Fråga: Operatör och sms

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dannemir, 7 sept 2019.

Taggar:
  1. Dannemir

Dannemir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    hej. Behöver veta ifall någon vet om man kan begära ut dina sms konversationer från sin operatör. Specifikt tre. Går det att begära ut sina sms konversationer genom operatör mot betalning eller likande.
    Mvh

2. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Varför skulle du vilja få ut dina SMS från dem, har du inte lokala kopior på dina SMS på mobilen?
    Kan rekommendera appen SMS Backup & Restore för alla framtida behov att komma åt gamla SMS vid telefonbyten.

Kristy gillar detta.
  3. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 253

MINA ENHETER

Inte för att låta dryg,men tror inte han hade frågat om han har dom lokalt sparade.
    Men vad vet jag?

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Din operatör tar bort sms från sina servrar så fort de levererats till din telefon. Din operatör har alltså ingen kopia någonstans. Det enda operatören sparar i sina register är metadata, såsom uppgifter om ATT ett sms skickades från ett visst nummer till dig vid ett visst klockslag. Sådan data måste operatören spara i sex månader enligt lagen om elektronisk kommunikation (datalagring). Innehållet i ett specifikt meddelande ingår inte i metadatan.

Operatören får bara lämna datalagrade uppgifter till brottsbekämpande myndigheter, inte ens till abonnenten själv. Däremot kan ju din faktura innehålla motsvarande information, t.ex. om sms du själv skickat, till vem och när.

Om du är misstänkt för brott och domstol har beslutat om hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation gentemot dig, så kan polisen ha kopior av dina sms, men det är nog knappast relevant i det här fallet misstänker jag.