Operatörernas utbyggnad

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 26 december 2014.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Här tänkte jag försöka uppdatera täckningskartorna framöver för att se hur det blir bättre och vilken operatör som förbättrar sig mest vad gäller täckningen. Tänker då Tele2, Telenor, Telia och Tre. Helt enkelt för att se hur löftena hålls från operatörernas sidor. Har sorterat på samtalstäckning (2G + 3G), 3G-täckning och 4G-täckning.

Operatörernas planer
    Tele2 och Telenor: under 2016 ska yttäckningen för 2G och 4G vara hela 90% av Sveriges yta.
    Telia: vid slutet av 2015 ska 3G och 4G nå samma yttäckning som 2G-nätet.

Vad betyder färgerna?
    Gult: bastäckning
    Grönt: god täckning
    Blått: mycket god täckning

Se vad det betyder i spoliern.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

December 2014
    samtalstäckning
    Tele2, Telenor, Telia och Tre
    -Vad som går att se, så har Telia överlägset bäst samtalstäckning över landet. Om man kollar på Stockholm och nedåt så jämnar det ut sig mycket mer och i slutändan så har alla operatörer mer eller mindre lika bra samtalstäckning ser det ut som. Möjligtvis att Tele2 och Tre ligger lite efter - men samtidigt så använder Tele2 och Tre en annan kartapplikation än vad Telenor och Telia gör.

3G-täckning
    Generell 3G-täckning i landet skiljer sig ganska mycket. I norra Sverige har Telia 3G-täckning på flest platser ser det ut som, därefter kommer Tre följt av Tele2 och Telenor. I södra Sverige ser det lite annorlunda ut, här ser det ut som att Tre har bäst 3G-täckning, följt av Telenor. Sedan har Tele2 och Telia hamnar rejält på efterkälken med ett väldigt håligt nät till skillnad från framförallt Tre - men även Telenor.

4G-täckning
    4G-näten hos Tele2, Telenor och Telia skiljer sig inte speciellt mycket. Det ser ut som att Tele2s och Telenors gemensamma 4G-nät är rätt så tätbyggt vid storstäderna - men om man ser till Småland så verkar det vara rätt så håligt - där Telia istället har bättre mer 4G-täckning. Tre verkar ha rätt så mycket 4G-täckning i storstäderna samt även i delar av Västra Götaland. I norra Sverige så ser det ut som att Tele2 och Telenor verkar ha mycket 4G-täckning längs vägarna och turistorter - medans Telia har satsat mer på kusten.

cavveman, Kate, MagnusM och 3 andra gillar detta.
  2. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För er som pendlar förbi/genom Arlanda med tåg:
    Tele2 och Telia har endast EDGE-täckning i tunneln och en bit norr om Arlanda. Tele2 saknar även täckning helt på vissa platser i tunneln.

Telenor har 3G-täckning i nästan hela tunneln (mer än vad Tele2 har EDGE). 3 har 3G-täckning i hela tunneln.

3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.048

MINA ENHETER

Synd om Tre ska tappa andan nu. De har ju haft otroligt bra tillväxt de senaste 3-5 åren. Men om de inte skärper till sig med 4G-utbyggnaden snart så är risken att de goda tiderna är förbi.

Både Telia och N4M ska ju bygga ut 90% till av Sveriges yta. Det tåget går snart och Tre måste med!

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kommer man inte att göra, absolut - man ligger efter och kommer så göra. Allt handlar dock inte om att ha bäst täckning i hela Sverige - något som tydligt visat sig. Har man bra täckning där folk befinner sig kommer man också långt.

Under året kommer man genomföra omfattande arbeten - framförallt med 3G 900 och 4G. 3GIS nätet kommer även fortsatt uppgraderas.

90% av Sveriges yta är en väldigt svag beskrivning. Räknas täckning då om det krävs en riktantenn? Hur är det med kapaciteten, behövs det någon sådan? Osv.

5. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.048

MINA ENHETER

Ja 90% är en fruktansvärt vag beskrivning. Det håller jag helt med om. Dock så indikerar det ju att man avser bygga bort områdena där det är stora hål. Tre har ju enbart sporadisk täckning norr om Östersund t.ex. Det lär inte de andra operatörerna ha om de ska klara "90% av Sveriges yta"

Tre stod väldigt väl rustade när smartphonevågen kom. Man hade till skillnad från de andra operatörerna (utom möjligen Telenor till viss del i.o.m. 3GIS) satsat på ett relativt heltäckande datanät. För 3-5 år sedan var det i princip bara Tre som hade acceptabel datatäckning utanför tätorter.

Idag har de andra kommit ikapp. Alla har fått upp 4G-nät som är minst lika bra som Tres 3G+4G. Om de ska lyckas framöver så borde de försöka täcka de större vägarna i hela landet med åtminstone 3G 900. Det behöver inte vara hög kapacitet och inte perfekt täckning överallt. Men det måste fungera.

Om man gör detta i kombination med generösare datakvoter och högre hastigheter än övriga i storstäderna så är man hemma.

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 kommer satsa på södra Sverige nu till en början för bättre täckning här. Sedan rör man sig uppåt.

Men detta är lite samma sak som när 3 var nya. Man kommer ikapp, men leder inte yttäckningsracet. Det man fortfarande leder är ju kapcitetsracet. Telia och Tele2s 3G-nät är ju fortfarande inte på topp och Tele2s och Telenors 4G-nät är ju rätt så belastat ganska ofta också.

All ny täckning som 3 bygger är 3G 900 och 4G, inte bara en av dessa. Men man börjar ju nu med att ge 4G till städer osv och sedan blir det att satsa på yttäckningen. Men i slutet på 2015 kommer det vara stor skillnad hos alla operatörer, då får vi se hur det ser ut.

Om man ser till att det tagit 5 år för Telia att nå 4G-täckningen man har idag, så får det ju ses som okej att 3 nått dagens täckning efter 2/3 år. Så kan man ju tänk också. :)

7. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Tre har haft en klok strategi. Telia och tele2 har ju varit i det närmaste obrukbara med en smartphone då man titt som tätt hamnar på gsm eller allting plötsligt bromsar upp pga kapacitetsbrist. Jag har tyvärr Telia på jobbabonnemanget och jobbar på landet. Dock stöder det inte 4g så möjligen är det bättre om man har tillgång till det men 3s 3g är så bra för det är heltäckande och har kapacitet. Det funkar till allt jag vill göra och jag använder min privata telefon med 3 i jobbet för jag orkar inte buffrandet hos telia. Men en intressant tråd som det blir spännande att följa. Konkurrens mellan operatörerna tjänar vi alla på!

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kollar man på den kartan som Bredbandskollen har på sin hemsida, ser man att det ser rätt så ljust ut för 3 ändå. Inställt på att visa respektive operatör separat, för den senaste månaden.

Desto närmare mörkrött, desto högre surfhastighet. Dvs, gult är bättre än grönt och blått.
    Lila/blått: 1-3Mbit/s grönt: 10Mbit/s gult: 15Mbit/s orange: 23Mbit/s rött: 30Mbit/s och uppåt.
    Enstaka röda prickar innebär oftast att inte många mätningar har gjorts utan endast en eller två mätningar gör att hela området blir rödfärgat.

Telia
    Operatören med störst täckning enligt BBK. Hastigheten är generellt sett inte speciellt hög utan den ligger runt 10Mbit/s och på vissa ställen runt 15Mbit/s - samt Malmö-regionen på runt 30Mbit/s. Telia verkar ha förhållandevis bra hastigheter runt storstäderna, men utanför desssa verkar det gå avsevärt långsammare.

Telenor
    En blandning av alla färger ser det ut som. Vissa ställen i norr där man levererar hög hastighet. Men annars är det mest runt 10-15Mbit/s genom landet. Vid Uppsala med omnejd samt ut mot kusten vid Stockholm ser det ut som att det är lite långsammare - på samma sätt som längs östkusten ner mot Västervik och Karlskrona.

