One X, Galaxy Nexus eller Xperia S?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av MaXmeOliver, 7 april 2012.

1. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Är helt kluven, jag vill gilla One X så mycket men batteritiden håller mig tillbaka! Vissa säger att den är grym andra att den är värdelös.

Därför har jag börjat kolla på andra telefoner, dvs. Galaxy Nexus och Xperia S. Galaxy Nexus med extended battery verkar trevlig, men är den för gammal? Xperia S har jag ingen direkt åsikt om, känns mest som en backup.

HJÄLP MIG!

2. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Är i liknande situation faktiskt.
    Vet i fan vad jag vill ha.

Hur mycket skiljer det sig mellan dessa 3 lurar? Prestandad-mässigt, hur upplevs skärmen och så vidare.

3. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Ska sticka ned till stan om 5 min, och ska kolla runt lite så jag återkommer.

Annars är det väl så att One X har den bästa skärmen som någonsin har suttit på en mobil, Xperia S har den mest högupplösta och Nexus är lite mittimellan. Prestanda så är One X bäst, följd av Xperia S och sedan Nexus. Dock så är det si och så med batteritiden på One X, det är därför jag tvekar.

4. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Ah fan. Det låter ju nice. Själv har jag inte den möjligheten så ja skulle vara tacksam ifall du hade lite nice feedback med dig :).

Ha de så kul där borta.

Cheers

5. limpandahlbom

limpandahlbom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kör både gnexus och xps och den är ganska likvärdiga, men bättre flyt i gnexus men bättre kamera i xps:en, men var jag tvungen att välja hade jag valt min note eller lumia 800 ist ;)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

6. Prelow

Prelow Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Om jag var du så skulle jag ta One X direkt alla dagar i veckan. Högre andrahandsvärde, bättre specs m.m. Fast om du vill ha snabbare uppdateringar så välj då Nexusen. Vill du ha bättre kamera, ta SXS:)

7. masa69

masa69 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Gör som jag,,,, ta bägge :-) One x /Xperia s

Helt onödigt men jag hade 2 abb som gick och förlänga så jag tog bägge med nya 3 Total.

Men om jag skulle välja en av dom så ta ONE X.

Last edited: 7 april 2012
  8. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Jag tyckte att Xperia S var snäppet vassare, blev inte alls imponerad av One X. Kamera på Xperia S, wow. Den är helt otrolig, det finns inte ord. Gnex kändes långsam, inte något speciellt. Jag kommer nog att köpa Xperia S. Skärmen på Xperia S är så skarp, och 4,3 är golden size, 4,7 känns lite för stort för mig.

Kommer nog att ta 3Total med HTC One X, sälja den och köpa en Xperia S för pengarna och tjäna på affären.

9. ounze

ounze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Varför skulle Xperia S ha bättre prestanda än GNex?

Xperia S rullar fortfarande GingerBread medan min Nexus har IceCreamSandwich 4.0.4 (Yakju).

När jag köpte GNex'en så hade den 4.0.1, direkt uppdaterat till 4.0.2.. Upptäckte att jag körde en Samsung Build på Android. D.v.s jag skulle få segare uppdateringar från Samsung.

De går lyckligtvis att ändra på 5minuter utan att roota eller nått. Du flashar bara in Yakju builden som finns att ladda ner ifrån google själva.

Kör numera Android 4.0.4 och MY GOD! Flytet på min GNex var grymt bra när jag köpte den. Killen från PhoneHouse som sålde telefonen till mig var inte imponerad när han fick in demo-versionen in i butik. Men till mig sa han direkt "jävlar va snabb den var". Och nu har jag 4.0.4 där jag upplever iPhone 4S flyt!

Kameran? One X är inte alls "halva batteritiden" bättre än Nexus.

GNex: http://i-cdn.phonearena.com/images/...s-Samsung-Galaxy-Nexus-19-Samsung-samples.jpg

One X: http://i-cdn.phonearena.com/images/...-X-vs-Samsung-Galaxy-Nexus-07-HTC-samples.jpg

=============================================

One X är en Nike Air sko med lila sula och glänsande Nike logga på sidan.. De är en flashig sko som skiner med specifikationer.. Klumpig och opraktisk i vardagen.

GNex är som den där svarta vanliga skon. Bekväm att ta på, funkar överallt och stabil.

GNex om du vill ha snabba uppdateringar hela tiden.. Stabilt OS utan fula "layers". SLIPPA ROOTA!!!!!

One X om du vill ha en penisförlängare (specifikationerna), sega uppdateringar, ostabil telefon pga Sense, större skärm (4,65" vs 4,7"), 2 extra energislukande kärnor som du inte alls kommer märka i vardagen och Beats Audio (som enligt mig själv inte gör någon skillnad då Mp3 redan är ett kasst jävla mainstream format som inte kan förbättras mkt mer. Beats lär bara ge dig lite feta ljudeffekter.. lurarna kan du skaffa till Gnex.)

