Operatören tre "3" lite frågor?

Discussion in 'Tre & Hallon' started by Hunter78, Apr 22, 2013.

1. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Det är så här att jag har hittat en kampanj med 3 fastpris Sverige 349 plus telefon (Andriod) som jag vill ha i 24 mån.

Idag kör jag Comviq fastpris 245 kr/ mån med en iphone 4S utan bindningstid!

Nu till min fråga hur bra är tre för jag är lite fundersam att gå över pga av allt skit man har hört om 3 och deras kundhantering m.m.

Hur bra är 3 i Malmö? Vad har ni för upplevelse av 3 generellt?
    Jag har test med kontantkort och kommit fram till att det inte var riktigt så stor skillnad mellan operatörerna ute på (Kirseberg).

T.ex. hade jag ingen täckning ”data” på SM finalen 2013 i innebandy men kunde ringa men det var allt!

Berätta gärna era upplevelser med 3 bra och dåliga?

Med vänlig hälsning
    Hunter

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så länge du befinner dig i Gävle eller nedanför är det inga problem alls, även över Gävle längs kusten och på semesterställen fungerar 3 bra. Det är mer om du rör dig inåt landet i Norr det kan bli problem.

I Malmö fungerar 3 väldigt bra, de vann tidningen Mobils senaste täckningstest överlägset över de andra operatörerna. Tele2 kom sist. 3 fick full pott på samtalstäckning och blev den bästa operatören för surf i 3G-nätet.

Se själv: [​IMG]

Så här såg det ut för de olika operatörernas vinster osv i Sverige:
    Register eller för att visa innehållet!

Jag har aldrig haft något problem med kundtjänsten hos 3, den är som hos andra operatörer - varken bättre eller sämre skulle jag säga.

Jag har haft 3 sedan 2007, i början var täckningen väldigt dålig och det fungerade inte alls så bra - men nu på senare år har jag oftare täckning än kompisar med Tele2. Jag bor i Uppsala och rör mig här omkring samt mycket i Stockholm.

3 bygger ju även som enda operatör 3G på 900MHz, vilket gör att de får det största 3G-nätet i Sverige. 900MHz ger bättre yttäckning, inomhustäckning samt täckning i områden med mycket skog, hus osv - i jämförelse med den vanliga 2100MHz frekvensen. Telia, Tele2 och Telenor använder 900MHz till deras 2G-nät i samma ändamål som 3 använder den för 3G - att ge bättre yttäckning etc. Sen de fick tillstånd att bygga 3G på 900MHz har deras täckning förbättras rejält över Sverige.

Nu under våren bygger de även ut 30 nya eller uppgraderade master, varje vecka. Vilket är väldigt mycket.

Här i Uppsala och i Stockholm är Tele2 inte så bra, jag upplever deras 3G-nät som sämre (för att inte säga mycket sämre) än 3s, täckningen är inte heller bättre även fast de har ett 2G-nät som komplettering. Sen är det självklart så att vissa upplever en operatör bättre än en annan, det varierar som sagt. Så för att få en rättvis uppfattning behöver du testa själv.

Jag kan dock inte se att du skulle bli missnöjd med 3 eftersom du bor i Sveriges tredje största stad där 3 är riktigt bra. Om du är i Danmark ibland, är ju 3 också bra då du har samma priser i 3s danska nät som här i Sverige.

Jag har faktiskt inte varit med om något dåligt med 3, de eventuella problem jag haft har varit lösta snabbt.

3. tias

tias Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    Pixel 7 pro
    Platta:
    OnePlus pad 2
    Tror inte att 3 har kvar så att man ringer med samma pris i Danmark längre, passerade förbi danmark förra helgen och då fick han jag åkte med ett mess där det kostade ca 3 kr minuten. Men att 3 skulle vara kasst och tappa täckning och så det var nog bara 2006 -2007 så ett tag sen.

4. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 har kvar det (http://www.tre.se/Privat/Abonnemang1/Tjanster/3Oresund/), det kan väl ha varit så att du hamnat i någon annan operatörs nät eller så.

5. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast Tele2 har bättre täckning och högre hastigheter på 900 MHz på 4G än vad Tre har, så det kanske inte spelar så stor roll snart...

6. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dock hanterar 4G inte röstsamtal, så det är väl lite tråkigt att ha täckning men inte kunna ringa. 3 har byggt 3G på 900MHz, Tele2 har byggt 4G på 900MHz, därav hastighetsskillnaden. Men visst, Tele2s 4G-täckning på 900MHz är större än 3s 3G på samma frekvens - det är för att de kunnat använda befintliga 2G-basstationer och uppgraderat dem för att sända på 4G också.

Oavsett så sa TS att han hittat en mobil med 3Fastpris Sverige för 349kr/månad och där är det ingen 4G-telefon som ingår. Så det är inte ens relevant i detta fall :)

7. djohansson

djohansson Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Det ska inte vara några problem. Plus att du ringer med samma taxa i Danmark om du är där ibland (så länge du är inne på 3's danska nät, men går att lägga in en spärr som hindrar att man kommer över på andra nät i DK).

