Operatörernas resultat Q3 2015

Discussion in 'Allmänna diskussioner' started by Cupcakes, Oct 17, 2015.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Här är resultatet för tredje kvartalet i år. Här nedan är antalet abonnemang som finns hos respektive operatör.

Telia
    Kunder Q3 2014: 6 233 000
    Kunder Q2 2015: 6 146 000
    Kunder Q3 2015: 6 138 000
    Skillnad Q2 - Q3: -8000
    Skillnad Q3 14 - Q3 15: -95 000

Tele2
    Kunder Q3 2014: 3 745 000
    Kunder Q2 2015: 3 630 000
    Kunder Q3 2015: 3 714 000
    Skillnad Q2 - Q3: +84 000
    Skillnad Q3 14 - Q3 15: -31 000

Tre
    Kunder Q3 2014: 1 840 000
    Kunder Q2 2015: 1 949 000
    Kunder Q3 2015: 1 980 000
    Skillnad Q2 - Q3: +31 000
    Skillnad Q3 14 - Q3 15: +140 000

Telenor
    Kunder Q3 2014: 2 491 000
    Kunder Q2 2015: 2 480 000
    Kunder Q3 2015: 2 504 000
    Skillnad Q2 - Q3: +24 000
    Skillnad Q3 14 - Q3 15: +13 000

Last edited: Oct 28, 2015
  2. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Skall onekligen bli intressant att se hur det gått. Håller med dig på samtliga punkter utom Telenor, tror att Telenor ligger nära nollan och förmodligen på plussidan.

Min uppfattning är att man är duktig på att flytta över kunder till Vimla när kunderna säger upp. Så de kunder som försvinner är troligen framförallt sådana som söker en annan operatör att binda upp sig hos med telefon. Sedan tror jag att Vimla även för egen maskin har plockat in lite kunder, man har trots allt kört lite webb och kollektivtrafikskampanjer som borde ha gett något. Telenor exkl. Vimla lär dock ligga på minus.

Annars skall de bli intressant att se hur det gått för Tre. Spontant borde det bli en superökning tror jag. Hallon har ökat datamängderna och man har marknadsfört det hårt. Samtidigt så har Tre lanserat fri musikstreaming.

bernard likes this.
  3. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu är alla operatörers resultat presenterade. Ser man kortsiktigt, enbart under det senaste kvartalet, har det gått bra för alla utom Telia. Ser man däremot under ett längre perspektiv, dvs ett år, är det egentligen endast Tre och Telenor som ökar - där Telenors ökning är mycket mindre.

Antalet privatkunder hos operatörerna är ganska jämt, dessa flyttar sig mellan operatörerna och väljer i många fall det som är billigast. Här har Tele2 lockat till sig många nya kunder genom sitt varumärke Comviq, som har prispressade lösningar på mobil + abonnemang. Tele2 tappar däremot på företagssidan.

Ser man till Telenors ökning, så har den framförallt varit i företagssegmentet där man ökat antalet abonnemang rejält.

Tre ökar mer på privatsidan än på företagssidan, då man framförallt satsar på privatkunder med kampanjer och priser som tilltalar privatkunderna.

Telia är den operatör som tappat detta kvartal, varför framgår inte riktigt - men det har mest troligt att göra med att Telia inte riktigt erbjuder något unikt längre. Täckningen finns att tillgå hos andra operatörer, samt så är kampanjerna man driver relativt luddiga. Den största USP Telia har just nu, är att surfen sparas till nästkommande om man har Komplett 12GB eller mer. De andra operatörerna har betydligt bättre, samt fler, USPar än vad Telia har.

bernard likes this.
  4. Crown

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Där ser man, tänkte inte alls i företagsbanorna men där har ju Telenor varit rätt starka och det känns som de faktiskt börjat satsa allt mer på den sidan igen. Kul att man äntligen ökar hur som helst, jag personligen tycker de har de bästa nätet (gävle och söder ut).

