OP12 mörk cirkel bilder i mörker

Diskussion i 'OnePlus 12' startad av Offside69, 3 aug 2024.

1. Offside69

Offside69 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 pro
    Hej! Nån mer med OP12 som har problem med att bilder i mörka miljöer typ mot en natthimmel får en mörkare kant , halo, vinjettering eller vad man ska kalla det. Ev har jag nån inställning på som inte borde vara på.
    Har provat både nightmode och vanligt autoläge. Nån som upplever samma fenomen?
    / Magnus

Bifogade filer:

2. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    428
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har tyvärr ingen OP12 men det jag tänker direkt... är verkligen himlen jämnmörk när du tar bilden? I vilket väderstreck har du tagit bilden och vilken tid? Ser ut som att den kanske är tagen 23:02?
    Då var det ju inte så länge sedan solen gick ner och det kan fortfarande vara lite ljusare i väster än i öster till exempel. Om bilden är tagen mot väster så kanske inte så konstigt att övre delen av bilden är mörkare?
    Men å andra sidan tycker jag man brukar se det med blotta ögat så det kanske inte är det som hänt... men det var min spontana tanke.

Offside69 gillar detta.
  3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 569
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är tyvärr ett problem du kommer se med alla kameror.

Dels beror det på att hela himlen inte har samma ljusstyrka i verkligheten men ögat uppfattar det inte lika tydligt som kamerasensorn gör vid längre exponeringar. Sen är även optiken något mindre ljuskänslig i kanterna vilket ger en naturlig vinjettering.

Om du fotograferar i RAW kan du ganska enkelt redigera bort detta och få en jämnblå himmel men det är ju tyvärr en del arbete med det.

aless och Offside69 gillar detta.
  4. Offside69

Offside69 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 pro
    Misstänker att du har rätt. Tror kameran "överprocessar" och klarar inte när det är för stor skillnad mellan ljus och mörker. Har dock inte sett att det blir så ful övergång med tidigare mobil OP9 pro. Dock om jag sätter den i masterläge och kör med lång slutartid så blir den jämn ljusstyrka över hela bilden. Men då krävs stativ för att undvika rörelseoskäpa.
    Vet ni fö om det går att stänga av proXDR läget/behandlingen?