OnePlus Pad 3

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av night77, 24 jun 2025 kl 21:20.

Taggar:
  1. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 686
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Lite märkligt att ingen har skapat en tråd för OnePlus nyaste Pad 3, får göra det själv :)

Jag köpte den i förra veckan och fick den i fredags, så min första intryck kommer att handla om cirka 4 dagar användning..

Bra att veta att jag har också en Samsung Galaxy Tab S10+ och mitt första intryck blir i jämförelse..

Det första att OnePlus Pad3 är större än Samsung Galaxy Tab S10+, den är på 13.2 tum och väger lite mer, så egentligen om ska jämföra är det med Samsung Galaxy Tab S10 (ULTRA) versionen och inte PLUS.

+ Storleken är väldigt skön om man ska ha en surfplatta i laptop storlek ..
    + Qualcomm Snapdragon 8 Elite (känns mycket rappare än vad som finns i Tab S10+/S10 Ultra vilket är MediaTek Dimensity 9300+), jag märker inga "hick-up" eller "stutter" jämfört med Tab S10+.
    + Trots att skärmen är av typen LCD är den faktiskt rätt fin med bra färger/skärpa, den har en upplösning på 3,4K! Dock hade det varit najs med OLED+Anti-reflektiv coating som Tab S10+/Ultra har.
    + Högtalarna är faktiskt bäst i klassen, OnePlus Pad3 har 8st högtalare!
    + Med 512GB varianten är det 16GB RAM (min Tab S10+ har bara 12GB RAM)
    + Oxygen OS med Android 15 är ganska skön, tycker den flyter på bra även bättre än Tab S10+ dock med lite små irritationsmoment hit eller dit i jämförelse med OneUi 7.
    + Kostade mig 6700kr med två gåvor, en 100W laddare och en fodral! Galaxy Tab S10+ kostade mig över 13 000kr med 5G version, alltså vid nylanseringen.
    + Den stödjer Wifi7 jämfört med Tab S10+ som stödjer bara Wifi6e!
    + Batteritiden är mycket bättre än Tab S10+

- Kamerorna är rätt basic men duger för videosamtal eller ta kort på grejer men inte mer.
    - Tyngre än Galaxy Tab S10+!
    - Saknar NFC
    - Saknar Fingeravtrycks läsare
    - Rätt dyra tillbehör, Stylus eller keyboard, även fodralen är rätt dyr, kostar cirka 800kr!!
    - saknar lite funktioner från Samsungs OneUi 7, exempelvis "rutiner"!
    - Det finns bara Wi-Fi modell, ingen 5G, tyvärr!

Jag skulle varmt rekommendera den surfplatta framför Tab S10+ (även om den cirka 9 månader på nacken) men man får en bättre surfplatta för pengarna än med konkurrenterna.

Dj Mastergrind och flipp gillar detta.
  2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har haft en OG OnePlus Pad sedan den släpptes. Gillar den väldigt mycket fortfarande. Har även Tab S10 Ultra som naturligtvis är bättre rent objektivt, dock är 7:5 aspect ratio en oerhörd fördel för OP Pad-serien. Får mig att tro att jag skulle föredra OP Pad 3 över Tab S10 Ultra trots avsaknad av AMOLED.

night77 gillar detta.