Det hade ju varit den bästa lösningen. Sen skulle väl operatörerna då bygga på extra om de ville - för att kunna konkurrera med varandra också - på områden där det behövs extra kapacitet eller liknande. Men det skulle ju samtidigt lösa stor av de problem som finns och det skulle bli en sundare marknad för personer som inte bor i södra delarna av Sverige. Inte nog med att alla operatörer skulle kunna konkurrera om alla boenden där uppe - så skulle vi besökare även få bättre täckning och inte behöva ha två simkort med oss.
Det hade gynnat alla egentligen.
Problemet är ju att Trafikverket menar att man inte har hunnit göra det än. Det är ju ett problem. Man har haft mänga år på sig, så det borde ju vara klart, alternativt så har man inte gjort det i den takt som man skulle gjort. Inte alls speciellt ovanligt kan jag tycka.
För som Thomas Ekman från Tele2 sade, så har man hunnit bygga ut ett nät över hela Sverige redan - på ungefär samma tid och det gäller ju inte enbart N4M - utan även Telia och 3 (3 började dock så sent som 2012).
Genomgående tycker jag att detta verkar vara ett problem med statligt äga "bolag", något händer som försenar det mesta. Om jag sedan tänker att det kanske göra för att gynna ett annat statligt bolag vet jag inte, kanske tänker jag för långt - men samtidigt skulle jag inte bli helt förvånad faktiskt. Personligen tycker jag att oavsett vad så ska operatörerna ha tillåtelse att genomföra de förändringar längs järnvägen som man redan påbörjat.
Hade varit lite kul att veta vilken operatör som generellt sett har bäst 4G längs järnvägarna, skulle inte bli superförvånad om det var Telia faktiskt.
Last edited: 19 december 2014