Oneplus garanti

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av Andrenordin, 6 sept 2016.

  1. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej alla!
    Köpte min Oneplus 3 i somras, och redan efter en vecka "gick den sönder". Skärmen blev svart efter att jag laddat den i ett par timmar. Försökte starta den, men utan lycka. Så jag gick ut ett par timmar o lät den fortsätta ladda en stund till medans jag var borta i hopp om att den ska starta. När jag kom hem så var den fast i någon typ av "reboot loop" och vägrade gå igång helt. Dessutom var den väldigt varm. Så jag drog ut laddaren och startade kampen med oneplus supporten.

    Efter cirka en månads kämpande för att få tid för ett så kallat "remote session" så kom personer på andra sidan linjen fram till att det var ett hårdvaruproblem... (Vilket jag hade förklarat för dom flera gånger innan). Men till slut så skickade dom en fraktsedel till mig så att dom skulle kunna laga den.

    Efter en veckas väntande så hade telefonen nått dom och dom hade kollat upp vad problemet var. Tydligen var något i telefonen helt "friterat", och det var utanför garantins gränser.. Är det bara jag eller är det helt sinnes att dom kan då kräva 2000 kr för att laga den åt mig? Hur jag än försöker förklara att det inte är mitt fel, så får jag samma svar "det är utom räckhåll för garantin".

    Så då kommer min fråga. Hur gör jag? Det är mitt ord mot deras. Hur får jag dom att ge med sig? Eller är det jag som inte förstår? Har nån här lyckats "dealat" till sig en ny telefon i ett sånt här fall?

    Tack på förhand!

    /André
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 908
    Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här kan man läsa om reklamationsrätten vid handel inom EU:
    http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_sv.htm#

    Det är alltid knepigt när företaget inte vill ge med sig. Jag föreslår att du framför att du inte önskar använda deras garanti utan att du vill reklamera telefonen istället, vilket förstås går att göra oberoende av vad deras garantivillkor säger. Var tydlig med att du använt telefonen i enlighet med instruktionerna och att felet som uppstått på inget vis är ditt fel. Du kan hänvisa till reklamationsrätten i länken ovan.

    Du kan även vända dig till "Konsument Europa" för hjälp:
    http://www.konsumenteuropa.se/

    Kika även närmare på "Klagoguiden" här: http://www.konsumenteuropa.se/sv/kontakta-oss/klagoguiden1/

    Du har en mängd olika mallar du kan använda dig av här för att framföra din önskan om reklamation: http://www.konsumenteuropa.se/sv/ko...dkare/jag-har-kopt-en-vara/varan-ar-felaktig/
     
    Gabranovich gillar detta.
  3. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för respons så snabbt! Ska läsa på lite nu!