OpenGL Blitt med depthbuffer

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Lussarn, 27 sept 2012.

1. Lussarn

Lussarn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjennare, jag är ny medlem forumet. Har läst lite och ser att det verkar finnas duktiga OpengGL-programmerare här. Håller på med ett projekt, ett realtids brädspel kan man säga. Spelplanen är i 3D men nästan helt statitsk, den räknas ut med tiles och en heightmap, samt lite objekt därpå osv, så nu tänker jag så här. Varför inte rendera hela spelplanen vid början av spelet och bara blitta ut den istället för att rita ut den med polygoner varje frame (För tillfället är planen in fet triangle-strip) och objekt därpå "indexerade vertics". Jag förstår ju att det inte går att göra trevlig ljussättning i samma omfattning längre om jag gör detta, däremot skulle man ju få unlimited polygoner gratis. Jag skulle behöva lite directions hur jag går till väga. Jag behöver självklart "blitta" depthbuffer annars fungerar ju inte mina spelpjäser och andra rörliga objekt längre.

Jag kör fortfarande GL1 men skall troligen byta till GL2 när jag får tid, har pysslat med OpenGL i ganska exakt en månad så jag är ganska färsk på området. Körde dock Amigademos för 20 år sedan och lite har man ju kvar, fasiken vad fräsht, enkelt och skoj OpenGL är till skillnad mot en gammal blitter med 2mb/s fillrate utan Texturering/lightning/depthbuffer :).

/Linus