Som du konstaterar så lär vi inte få se effekterna från Telias USP med rullande data än. Men jag är faktiskt tveksam till om den effekten blir så pass stor, detta då folk drar sig för de dyrare abonnemangen och ofta snålar hellre. Visst finns de vissa som använder riktigt mycket data, men den gruppen lär även vara rätt begränsad i storlek.

Vad Tele 2 skall hitta på är en bra fråga, de högre datamängderna som borde vara en rejäl USP verkar ju inte ge så stort resultat än iaf? På sikt lär ju folk förbruka desto mer data, men vi kanske inte är där än? Att man plockar kunder via Comviq är jag inte förvånad alls över. Comviq brukar ligga riktigt bra i pris på abb+mobil över 24 månader, men den största nackdelen med Comviq är ju taket på 6 GB (säkert medvetet).

5. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemet är att de kunder som använder riktigt mycket data, klarar sig inte på 40GB. Att då surfen sparas till nästa månad ger absolut ingenting, utan det måste finnas något mer än bara sparad surf. Hade det ingått på 4GB-abonnemanget hade det varit mer attraktivt, för de som inte använder så mycket - men ändå vill kunna använda mer vissa perioder.

6. Crown

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @Cupcakes@Cupcakes håller med dig till fullo på det och det är även som gör det att målgruppen som har nytta av rullande data blir liten.

För mig är det ett mysterium att man inte kan matcha datamängderna som Tele2 erbjuder, det är ju ingen som säger att de måste ha samma prissättning. Men att erbjuda alternativ är viktigt.

7. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag är det ju bara Tele2 och Tre som ger möjlighet till stora datamängder. Tre ger ju upp till 200GB, visst kostar det en del - men man kan fortfarande välja det.

Att Telenor och Telia endast ger 40-50GB som max är konstigt tycker jag. Det begränsar ju en hel del egentligen. På vissa ställen kanske bara Telia funkar - men då räcker inte datan istället.

Är dessutom ganska säker på att det skulle kunna finnas en marknad för obegränsad surf, även om det kostade extremt mycket. Några skulle ändå nappa på det, de som använder extremt mycket. Net1 påvisar ju detta lite med deras nya abonnemang.

Tror att Tre och Telenor är vinnarna i längden. Tre på privatsidan och Telenor på företagssidan. Telia och Tele2 kommer nog inte ta speciellt stora andelar framöver, de är för stora och oflexibla känns det som.

8. Crown

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @Cupcakes@Cupcakes ja precis, dock tror jag Tele2 kommer vara en spelare att räkna med. De borde när som helst försöka med något nytt. De har ju alltid försökt vara en utmanare och framförallt varit aggressiva på privatmarknaden.

Telia och Telenor är ju mer tröga, så länge det fungerar så kör vi, känns det som. Iaf på privatmarknaden, på företagssidan så har väl Telenor som du säger större chans att plocka då de börjat fokusera mer på kampanjer och liknande där.

Som du säger så har en operatör som lanserar obegränsad data mycket att vinna oavsett kostnad i princip. Vissa kommer alltid att nappa på det och det biter mycket bättre än att ha 500 GB som gräns eller liknande (som för många hade varit samma sak).

Vi får väl se vad som händer, jag tror nästa större grej kommer från Tele 2. När det kommer till obegränsad surf så känns det som Tre är en operatör som skulle kunna lansera det.

9. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I och med deras nya value champion-lansering som skedde för ett år sedan ungefär, kommer man sluta att vara lika utmanande som tidigare. Man har exempelvis inte släppt något speciellt bra kampanj alls, den senaste tiden. Samtidigt som det händer en massa saker hos de andra operatörerna.

Problemet för Tele2 är att man är dyrare än konkurrenterna vid paketering med hårdvara, utan att man ger något mer. Nätet är inte bättre, kundtjänsten är inte bättre, villkoren är inte bättre, osv. För sin egen skulle borde man komma med något stort och bättre, snart! Att något sådant kommer tror jag dock inte.