Onödiga appar startas och kan inte tas bort

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skuggvarg, 11 jan 2012.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

(Jag jiddrar en massa onödig skit så om du vill läsa det som faktiskt spelar roll kan du direkt hoppa till tredje stycket efter denna parentes)

Skuggvarg är tillbaka i Android-land (om nu någon minns mina tidigare eskapader) och har sedan ett par månader tillbaka en sprillans ny mobil med det oerhört fåniga namnet "Live with Walkman", men mobilen som sådan är det inget fel på. :P

Då min förra mobil både var begagnad och framförallt BILLIG vågade jag mig på att roota den, med hyfsat resultat. Då denna mobil är NY och inte alls så billig att jag har råd att ersätta den, should I brick it, så vågar jag mig inte på att försöka roota den. När till och med mer tekniskt erfarna människor än jag lyckas bricka sina mobiler så vete fan om jag vågar mixtra med skiten.

Jag har alltså en o-rootad mobil och har hittills stört mig på att "Sune Ericsson" installerat löjligt många saker jag inte vill ha i mobilen och inte "får" avinstallera (tack som fan, Sune). Task-killers har inte hjälpt, uppenbarligen för att ingen killer-app släpps in bakom Android-väggarna så att jag kan ta bort såna där störiga saker som "Popcap Games" som startas automatiskt.

Efter att ha lockats att installera GO Launcher EX (dumt av mig?) har jag dock fått betydligt större användarvänlighet i systemet som helhet, exempelvis kan jag äntligen ta bort överflödiga startskärmar, flytta startskärmarnas inbördes position och sånt trams, men mobilen verkar överlag långsammare nu, inte lika responsiv och dessutom visar GO Launcher snällt hur många appar som är igång i bakgrunden. Efter att ha läst lite om detta inser jag att det inte gör något att appar är igång, men jag förundras ändå över varför Popcap Games, Facebook och andra appar startas när jag inte ens använder dem. "Rör inte mitt ram-minne". SMS Auto-reply tyckte jag lät vettig men jag har aldrig haft igång den hittills och lik förbannat vill Android starta appen, så nu avinstallerade jag den bara för att slippa se den. Ska undersöka resterande appar och se vilka jag kan stänga av synkning och uppdatering på.

Så vad jag undrar är hur jag själv kan få bestämma vilka appar som ska ligga där och lura i bakgrunden, och hur jag kan eliminera resten av dem, avinstallera dem eller åtminstone förhindra att de ens startar, utan att roota mobilen?

Jag undrar också om det är någon mening med att använda så kallade "booster-appar", som påstås förlänga batteritiden, utöka mängden tillgängligt ram-minne, eller om såna program bara är modern humbug och bör undvikas med alla medel? Om inte, vilka program är vettiga och funkar bra?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Tyvärr så behöver man kolla upp innan köp hur mycket bloat som kommer förinstallerat på telefonen och välja bort om det är mer än man tycker är okej. I alla fall om man inte vill roota.

Task killers är ganska meningslöst/placebo, oftast orsakar de bara buggar och försämrar prestanda. Om en app hängt sig så kan man lika gärna döda den med den inbyggda funktionen i Android.

Facebook startar väl automatiskt för sync och annat, popcap har jag ingen aning om, sms auto-reply ser ut att vara gjord så att den startas varje gång du tar emot sms.

Välskrivna appar kan man ställa in hur de ska bete sig med bakgrunds sync och annat så att de inte startar i onödan eller för ofta. Tyvärr finns det många dåliga appar, lösningen på det är att felrapportera till utvecklarna (kanske en kommentar på market också) och avinstallera. Givetvis så måste ju många appar göra saker i bakgrunden och startas automatiskt för att kunna fylla sin funktion, det är ju tex svårt för sms auto-reply att svara automatiskt på sms om den inte startas när du tar emot sms.

"booster-appar" ger jag inte mycket för, men det är klart att om man har en app som stänger av 3g, sync osv osv så får man bättre batteritid till priset av sämre funktionalitet.

Skuggvarg gillar detta.
  3. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Tack för bra info, appel. Vad gäller SMS Auto-reply så trodde jag att man själv skulle starta den när man VILLE ha auto-reply på sms, vilket kändes logiskt, men som du sa; många appar är dåligt skrivna.

4. Ludvig

Ludvig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Task-killers för att frigöra ram-minne fungerar endast motvänt, ram-minnet får för mig gärna vara fyllt för att allt ska gå snabbt och smidigt, det är så android är uppbyggt. Däremot så finns det task-killers som bara dödar sådant som förbrukar för mycket CPU eller åtminstone rapporterar till användaren om någon applikation använder mer än vad som är hälsosamt.
    Att avbloata telefonen utan root är praktiskt taget omöjligt.
    Trist att inte GoLauncher funkar för dig, för mig funkar det perfa på galaxy S2.

https://market.android.com/details?...GwsMSwxLDEsImNvbS56b211dC53YXRjaGRvZ2xpdGUiXQ..

Du kan ju testa den där för att övervaka CPU:n och på så sätt se om bakgrundsprocesserna är av ondo.

Last edited: 11 jan 2012
  5. tudor_47

tudor_47 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inlägg i samma anda...

jag använder inte facebook och tycker att det borde inte köras i min telefon då jag inte använder det....
    Kan man avaktivera starten av facebook?

6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Avinstallera.

7. echo

echo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER