Onormal dataanvändning - hackad?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Serendipity, 1 maj 2020.

1. Serendipity

Serendipity Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Har sedan en kort tid haft onormalt hög dataanvändning (1 GB på ett par dagar) trots att jag använder mobilen på samma sätt som tidigare, inte har laddat ner några nya appar och inte heller ändrat några inställningar. När jag kollar dataanvändning för mina appar så ser det inte konstigt ut. Laddade hem My Data Manager och kollade den efter att ha fyllt på 1 GB surf. Den säger att jag förbrukat 247 MB men enligt comviq är surfen återigen slut (efter 4 dagars användning).
    Körde en virus-scan med gratisversionen av Avast när jag upptäckte problemet, nu har jag alltså fyllt på med 1 extra GB två gånger sen 20 april. Vanligtvis räcker min data för hela månaden, denna gång räckte den i knappt 20 dagar och sedan har jag fyllt på två gånger.

Är det någon idé att köra någon annan sorts virus-scan eller ska jag göra en fabriksåterställning?
    Vill inte förlora mina foton och kontakter, men är orolig att jag ska råka föra över något till min stationära dator om jag backar upp saker från mobilen dit.

När jag går in på inställningar och kollar på Särskild åtkomst för appar, så står det att 2 appar får använda obegränsad data. När jag sen går in för att se vilka två appar det handlar om (Obegränsad data) så ser jag bara 1 app som har obegränsad data förbockad (google play tjänster), inte två!

Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få!

2. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 227
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Du kan prova ladda ner Glasswire och se om du kan se vilken app det är som drar så mycket, men det är nog bara från när du installerade det tror jag.

Det går väl annars att kolla dataförbrukning app för app också under inställningar.

Last edited: 1 maj 2020
  3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

TS: Vad har du för telefon, och vilken Android-version har den?
    Om du inte har fått Android 10 ännu (dvs om du har 9 eller lägre) så kan du använda Datally, en app från Google som tyvärr är nedlagd/ej har stöd längre, om man har fått Android 10. Den finns inte i Play Store längre (syns inte för mig), men finns på APK Mirror, en sajt som går att lita på (se bara till att klicka på rätt ställe för nedladdning, finns lite annonser som försöker lura dig ibland).
    Datally: mobile data-saving & WiFi app by Google APKs - APKMirror
    Datally visar dataförbrukning för varje app per dag, vilket inte syns på något annat ställe mig veterligen. Just per dag vore intressant att se. Oklart om du den vägen lyckas se något som den generella historiken per månad visar.
    Kan du ha fått någon programvaruversion (Android-version) nedladdad över mobilnätet? Dubellkolla appar som Youtube, Spotify, Play Music m.m., har du råkat ge någon behörighet att ta ned/uppdatera offlinespellistor över mobilnätet? Finns ju vissa appar som tar ned "unika spellistor för dig" och byter ut dessa med jämna mellanrum, det är ju möjligt att du råkat trycka ja på något sådant.
    Modell på telefonen vore intressant. Är det ett kinesiskt märke har vi nog förklaringen där ;)

Ja, dataförbrukning app för app går att se, för en viss period som lägst, typ månad.
    Jag älskade appen Datally (omnämnd ovan) som visade förbrukning per dag och app. Någon som vet om det finns något sätt att se förbrukningen för varje app per dag i Android numera? Android 10 tog bort de nödvändiga behörigheterna för ej-systemappar, såvitt jag förstått. I min Pixel hittar jag iaf ingen vy "per dag".

4. fredrik.m.hansson

fredrik.m.hansson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Nord 2T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Nord 2T
    Telefon 2:
    Samsung s10e
    Info:
    Jobbtelefon
    Telefon 3:
    Lenovo Z5S
    ROM:
    Kinesisk stock (ZUI 11.5)
    Info:
    Ligger i en låda...
    Platta:
    iPad Air 2
    Kanske inte relaterat, men min sambo noterade att det hade gått 1 GB under ett dygn - i det fallet var det Instagram som var boven i dramat, åtgärdades med att slå på funktionerna för att spara data i appen. :)