Oönskad bluetoothkoppling

Diskussion i 'Frågor och support' startad av par.ahlund, 19 mar 2012.

1. par.ahlund

par.ahlund Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Följande fråga publicerades under Samsungdelen av forumet men renderade inte i några svar trots ganska många läsare. Förhoppningsvis finns det läsare inom denna sektion som kan svara på frågan.

På min Galaxy S har jag en navigator i form av Copilot installerad. När blåtand är aktiverat på telefonen och jag har den i bilen så kopplar den därigenom ihop telefonljudet (navigatorn) med AUX ingången på stereon eftersom den tror att jag vill spela upp till exempel ljud från telefonen via stereon (förutom att den naturligtvis kopplar in bilens handsfreesystem).
    Konsekvensen av detta är att jag inte kan lyssna på radio och samtidigt ha ljud från navigatorn.
    Med andra ord, när jag vill navigera så får jag:
    1. koppla bort blåtanden vilket blir väldigt opraktiskt om någon ringer eftersom jag då har telefonen i hållare med laddkabel.
    2. navigera utan röstguidning men med fungerande radio
    3. lyssna på navigeringen via AUX men utan radio.

Går det (med eller utan root) att selektivt dölja Copilot för blåtanden så att blåtanden är aktiv för telefoni men ljudet från navigatorn kommer via telefonens högtalare. Volymen i telefonen räcker definitivt om man inte poppar allt för mycket. Innifrån själva Copilot är detta inte möjligt så vad jag frågar om är en OS inställning som förbjuder programmet Copilot att använda resursen "blåtand"

Har hittat en inställning med Bluetoothsynlighet vilket jag gissar på är halva lösningen. Om det stämmer saknar jag dock kunskapen om var jag hittar Copilotprogramfilen (och ev hur man trasslar sig dit) för att dölja denna för bluetooth.

2. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    om du går in på bluetooth inställningar på din telefon så kan iaf jag välja medialjud eller/och telefonljud på min mw600. nåt som kan hjälpa?

3. par.ahlund

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ditt svar gör mig än mer övertyga om att det egentligen skall gå att göra. Dockhittar jag inte den inställningen på galaxy s.
    Hittar inget under ljud heller. Finns det fler förslag. Hur komner an åt själva applikationsfilen filhanteringsmässigt?

4. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Bluetooth grejer stödjer "profiler". En profil kan våra:

• Kan spela upp monoljud.
    • Kan spela upp steroljud.
    • Kan fungera som mikrofon.
    • Kan spela upp samtal.
    • Kan fungera som mus.
    • Kan fungera som tastatur.

När Bluetooth enheter kopplas ihop så förhandlar de om vilka profiler som skall användas och aktiveras.

Ditt problem (eller Co-pilots problem) är att ljud är ljud. Och sannolikt stereoljud oavsett om det är navigeringsinstruktioner eller musik. Så båda din musikspelare på telefonen och Co-pilot skickar ljud till Android, och Android skickar ljudet till aktuell ljudenhet, dvs den uppkopplade Bluetooth (bilstereon).

Det enklaste fix är att du installerar en extra Bluetooth högtalare i bilen och använder den som ljudenhet i telefonen. Eller ett litet "head-set".

Last edited: 22 mar 2012
  5. par.ahlund

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack för ditt svar. Det var bra och som jag tolkar dig så är det upp till Copilot att uppfinna en funktion där man frikopplar ljudet från Androids standardljud.
    Vad finns det att säga om det jag nämnde på slutet med att man på filnivå i samsungtelefoner kan välja synlighet för bluetooth? Är det användbart i detta fall? Om jag bara visste var själva programfilen finns kan jag prova detta själv. Men nu är problemet att jag inte vet var filen finns...och hur man tar sig dit i filstrukturen.

6. combatman

combatman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

På min SGS så kan jag gå in under Bluetooth-inställningarna och leta upp rätt parkoppling i listan. Sedan gör man ett långtryck på rätt parkoppling och kommer in på en meny där man kan kryssa i om man vill ha telefonljud och/eller medialjud.

Så här ser menyn ut på min SGS med AOKP ROM, men det såg ut ungefär likadant på Samsungs ROM:

7. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Synligheten har med att göra om okända Bluetooth enheter kan se din telefon. T ex om jag vill parra ihop min telefon med din. Det har ingen betyddelse för enheter som redan är parret (din bil).

8. par.ahlund

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det här borde ju vara klockrent. Jag får offra mediaspelning från telefon men allt annat funkar.....
    Tänk bara om världen vore så enkel. Det visar sig att när jag kopplar bort medialjudet så hittar bilen inte telefonen.... Då återstår antar jag bara möjligheten att Copilot lägger in en växel i sin mjukvara.

9. par.ahlund

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Får faktiskt korrigera mig själv lite. Funkade inte i Fiestan men väl i C-maxen så frågan är om det ör dags för en buggrapport till Ford....