Operatörer okej med fildelning?

Discussion in 'Allmänna diskussioner' started by Mekuso, Jul 11, 2010.

1. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mest en teoretisk fråga, men det lär väl bara vara en tidsfråga innan man kan ladda ner filer med bittorrent-teknik till Android. Kan teleoperatörerna, i mitt fall Telenor, se vad jas använder mitt nät till och har de något emot det? Jag kan förstå om de blir upprörda om jag slaktar hela deras nät 24/7 liksom :P

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Flera operatörer har begränsningar för vad som tillåts inskrivet i sin villkor. Jag vill minnas att Telia t.ex. säger att man inte får kör fildelning eller IP-telefoni.

Och bryter man mot villkoren kan de såklart stänga ditt kort.

(Osäker på vad Telenor har för villkor, gick så segt att öppna deras PDF att jag avbröt.)

3. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Rätta mig om jag har fel, men bittorrentklienter till Android har väl funnits i flera år? Jepp, stämmer att telia inte tillåter fildelning/ip-telefoni. Ganska diffust formulerat dock.

4. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag ringde till Telia som detta och de sa att det inte fanns någon sån begränsning, hon jag pratade med dubbelkollade också med en kollega. När jag ringde så var det många som ringde om just den frågan.

5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Antar att hon glömde kolla deras egen web: "All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer, vilka Telia förbehåller sig rätten att ej inkludera i dessa tjänster (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+. Där ingår IP-telefoni samt att dela och ladda ner filer)." http://www.telia.se/privat/produkte...rivat_produkter_tjanster_mobilt_surfaimobilen
    eller pratar vi någon annan tjänst?

6. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nä, det var var Mobilsurf jag pratade om då. Jag ska nog ta och ringa imorgon igen och kolla.

7. Aegd

Aegd Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Den här frågan har väl varit uppe tidigare? Konstaterade man inte då att även om Telia säger så i sina villkor, så är verkligenheten den att det går utmärkt att använda alla typer av tjänster med Telias surftjänst. Att hindra en viss typ av trafik kräver att man blockerar portar, och Telia blockerar knappt några alls, som jag uppfattat det.

8. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Under en månad då jag var mellan vanliga bredband så använde jag torrent via min androidtelefon med Tre. Inte jättemycket, men jag tror jag kom upp i 11 GB trafik den månaden. Inget att rekommendera då det tenderar att överbelasta nätet, men det var iaf inget från Tres sida som aktivt hindrade mig från att göra detta, vilket jag måste säga är förbaskat trevligt av dem.

Bra hastigheter också, ibland över 6 Mbit/s på mitt 7.2 Mbit/s-abb, men då tankade jag bara på nätterna, och i korta "bursts".

9. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har med Tre och har inte upplevt några problem vad berör torrenttrafik eller övrig P2P-baserad sådan.

ps. Dra gärna ned det tillåtna antalet samtidiga anslutningar i torrentklienten rejält om ni tankar över 3G, det brukar både resultera i bättre prestanda (telefonen orkar inte så många) och en stabilare anslutning och sedan besparar man också basstationen en del last - vilket säkert uppsattas av omgivningen.

10. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Grejen är ju att det står att de KAN begränsa trafiken. Inte att de alltid gör det. Men om de upptäcker kapacitetsproblem nånstans i sitt nät så gör de ju en analys av trafiken, och upptäcker de att det är torrent-trafik så stryper de antagligen.

11. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Man kanske borde ta och kolla igenom avtalet ändå, och se om det nämns någonstans.

12. ossi303

ossi303 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

13. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan säga att telia inte blockerar "out of the box". Iaf inte i vintras.
    Hade ju inget annat internet i skidstugan, så tankade veckans nya avsnitt av How I Met Your Mother med vanligt Telia utan något surfavtal alls. Alltså det kostade 9kr/dag.