Har testat Opera Mini lite och det är väl med lite blandade resultat.
Jag har främst jämfört den med HTC's inbyggda webbläsare i min Dersire.
Jag skall säga att jag älskade Opera på den tiden då jag körde Windows telefon.
Men nu gav den inte samma mersmak.
Läsaren har ett trevligt gränssnitt där man lätt kommer åt favoriter och flikar. Lättare än i HTC's där man först måste trycka på Menu knappen.
Fördelen för HTC's är då att man har ett större fönster att surfa i. Den har varken menyer upptill eller nertill, förutom just när man trycker på Menu.
Laddtider i sekunder:
HTC/Opera
www. getout .se 9,03/30,19
www. audi .se 11,19/7,84*
www. cyberphoto .se 9,28/13,41
* Sidan renderas inte i sin helhet.
Så HTC's läsare är snabbare på alla sidor jag testat (även andra som inte är uppräknade här) förutom www. audi .se Dock renderas denna sida lite märkligt jämfört med både PC och HTC versionen. Jag vet inte om dessa resultat beror på att sidorna skall renderas av Operas server innan den optimeras och skickas till telefonen med minimal trafik.
På www. cyberphoto .se så ser sidan väldigt tråkig ut vid inzoomning i Opera Mini. Hela sidan består av stora block av färger och sidan måste renderas ytterligare en gång. Likaså när man i inzoomat läge förflyttar sig runt på sidan.
Så på det hela är det inte alls samma trevliga surfupplevelse i Opera Mini.
Jag har tidigare testat Dolphin Browser, men denna gav vid det tillfället ett väldigt plottrigt intryck och avinstallerades redan efter ett par timmar. Kanske dags att testköra den igen.
Opera åker ut redan ikväll.
Last edited: Jul 27, 2011