vad säger ni, är det ett bra val eller väljer alla på Swedroid One X?

2. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag är lite i samma dilemma. Vill egentligen ha en One S då 4,3" passar mig mycket bättre, men "endast" en qHD AMOLED skärm i pentile gör mig lite nervös. Gillar inte att behöva se till att alltid har mörka teman på allt för att inte batteriet ska slukas, plus att med pentile kommer pixeltätheten bli lägre än vad jag har på min X10 idag :/

3. Erknlssn

Erknlssn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag lider av samma beslutsångest och har nu tejpat min Nexus S så att den är lika bred som en one x, kanske kan funka med en jättetelefon? :-P

Angående materialet så såg jag en video där polykarbonaten påpekades son ett trevligt val då den kändes "ceramic" istället för plastig
    Men i samma video (telefonen testades med at&5-varianten) så flöt det på fint med snapdragon s4, så one s är nog ingen dålig telefon heller

Det är svårt :-(

Sent from my Nexus S using Tapatalk

4. aframo

aframo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Glöm inte bort att X har det dubbla lagringsutrymmet ;).

Men sen är frågan om ni ska ta det med ett abonnemang hos 3, gör ni det tycker jag ni ska ta X. Är ni sen inte nöjda med X då är det bara att sälja den och köpa S för de pengarna ;).

Ha det!

5. Cliddo

Cliddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

One X är exakt lika stor som galaxy nexus om ni känt på den.

6. Laxsjoe

Laxsjoe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

7. jowan

jowan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)
    Jag får välja på båda, företagsabonnemang. Har testat en g nexus och den känns precis lite förstor för att hantera med ena handen. 32 gb minne är helt klart en fördel när man ska ha kartor, sjökort, filmer och annat med sig utomlands och inte kan ha dropbox!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Last edited: 20 mar 2012
  8. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

9. Voynich

Voynich Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

AMOLED vs upplösning

Även jag har svårt att bestämma mig, och det är väl så illa att jag inte kommer att kunna göra det förrän jag känt på dem.

Dual core-processorn i One S verkar vara riktigt rapp, och med så låg upplösning är det inte omöjligt att One S kommer att upplevas som snabbare än One X tack vare att den har färre pixlar att skyffla runt.

Jag älskar också AMOLED och det tar emot att välja en LCD-skärm. Men kommer qHD pentile att skava i ögonen?

Det är säkrast för HTC att de skeppar de här lurarna snart, för om Samsung annonserar en Galaxy S3 med HD-AMOLED så har HTC förlorat åtminstone en kund.

10. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

qHD pentile skaver för en del. Leta upp en Motorola RAZR eller en Nokia Lumia (som har samma ppi, 250) i någon affär och se om det stör dig. Det är subjektivt hur tydligt det syns och hänger bland annat ihop med hur bra du ser färgen grönt. Ser du den bra, lurar matrisen ditt öga bättre. Det handlar också om hur bra din syn är generellt.Det är alltså svårt för någon annan att avgöra detta åt dig.

Last edited: 21 mar 2012
  11. Voynich

Voynich Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Intressant det här med färgen grönt. Än så länge ser jag ju grönt bra, det kanske är därför jag inte stört mig så våldsamt på min HTC Desire. Dock vill jag gärna ha en skarpare skärm när jag nu byter min två år gamla Desire, och när jag kikar efter blir det ungefär samma ppi på Desires 3,7" 480x800 som på One S 4,3" 540x960.

Känns inte så kul att köpa en ny telefon med samma mediokra skärpa som min gamla. Har AMOLED pentile-tekniken förbättrats på något sätt de senaste två åren, eller kan man räkna med att HTC One X är jämförbar med den gamla Desire?

12. jowan

jowan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)
    Har desire också pentile?

13. Voynich

Voynich Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja, den första Desire-modellen har en AMOLED-skärm med pentile-matris. Efter någon månad byttes skärmen dock till SLCD.

14. jowan

jowan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)
    Ok, de ringde från tre så jag var tvungen att ta beslut nu. Det blev en vit One X men jag får byta så länge jag inte öppnat förpackningen...

15. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Voynich gillar detta.
  16. jowan

jowan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)
    Det är väl ett resultat av den relativt lågupplösta skärmen vs den högupplösta i one x.

17. lefffen1

lefffen1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu är ju inte benchmarks allt. Om du vill spela snygga spel på android idag så är tegra 3 (iaf för mej) ett lätt val.

Från: http://www.phonearena.com/news/Quad-core-optimized-games-that-you-can-play-right-now_id28303
    Och med fler och fler Tegra 3 enheter på väg lär det inte bli någon brist på optimerade spel på http://www.tegrazone.com/

18. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Nej, i den andra figuren har de skalat efter megapixel/sekund, det vill säga att de har tagit hänsyn till upplösningen (står även i texten på artikeln). Alltså kommer det vara ännu större skillnad i och med att den har lägre upplösning.

Visst kan det vara av intresse att ha Tegra 3 om man ska spela iom tegrazone, dock är detta ointressant för mig.

19. mobilkungen78

mobilkungen78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Hoppas att TS valde HOX för att pentile är ingen höjdare...Testade HOX+HOS och är väldigt glad över att jag valde HOX den helt klart bästa smartphonen på marknaden

20. jowan

jowan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HTC One (M8)
    Det blev en One X...

...och jag är helnöjd. Har inte varit här så mycket eller skrivit inlägg eftersom allt bara funkar. Gillar till och med Sense lite igen, men ska väl byta ut det om ett tag när jag tröttnar på att ha den orootad!
    Storleken har jag inte störts av nämnvärt, även om de kunde flyttat power-knappen till sidan eller nåt. Kör även med sido-navigeringen i webbläsaren (under labs) då den är enklare att nå med enhandsgrepp.