Open Source vs Closed Source

Diskussion i 'Off Topic' startad av Gadget, 17 sept 2012.

1. Gadget

Gadget Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har läst att open source mjukvara är då tillverkarna låter användarna vara med och koda etc. Jag har lite frågor om detta.

1. Tjänar tillverkarna inga pengar alls på sina projekt?

2. Varför är open source gratis? Är det för att alla ska kunna vara med och redigera? Finns det några open source program som kostar pengar?

3. Varför blir inte open source utvecklare stämda? Microsoft -> The Document Foundation t.ex. Är det för att dom inte skapar med vinstintresse?

4. Hur håller tillverkarna ordning på allt kodande som sker, väljer dom bara ut kod som dom gillar?

5. Har open source några negativa inverkningar? T.ex. På marknaden.

Enligt mig känns open source som ett väldigt bra initiativ. Att konsumenterna gemensamt skapar fantastiska saker, som alla i samhället (som har en dator) kan nyttja gratis, t.ex. LibreOffice Gimp och OpenStreetMaps.

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    1. De tjänar pengar på sin mjukvara även om det är open source. En vanlig modell är att de säljer support och konsulttjänster (integrationer, anpassningar m.m.). Många större företag använder inte mjukvara om de inte har ett supportavtal med någon organisation.
    En annan modell är att paketera mjukvaran på olika sätt och då lägga till extratjänster som kunderna är villiga att betala för.

2. Open source blir per definition gratis eftersom koden är öppen och alla kan ta hem den och göra vad de vill med den (så länge det inte strider mot licensen). Oracle har en licensmodell där deras "Open source" kostar pengar. Man får koden när man betalar. Det är per definition inte öppen kod.

3. Jag har inga fakta om det här, men jag det blir de säkert. Alternativt så är det bara att meddela open source-projektet att det använder en skyddad lösning och att det ska tas bort.

4. Absolut, all kod granskas och långt i från all kod tas in. Det sitter alltså folk som kollar på allt som andra utvecklare gör och godkänner sen det som de tycker är bra.

5. Det som är negativt är nog att nu förväntas det mesta att göras till öppen kod och att allt ska distribueras helt gratis. Alla utvecklare kan inte sälja supportavtal eller konsulttjänster och alla har inte ett jobb vid sidan av som gör att man får mat på bordet och hyran betald.
    Om koden är öppen så är det jättelätt att hitta och utnyttja säkerhetshål.
    En risk med att släppa allt öppet är att det väldigt lätt kopieras och illasinnade utvecklare lägger in kod som inte borde vara där och publicerar sedan applikationen till världen. Användarna tycker bara att det är kul med en ny version av sitt favoritprogram och installerar glatt det utan att tänka på riskerna. Det går så klart redan att göra idag med stäng kod, men är kräver en betydligt större arbetsinsats.

3. Gadget

Gadget Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok, tack för svar.

Jag m.fl. brukar propagera mot äpplefansen om att android är så öppet... men hur öppet är android egentligen?

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Det finns olika licenser för opensource.

GPL-licens innebär att man får tillgång till källkoden och allt som man sedan skapar genom att bygga vidare på den källkoden måste fortfarande ha GPL-licens. Om du distribuerar en binär med GPL-licens måste du åtminstone på mottagarens begäran även ge mottagaren tillgång till den kompletta modifierade källkoden.

BSD-licens är också OpenSource där man får tillgång till källkod. Dock har inte den licensen något krav på att man måste distribuera sin modifierade källkod när man distribuerar binärer som bygger på BSD-kod. BSD-licensen kräver i stället bara att man talar om vem eller vilka som skrivit den ursprungliga källkoden.

Android bygger i grund och botten på Linux som har GPL-licens. Alla anpassningar av Linux-kärnan måste därför distribueras som källkod.

iOS bygger i grund och botten på FreeBSD, men de har med BSD-licensen inget krav på sig att släppa sina modifieringar och förbättringar av källkoden till andra.

Ovanpå bägge operativsystemen kan man sedan lägga olika applikationer som inte behöver ha samma licens. Exempelvis har googles app för play/market inte någon opensource-licens.

m v h Henrik

5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Och vill man rota vidare i det så kan man notera att det dessutom finns flera olika GPL-versioner och -varianter.