Tips: Opensignal Global Awards 2022

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 11 feb 2022.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 350
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu har Opensignal presenterat en rapport som visar hur operatörerna fungerar överlag för den generella upplevelsen och inte enbart för 5G.

I Sverige så är Tre den enda operatören som platsar in på någon av de olika delarna som presenteras;
    • Video Experience
    • Games Experience
    • Voice App Experience
    • Download Speed Experience
    • Upload Speed Experience
    • 4G Availability
    I dessa kategorier finns det Global Winner, Global Leader och Global Rising Stars.

Tre hammar som en av tolv Global Leaders för Video Experience. De får även en plats som en av flera Global Rising Star vad gäller förbättringen av "4G Availability".

Tele2, Telenor och Telia har även varit med och mätts men har inte fått någon placering i någon av de olika kategorierna ovan.

I den fulla rapporten visas även andra operatörer som fått höga betyg, dessa hamnar under "Global High Performers" under de olika delarna. Här hamnar Telenor under Video Experience och Voice App Experience. Tele2 placerar sig här under Voice App Experience och 4G Availability. Telia placerar sin inte som en Global High Performer i någon av ovan kategorier.

Här finns mer info på Opensignals hemsida.

bernard gillar detta.
  2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 081
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.

Är alltså inte tillräckligt många Teliakunder i Sverige som använder deras app ?

3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 350
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Troligtvis är det inte ett problem, eftersom de i testet inte tar hänsyn till hur många användare en viss operatör har. Sett till att Telia har flest antal aktiva abonnemang i Sverige så bör det vara fler personer som använder Telias nät som har den aktuella appen installerad, än vad det är antal kunder hos en annan operatör som har den aktuella appen.

I detta test klarar inte Telias nät att nå en placering på någon av listorna, vilket innebär att utifrån dessa förutsättningar presterar Telias nät mindre bra i kategorierna Video Experience, Voice App Experience, 4G Availability än en eller flera av de andra näten som finns i Sverige. Hur placeringarna för näten i Sverige står sig i övriga kategorier framgår inte mer än den listan som finns publicerad i rapporten.

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 032

MINA ENHETER

Går det för en operatör att skaffa sig en högre placering, om operatören vidtar någon aktiv åtgärd kopplat till testet, typ ser till att många mätningar görs i ett specifikt område där deras nät presterar bra? Typ "köpa" sig ett bättre resultat, tänker jag. Eller är Opensignal så opartiska som de verkar vilja ge sken av?

6150 gillar detta.
  5. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 081
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Resultatet är ju väldigt märkligt sett till två andra mätningar som nyss publicerats, där det ena kom fram till Telia som ensam vinnare & det andra kom fram till att Telia & 3 är bäst.

Märkligt att Telia helt plötsligt presterar så dåligt när Opensignal publicerar sitt resultat ?

Jag själv använder inte Opensignal då den appen inte är bättre än de andra jag använder för att mäta mobilnätets prestanda & täckning.

Bara för att Telia har flest kunder, betyder det ju inte att fler Teliakunder använder Opensignal än t.ex kunder hos 3 eller Net4Mobility-operatörerna.

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 350
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, det betyder inte det per automatik - men eftersom Telia har i särklass flest abonnemang kan en anta ett Telia har fler kunder med appen. Opensignal informerar inte om hur många abonnemang en viss operatör har med i testet.

Telia presterar inte dåligt i testet, vi vet ju inte hur de presterar eftersom de inte finns med på någon av listorna som Opensignal har tagit med. I detta test är det väldigt många operatörer med, något som gör att en väldigt liten skillnad kan påverka mycket var på listan en operatör hamnar. Jag tycker inte att resultatet i sig är märkligt, eftersom den data Opensignal har fått in har använts för rapporten.

Som med alla test visar de hur operatörer presterar utifrån den mätmetod som har använts. Alla test har variationer, vilket är helt naturligt.

7. jonas18z

jonas18z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Man kan nog speaker utforma tester som gör att alla operatör vinner, är lite som all dessa prisutdelningar på diverse pris

8. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 081
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    bernard gillar detta.
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 172
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    5G GLOBAL MOBILE NETWORK EXPERIENCE AWARDS 2022

De har nu släppt en uppdaterad rapport för September 2022. Verkar vara hög kvalitet på 5G-nätet Telia bygger.

6150 gillar detta.