OpenSignal: The State of LTE

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 17 mar 2015.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 566
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu har OpenSignal presenterat en ny rapport men information kring operatörernas olika LTE-nät. Tänkte sammanfatta den lite för oss i Sverige.

Det tidigare testet kommer från februari 2014.

HASTIGHET (snitt)
    En hög snitthastighet visar på att man har bra kapacitet i sitt mobilnät, det visar också på att man har byggt ut nätet på ett sådant sätt så att där man har täckning erbjuds det också bra hastigheter. En hög snitthastighet visar inte att operatören har bra täckning. Tidigare resultat inom parentes.
    Tre: 13,9Mbit/s (---)
    Tele2: 11,4Mbit/s (17,6Mbit/s)
    Telia: 10,9Mbit/s (18,1Mbit/s)
    Telenor: 9,3Mbit/s (17Mbit/s)

Trots att 3 har det minsta LTE-nätet i Sverige klarar man att leverera högst genomsnittshastigheter på LTE-nätet. 3G ej inräknat i detta. Det sjukande resultatet kan bero på flera saker, bland annat högre belastning i nätet - men bättre yttäckning, vilket i sin tur ger lägre hastigheter i utkanten av täckningsområdena.

TID PÅ LTE
    Här är en procentsats som visar på hur stor del av tiden operatörernas kunder är anslutna till ett LTE-nät. Det vill säga, när man inte är ansluten till ett GSM eller UMTS-nät. Ett högre resultat tyder på att täckningen är större. Här spelar hastigheten eller kapaciteten ingen roll alls. Ett högre värde är bättre. Tidigare resultat inom parentes.
    Telenor: 86% (85%)
    Tele2: 81% (93%)
    Telia: 73% (57%)
    Tre: 51% (---)

Sett till resultatet så har både Telenor och Tele2s värden sjunkit, vilket kan bero på högre belastning i näten. Telias har däremot ökat rätt rejält. Här ser man att Telenor och Tele2 hittills har det mest täckande LTE-nätet av operatörerna i Sverige. Telia är på väg upp och 3 har en bit kvar till de andra operatörerna.

HUR MYCKET SÄGER OPERATÖRERNA ATT DE TÄCKER?
    Något som kan spela in lite i valet är också hur pass sanningsenliga operatörerna är. Här är därför de siffror operatöerna presenterar för deras LTE-täckning.
    Tele2
    99% av befolkningen.
    70% av ytan.

Telenor
    Ingen information.

Telia
    Ingen information.

Tre
    80% av befolkningen

Hittar ni någon info för Telenor eller Telia, säg till!

VILKEN OPERATÖR ÄR BÄST I TESTET?
    Det går inte riktigt att svara på, det beror väldigt mycket på hur man ser på det. Genomsnittshastigheterna är högst med 3 - men deras LTE-täckning är minst. Telenorkunder har LTE-anslutning störst del av tiden, samtidigt som deras kunder surfar med lägst hastigheter (i snitt). Man borde egentligen kolla någonstans i mitten för att se vilka operatörer som presterar bra i båda mätningarna. Här finns Tele2 och Telia som två stabila spelare. Båda presterar bra vad gäller tiden med LTE-anslutning, samt helt OK vad gäller hastigheterna.

Som alltid är det bäst att testa själv, för att se vilken operatör som fungerar bäst på de platser där man själv befinner sig.

Läs hela rapporten här:
    http://opensignal.com/reports/2015/02/state-of-lte-q1-2015/

Last edited: 17 mar 2015
    indika gillar detta.
  2. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Kul att Tre och Telenor är både bäst och sämst samtidigt.. :)

För min egen del offrar jag gärna några mbit/s i hastighet för att veta att täckningen faktiskt finns där när jag behöver den.

Men det känns som att Tele2 är den stora vinnaren i denna mätningen.

jnsson gillar detta.
  3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 048

MINA ENHETER

Jo, detta bekräftar helt klart min upplevelse att N4M är helt överlägsna på 4G fortfarande. Hellre täckning än maximal hastighet för min del. Bara det är över 10 Mbit/s så räcker det oftast.

jnsson gillar detta.
  4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 566
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har nu uppdaterat första posten med lite mer info! :)

Absolut, hellre bra täckning än högsta hastighet - konstant. Samtidigt ska dock hastigheten vara bra tycker jag. I en storstad borde man kunna räkna med, åtminstone, runt 20Mbit/s för surf. Men N4M-nätet klarar inte att leverera det i flera av Sveriges större städer - vilket är ett problem. Här är ju en framseglare Telia, som får bättre och bättre yttäckning - samtidigt som man erbjuder bra hastigheter.

5Mbit/s är inte acceptabelt utomhus, mitt i centrum i Sveriges fjärde största stad. Speciellt inte konstant, absolut vid tillfälliga problem eller så. Men inte varje dag.

6150 gillar detta.
  5. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 048

MINA ENHETER

Räknas en mätning utan LTE som en mätning som givit 0 Mbit/s? Annars blir det ju lite orättvist. 3G ger ju inte sällan jämförbara hastigheter menar jag.

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 566
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I detta så ska endast LTE-mätningar räknas in, alla andra ska ju ha sorterats bort. OpenSignal får ju sådan information. :)