Bland operatörerna har de stora spelarna/de som säljer mest rätt mycket att säga till om. Du vill inte göra dig ovän med tillverkare X. Saker det bråkas om ofta är vilka enheter som syns på förstasidan i reklambladen och vilka enheter du ser när du kommer in först hos operatören/hur enheterna presenteras.
Placerar en operatör OnePlus först kan de räkna med ett samtal från tillverkare X om prishöjningar. Jag gissar att samma sak gäller spelare som Elgiganten. Tillverkare X skall ha extra uppmärksamhet och får de inte som de vill kostar det. Eftersom så många kunder efterfrågar X är det absolut inget alternativ att sluta sälja X.
Det blir förmodligen också svårare att i framtiden få exklusivitet på exempelvis en viss färg eller dylikt om man inte står på god fot. Kan även tänka mig att det prioriteras olika bland volymer vid exempelvis förhandsbokningarna av en ny enhet och tillgången på ev. "bundles" etc.
Jag gissar också att det är mer kostnadseffektivt att erbjuda färre modeller/färre tillverkare (..naturligtvis från en viss gräns). Det innebär en merkostnad för framförallt operatörerna när de tar in en ny enhet då de ofta små butikerna har begränsat med plats. De måste också vara säkra på att den säljer bra nog för att betala för marknadsföringen etc.
Gäller det en ny tillverkare som OnePlus är risken lite större också vad gäller sådant som hållbarhet och hur garanti/support fungerar. Är inte supporten bra vänder sig kunderna till operatören/butiken och det kostar så klart också pengar.
Sedan har vi punkten som togs upp tidigare ovan vad gäller operatörernas inflytande över tillverkaren. De vill testa mjukvaran i sina nät och försäkra sig att produkterna de säljer fungerar optimalt (VoLTE etc). Om OnePlus skall betjäna operatörerna på samma vis som Samsung, Sony och LG ökar förstås kostnaderna för OnePlus del då de kommer behöva ha folk regionalt i varje land.
TL;DR: Det är mer komplicerat än att bara lyfta på luren och beställa tio pallar telefoner.
Last edited: Jul 27, 2017