Diskussion: Oneplus HW slåss ihop med Oppo

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av night77, 22 jan 2021.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 233
    Mottagna gillanden:
    8 084
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oppo och OnePlus påstås ha slagit ihop sina team för FoU - Swedroid

    Det är lite förvirrande då OnePlus uppenbarligen lånat mycket från Oppo från första början. Inte sällan ser ju modellerna mycket lika ut, och de tillverkas väl förmodligen i samma fabriker (BBK).

    Jag tror att OnePlus totalt hade ett team på 1000 personer under "peaken" (vid tillfället för OP8-lanseringen), varav ~200 ingenjörer, om jag inte minns helt fel. Vet inte hur det ser ut idag. Rätt litet och agilt team i alla fall.

    Det senaste året har OnePlus hittat på en del konstigheter. Lite oklart vilken väg de vill gå. Från att ha haft en mycket tydlig profil har den blivit något urvattnad och nu vet man inte riktigt var man skall placera OnePlus någonstans. Tänker bland annat på N-serien (N10, N100) samt nu senast aktivitetsbandet och smartklockan, samt satsningen på hörlurar och dylikt, men också vad som skett med mjukvaran. Vi har ju Facebook-incidenten i nära minne, där de bundlade med en tjänst som inte gick att ta bort, samt nedgraderingen till säkerhetsuppdateringar enbart varannan månad.

    Jag tror OnePlus fortsatt kommer tappa mer av sin identitet om de närmar sig Oppo i större utsträckning, och slutligen upphöra existera som varumärke/övergå till Oppo. Det blir ju rätt meningslöst att marknadsföra två varumärken om de inte har klart skilda målgrupper och klart skilda identiteter.

    Tycker identitetskrisen blev påtaglig i samband med OP8T-presentationen, där de ägnade mycket tid åt att plötsligt tala om features tillägnade TikTok-publiken, som att de inlett samarbete med Bitmoji och dylikt, vilket givetvis inte var tilltalande för vad som dittills varit målgruppen (...dvs 95%+ av de som faktiskt tittade på presentationen). En stor del av fokus verkar också kretsa kring gaming, vilket inte nödvändigtvis är fel, men den största publiken var väl ändå den som sökte en någorlunda prisvärd mobil med bra flyt utan mycket bloat. Nytt var också att det inte bli någon T-modell för Pro-modellen förstås.


    View: https://youtu.be/WmYoNo6tmho?t=2101


    Parallellt som detta pågår väljer Carl Pei att lämna, så gissningsvis var han inte riktigt med på noterna, även om förklaringen förstås kan vara så enkel som att han bara tröttnat. Har dock särskilt svårt att tänka mig att Pei skulle acceptera en OnePlus-logga på en modell som N100, med Snapdragon 460 under skalet. En lur som går stick i stäv med det de byggt upp varumärket kring.

    En annan observation är att de verkar ha tappat förmågan att bygga hype på samma vis som tidigare - få förknippar nog OnePlus med "flagship killer" idag. Marknadsföringen är inte lika bra som den en gång var. OnePlus Nord gick förstås hem, men luften gick ur när de övriga modellerna i N-serien presenterades.

    Hoppas de hittar rätt igen. Vi får se om OP9/9 Pro blir något att hänga i granen :)
     
    Last edited: 22 jan 2021
    dannejanne, Kalven och night77 gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sen har de dessutom Vivo och Realme i samma koncern. Det blir nog svårt att saluföra så många varumärken med distinkta skillnader. Blir lite av ”Badge Engineering” som var känt i bilindustrin:
    Badge engineering – Wikipedia

    Lite av att ändra grillen på bilen och sätta en annan logga på fronten förenklat.

    På så sätt känns det enklare för Samsung, Sony eller Apple, de satsar fullt ut på ett varumärke. Visserligen med olika prisklasser. Men de slipper ta en massa beslut som BBK Electronics måste göra med tanke på sin röriga varumärkesportfölj.

    Realme har kanske tagit över rollen som OnePlus hade i början. Då blir följdfrågan vad ska de göra med OnePlus istället?

     
    Last edited: 22 jan 2021
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det blir ju ännu märkligare om man tänker på att Realme nylgen gjorde inträde i Sverige via Gandalf. De verkar dock inte ha ansträngt sig med någon typ av marknadsföring, och nu säljs modellerna också ut, så de kanske inte återkommer (?).

    Vet inte riktigt hur de resonerade. Det går ju bevisligen inte att bara introducera ett märke med ett pressmeddelande och sedan förvänta sig någon större succé. Ett rätt udda drag, särskilt som konkurrensen från Xiaomi är hård.
     
    Last edited: 22 jan 2021
    Johnh3 gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Xiaomi har Redmi som många blandar ihop med Realme dessutom. Kineserna gör det inte lätt för mobilkunderna.:)