Fråga: Ont i ögonen av skärmen

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av brygus, 9 dec 2015.

1. brygus

brygus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Fick min 6p igår kväll och märkte ganska snabbt att jag får ont i ögonen av skärmen, testade även idag och upplever samma sak. Får mest ont i högra ögat och ser lite småsuddigt i några minuter innan det försvinner, så fort jag håller på med telefonen ( efter ca 2-4min) så kommer smärtan tillbaka... Är det någon annan som upplever detta? Har haft Amoled skärm senaste 3 åren (S3 & S4) och aldrig haft besvär...

2. tyvar1

tyvar1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro Max 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro Max 256 GB
    Låter som du kanske borde kolla upp din syn? Annars kanske du har för hög ljusstyrka?

RNB och R3b0rn gillar detta.
  3. brygus

brygus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Var också min första tanke, men kollade upp synen för ca 2 månader sen och då var den perfekt, så det är inte troligt. På S4 hade jag fullt ös på skärmstyrkan, vilket jag även hade på 6p till en början. Men även fast jag har ändrat till sRGB och 25% styrka med avstängd adaptiv så är det inte så värt behagligt för ögonen, speciellt högra av någon anledning. Har 6P någon annan skärmfrekvens? Kan också poängtera att jag upplever inga problem på min jobbtelefon, som är en Iphone.

Vet också att det har skrivits en hel del båda här på forumet och på nätet förövrigt, men har ni också färgskiftningar (när man kollar på den rakt framifrån), dvs att den är grön-blå ut med sidorna och fläckvis över skärmen, inget man ser vid första anblick utan något som smyger sig fram vid längre användande, annars tycker jag att skärmen är lika vit som min S4 när ljusstyrkan är på max.

4. droidsmurf

droidsmurf Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 173
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    Har nästan aldrig styrkan på max, bara utomhus när det är ljust och det verkligen behövs. Fullt ös på skärmen inomhus, ja då förstår jag att dina ögon klagar efter det. Jag ligger oftast mellan 20-40% beroende på appens ljussättning.

5. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 473
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
  6. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Upplever motsatsen faktiskt, gent emot min LG G2 och Z3C så är denna skärm mycket vilsam. :)

7. Droid96

Droid96 Guest

Jag får också ont i ögonen av skärmen i Nexus 6P. Det beror troligtvis på att skärmen flimrar (PWM arbetar med för låg frekvens). Det är samma problem på Note 4/5. Min Note 3 flimrade inte och den fick jag inte ont i ögonen av.

Nexus 6P är inte en bra telefon om man har känsliga ögon.

/ Jacob

8. Droid96

Droid96 Guest

Tillägg: Ser att du tidigare använt S3 och S4. Jag har haft S4 och den flimrade inte heller. Så antagligen är du känslig för låga PWM-frekvenser. Det kan hjälpa att sätta ljusstyrkan på max och använda en tredjepartsapp för att sänka ljusstyrkan genom att lägga på ett mörkt transparent lager över skärmen.

/ Jacob

9. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag förstår hur detta kan hjälpa på en LCD-skärm, men kan det verkligen hjälpa på en AMOLED-skärm, med tanke på hur skärmtekniken fungerar?

10. Droid96

Droid96 Guest

Jag blev osäker själv nu faktiskt. Det är möjligt att AMOLED-skärmen reducerar ljusstyrkan automatiskt även innan "absolute black". I så fall hjälper ju inte ovanstående knep...