Tre
    Ett jämnt lager av hastigheter runt 15Mbit/s i större delen av den sydliga halvan av Sverige med lite högre hastigheter runt storstadsregionerna. I norr blir det dock avsevärt sämre, där är det hastigheter på runt 1-3Mbit/s ser det ut som. Men längs de vägar och områden där de allra flesta i Sverige befinner sig verkar man kunna ha en bra och jämn hastighet.

Tele2
    På samma sätt som Telenor verkar man ha problem runt Uppsala med omnejd, hastigheter på runt 10Mbit/s. I mellersta delarna av Sverige lyckas man dock med hastigheter runt 10Mbit/s där det ökar vid vissa städer. Längs väst- och östkusten verkar det dock gå långsammare - runt 10Mbit/s där också med knappt något undantag alls.

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    21.014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle ändå säga att Tele2s hastigheter uppåt i landet är helt okej. Då hastigheten ändå är 15 mbit och uppåt alltså i norrland, tillskillnad från både 3 och Telia vad man ser iallafall. Jag blev dock lite förvånad för hasitgheten för Telia i södra Sverige. Blev också lite förvånad över att Tele2 verkar enligt bilden iallafall ha högre hastigheter i sitt nät i södra Sverige

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det enstaka plupparna som är röda är egentligen ingenting att bry sig om. Det kan vara en eller två mätningar som gjorts nära en site - vilket färgar ett stort område i brist på andra mätningar.

Kartan bekräftar egentligen att N4m har kapacitetsproblem i större städer som Göteborg, Malmö och Uppsala bland annat samt längs kusterna i södra Sverige. Lite konstigt.

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    21.014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Mem ändå helt okej med hastigheter på 15 mbit i södra Sverige, ungefär som 3

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Absolut, inget problem där. Problemet är att det är en lägre grad genomgående längs kusterna (vilket då inkluderar två storstäder) och i Uppsala-regionen. :)

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    21.014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Vilka kuster? Det enda jag kunde hitta är blekinge som har grön, samt uppsala till gävle ungefär dock utanför uppsala så blir det grön hastighet. Kan du peka på något annat ställe?

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Generellt längs kusterna, se här:
    Tele2

Tre

Telenor

Telia

Både Telenor och Tele2 har mer grönt längs kusterna än vad framförallt 3, men även Telia har.

15. jnsson

Mottagna gillanden:
    21.014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Okej, jo lite. Dock så blev jag förvånad över Telias hastighet annars i södra Sverige, verkar vara rätt så lägre, jämfört med Tele2 iallafall

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte speciellt konstigt, Tele2 har ju 4G. Telia har inte ett lika utbyggt nät än.

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    21.014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Dom har ju en hel del 4G i södra sverige

18. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

jag har tre idag och tycker det fungerar generellt dåligt.. i västerås och sthlm är det helt ok men uppe i dalarna i vår stuga är det helt tvärkört det funkar inte alls. hemma i kalmar fungerar det oxå katastrofalt dåligt med ingen täckning alls eller sporadiskt. Frågan är vilken operatör man ska satsa på. Telia kanske är bäst men de är så ju så överdrivet skitdyra oxå :(

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad är det för telefon du har? Gäller det 3G eller endast 4G?

Om du endast vill ha ett abonnemang har ju Vimla bra priser, annars ligger ju Tele2 rätt så bra till också vad gäller priserna.

Om du vill kan jag kolla utbyggnaden för området i Dalarna, PMa ett postnummer då. Samma sak för Kalmar. :)

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    21.014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Om du har en telefon som stödjer 4G så kan jag rekommendera Tele2 alternativt Comviq om du vill ha det lite billigare. Jag har varit i dalarna o där fungerade det helt ok, dock så hade jag ingen 4G telefon då, men det finns 4G utbyggt rätt så mycket där