Yes, försvarar mitt nöjda GNex val då jag tröttnat på sega uppdateringar och fula jävla "layers" på android efter min LG Optimus 2x!

10. ounze

ounze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

11. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    När jag testade GNex så kändes den riktigt långsam. Animationerna var inte granna alls. Fick inget bra intryck av den. Utseendemässigt är den riktigt snygg, men kameran är medioker och grafikchippet är ju det sämsta i världshistorien för en telefon som släpptes 2011. Jag kanske inte spelar spel på ofta på mobilen, men när jag gör det vill jag kunna spela spel med respektabel grafik.

12. ounze

ounze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har Galaxy Nexus och du får telefonen om du hittar något lagg på den.

Demo-versioner i butiker är alltid sönderpillade och slöa! Jag va på PhoneHouse och klämde på Galaxy NOTE.. där va den skit slö.. men butikschefens NOTE var assnabb..?

Min Galaxy Nexus har iPhone 4S / Windows Phone 7 flyt, hands down!

Grafikdelen uråldrad? Säg mig en app där SGX540 på 384mhz inte pallar med? Om grafikdelen på GNex är för gammal så är väl somliga dualcore telefoner sämre? För nu ska man ju ha quad plötsligt.

Vad ska du med en One X o grym prestanda när batteriet dör efter KNAPPT 12 timmar? Då måste du ha med dig laddare överallt ju? Då kan du lika gärna släpa med en kamera o en PSP? De finns ingen app idag som min nexus segar på.. och om ja vill spela spel me grym grafik tar jag Xbox 360n..

Besides.. kolla benchmarks o jämför One X med GNex.. på 3 av 5 benchmark är de bara några 10-20% skillnad.. de är inte värt att släpa en benchmark telefon i fickan som dör efter 6-8timmar.. innan min GNex fick 4.0.4.. när ja körde 4.0.2 så hade jag urusel batteritid.. telefonen kopplades ur 06:00 och dog vid 16 tiden.. de var verkligen att gråta när ja inte hade tillgång till laddare.. hur hade ja då reagerat med en One X som hade dött snabbare?

Jag kan greja ihop ett klipp hur min GNex är med 4.0.4 för SweDroidare som bölar över seg GNex prestanda.. så kan vi få bukt me den myten.. ja slipper HTC Sense och de fula gränssnittet..

Mvh

13. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Det är bara att kolla på Swedroids test, när de andra får ~17 fps får GNex 5. Glömde tillägga att jag återställde den innan och kollade efter uppdateringar, ingen fanns så antog att den hade senaste.

Skickat från min Nexus S via Tapatalk

14. ounze

ounze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men hörre du, dubbla kärnor betyder inte dubbla prestandan först och främst. Och sen ska du inte basera ett telefoninköp utav en benchmark. SE Arc S t.ex. flyter på gudomligt bra med GingerBread. inget lagg nånstans. Men den har singelcore 1,4ghz nånting. Den flyter på lika bra som Samsung Galaxy S2.. S2an ger dig finare benchmark siffror, men de är inget du märker i vardagen min vän.

Men sen, var du får dina benchmark-siffror ifrån är en bra fråga. Bara för att One X har 2 extra kärnor den släpar på betyder de inte att den är dubbelt så snabb.

Jag gjorde en benchmark alldeles nyss på min Galaxy Nexus. Detta är siffrorna efter första försöket. (Printscreen postas på begäran)

Antutu Benchmark!
    RAM
    One X: 1189
    GNex: 1064

CPU integer
    One X: 2065
    GNex: 1642

CPU Float-point
    One X: 977
    GNex: 1296

2D Graphics
    One X: 298
    GNex: 147

3D Graphics
    One X: 1253
    GNex: 1187

Database IO
    One X: 315
    GNex: 325

SD Write
    One X: 10.8MB/s
    GNex: 8.9MB/s

SD Read
    One X: 38.1MB/s
    GNex: 18.9MB/s

CPU frequency:
    One X: 1500 x 4 core
    GNex: 1200 x 2 core

Edit: Föresten, SGX540 grafikdelen i Galaxy Nexus må vara av en rätt gammal modell. Men den är överklockad till 384MHz utifrån de gamla ~200mhz den låg på från början.