8. dalton

dalton Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Får man fråga hur man lägger in den spärren?
    Tack

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

9. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det smidigaste är väl att du mailar [email protected] och ber dem lägga in spärren, du kan även ringa in och be dem göra det! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

10. dalton

dalton Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Okey tackar :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

11. Concha

Concha Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Går TS till Phone House så kan han få Galaxy S3 4G med 3Fastpris Sverige 349:- :)

12. Hunter78

Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Mitt resonemang ang 3 m.m.
    Det lutar mot att det blir 3 trots allt med fastpris Sverige för 349 plus S4 för 500 kr engångskostnad vi uthämtning av telefon via phonehouse med olåst S4.

Hur motiverar jag det jämfört med att jag idag har Comviq fastpris 245 kr i mån, abonnemang. Skulle jag cacha telefonen kontant blir det Comviq 245 plus S4 5995kr/24mån =250 det blir en kostnad på 495 i mån om jag har det i 24 mån, medan med 3 blir det 349 i 24 månader + 500kr en gång!

Dessutom så vet jag att Comviq/tele2 bygger ihop med Telenor 4G nätet vilket gör att risken finns att det kommer bli ett dåligt nät när alla Comviq/tele2 plus Telenor kunder har uppgraderat till 4G på sina telefoner och mobila bredband.

Här har 3 ett bättre läge för att det inte har så stor kundbas som Comviq/tele2 + telenor samt att 3 har annan frekvens på sitt 4G nät! Nackdelen är att 3 4G nät inte har samma täckning som Comviq/tele2 och Telenor 4G nätet, dock vet jag också att täckning inte är samma sak som kvalité det ser vi med t.ex. 3 3G nät.

Det enda som gör att jag tvekar är just 24 mån bindning vilket jag ser som mycket lång tid inom mobilmarknaden. Tänker speciellt på priserna på abonnemang m.m. sjunker som sten ju! Sedan blir i verkliga vinsten för mig bara 3000 kr efter 2 år på mobilen S4 pga att jag höjer min kostnad från 245 kr fastpris Comviq till 349 fastpris tre vilket är 104 kr mer i mån. Ytterligare så slipper jag casha telefonen kontant för 5995 kr utan kan ha dessa pengar till annat.

Hur låter mitt resonemang så här långt!

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter okej, men tänk på om du ska vara uppe i norrland mycket, då kanske inte 3 är ett så bra val. Dock så tror jag inte att Tele2/Telnors 4G nät kommer bli dåligt även när alla har anslutits till det då vad jag har läst så kan man inte ringa på 4G

14. Hunter78

Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Det har jag tänkt på att skulle jag upp i Norrland då har mitt Telia kontankort som åker med.

Sedan det du säger att man inte kan ringa med 4G stämmer där av tre vinner lite för 3 har överlägset 3G nät dock ej i urskogen!

15. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ditt resonemang låter bra tycker jag :)

I dagsläget går det inte att ringa på 4G-nätet, men det kommer att gå i framtiden. 3s 4G-nät har också en högre teoretisk maxhastighet på landsbygden (upp till 64Mbit/s) i jämförelse med Telenors/Tele2s då de bygger på 800MHz och har tillgång till högre bandbredd, i jämförelse med vad Telenor/Tele2 har på 900MHz då de behöver samsas med sitt GSM-nät.

3 bygger även ut 3G på 900MHz (som enda operatör i Sverige) vilket är samma frekvens som används för GSM på landsbygden. Detta ger krafigt förbättrad yttäckning än den vanliga 2100MHz-frekvens, vilket gör att deras 3G-nät på de ställen där det är utbyggt - har jämförbar täckning med de gamla GSM-näten, även i skogar :)

Hunter78 likes this.
  16. Hunter78

Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Så med andra ord kommer 3 3G &4G var betydligt bättre än Telenors/Tele2s när det kommer till täckning och kvalité! Låter lovande :)

17. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 bygger just nu ut ungefär 30 nya eller uppgraderad master varje månad - vilket är väldigt mycket!

3G är redan bättre, så ja det kommer det att vara.

Gällande 4G så är det så idag, hur det blir i framtiden beror på hur Tele2/Telenor väljer att göra med fördelningen av frekvensutrymme mellan 2G och 4G på 900MHz.

De kommer även att bygga ut 4G på 800MHz, dock kommer satsa på 900MHz i början eftersom de kan köra gemensamma basstationer med 2G-nätet på den frekvensen.

Självklart kan hastigheter osv variera, beroende på vart man befinner sig i förhållande till basstationerna osv. :)

Last edited: Apr 24, 2013
  18. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kommer Tele2 och Telenor köra gemensamma basstationer med 3G? Isåfall var det något nytt för mig :)

19. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skrev fel, syftade på 2G-basstationerna på 900MHz heh