Har även filmat ett litet demo på min GNex som jag just nu tankar upp på youtube, men de går grymt slött må jag säga! Kan i förväg avslöja att de går helt laggfritt på 3D spel, Gmaps & t.ex. UI

Last edited: 8 april 2012
  15. ounze

ounze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

AnTuTu Benchmark test 2, Galaxy Nexus:
    RAM
    GNex: 1073 (OneX: 1189)

CPU integer
    GNex: 1713 (OneX: 2065)

CPU float-point
    GNex: 1204 (OneX: 977)

2D Graphics
    GNex: 281 (OneX: 298)

3D Graphics
    GNex: 1187 (OneX: 1253)

Database IO
    GNex: 320 (OneX: 315)

SD Write
    GNex: 10.9MB/s (OneX: 10.8MB/s)

SD Read
    GNex: 18.8MB/s (OneX: 38.1MB/s)

Quadcore och benchmarks gör inte OneX till en bättre presterade telefon.

PhoneArena GNex vs. One X: http://www.phonearena.com/reviews/HTC-One-X-vs-Samsung-Galaxy-Nexus_id3001

Självklart började alla smutskasta GNex efter vinsten. Den har ju 2 färre kärnor och en TI OMAP processor till skillnad ifrån OneX med nVidia och quadcore.

Men jag kan inget annat än hålla med Ray. Förmodligen är de Sense 4.0 som gör OneX till ostabil jämfört med PureAndroid Nexus.

Dessutom är "quadcore" en väldigt ung teknologi. Bara för att One X är första telen med quadcore betyder de inte att de är den bästa. Och då ska vi inte glömma att Android 4.0 skrevs på en TI OMAP processor. TI OMAP erbjuder Tri-Dual konfigurationen (Dual RAM, Core & Channel) vilket är en extra arm när de kommer till multitasking etc.

Edit: Lite nyttig läsning för de som påstår att SXG540 GPUn i Nexus är uråldrad.

http://smartphonebenchmarks.com/forum/index.php

Last edited: 8 april 2012
  16. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    HOX är helt borta för mig. Men Xperia S känns bättre än GNex. Mycket bättre pixeldensitet, bättre prestanda, avsevärt bättre kamera. Kameran på SXS, gud!

Skickat från min Nexus S via Tapatalk

17. ounze

ounze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har svårt att hålla med om "mycket bättre pixeldensitet". Men bättre är den, klart. Mindre display-yta med samma upplösning gör ju skillnad rent logiskt.

Tycker dock inte Xperia S är rättvis att jämföras med Galaxy Nexus.
    De är GingerBread vs. IceCreamSandwich liksom. Kamera mobil vs. Allround telefon.. Xperian fick en fantastisk kamera.. GNex'en är en pure android telefon som ska ge omedelbara uppdateringar. Tänker man på de så är faktiskt GNex och Xperia S riktade mot 2 olika folkgrupper.

Jag påstår inte att SXS är sämre än Galaxy Nexus. Men Xperia S är ett klart mycket bättre alternativ till HTC One X.

De ska bli kul och jämföra SXS med One X när SXS får IceCreamSandwich. ICS är ju mer krävande än GingerBread. Men tror personligen att SXS kommer sopa mattan med One X faktiskt. För One X är inte så tung som pappret väger. Se bara hur jämt One X dansade med Galaxy S2.. och SXS har bättre specs än SGS2.. Vad som stoppade mig ifrån SXS var dock att jag var på gränsen att tröttna på Android efter ett helt år med min rootade och flashade LG Optimus 2x. De som gjorde att de blev GNex för mig var:

-Ville ha en Google Nexus telefon och lägga root-träsket bakom mig
    -Ville inte ha Gingerbread. Ville ha ICS eller Windows Phone 7
    -Sony Xperia S föll inte mig i smaken när jag kände på den på PhoneHouse. De kapasitiva knapparna ville inte alls samarbeta med mina fingrar och tycker än idag att GNex känns mer slimmad även om den inte är de hela vägen..
    -Designen på Xperia S är enligt mig själv ful. Smaken är som baken och man får tycka att Xperia S är snygg och GNex ful. men jag gillade inte den till klistrade hakan SXS har längst ner.

Tröttnar jag på GNex skulle ja dock tänka mig byta mot SXS. Dock inte fören ICS kommer till SXS. Är själv helnöjd över mitt val.

18. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Pentile på GNex gör att man får långt i från 720p, som det är på SXS. DVS, det är inga 314 PPI på GNex.

Ja, jag tror inte på quad core längre. 2 extra kärnor som ligger och suger det redan mediokra batteriet.

19. multikp500

multikp500 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

xperian laggar så in i helvetet. jag har en razr som använder ti omap men min syster har xperia s så skulle hon spela running fred och vissa spel igång samtidit sen när hon skulle spela running fred igen så hackade hela skitet fast hon ändå hade minst 250 mb ram kvar så hon kunde ej göra något! hon fick vänta runt 15-20 minuter innan mobilen startade igen. och pga de hög upplösta skärmen så blir de bokstäverna jävligt små. så om du har galaxy så är de större skärm så bokstäverna syns bättre. galaxy nexus har tri-dual!

20. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Det kanske stämmer, men sedan när Xperia S får uppgradering till ICS borde den vara bättre.