Hej! Jag är ny till både forumet och Android (precis tillslut gått ifrån iphone) och hoppas på att någon här kan hjälpa mig med något jag inte hittar svaret på varken här eller någon annanstans. Jag köpte häromdagen en Galaxy S2 på blocket, vilken var från England och T-Mobile brandad. Med hjälp av min bror som kört Android ett tag (f.n. S2) har vi bytt kernel, rootat och bytt rom och modem. Dock kvarstår ett fundamentalt problem: den fungerar inte med Telia. Det är dock inte så enkelt som en "vanlig" upplåsning (med t ex "Galaxy S2 SIM Unlock" appen på Market) eftersom det inte kommer upp någon förfrågning om "network locked" eller "sim network unlock PIN" vid uppstart. Dessutom fungerar den utan problem med Comviq, vilket den gjort från första början. Är det någon här som har en ide till lösning? Vore otroligt tacksam för hjälp, varken jag eller min bror har någon aning om vad problemet är. Mvh Mattis Specs. Android version: 2.3.4 Baseband: I9100NEKF2 Kernel: 2.6.35.11-ninphetamine-2.0.5+ ninpo@titan #20 Build no: GINGERBREAD.XXKH3
Har du möjlighet att prova ett annat simkort från telia? Ibland är simkortet kasst även om det fungerar i en annan telefon. Hade samma sak på min olåsta Motorola Defy, där simkortet fungerat tidigare i en nokia men inte på motorolan. Testade min kollegas simkort i telefonen och det fungerade. Så om dui har möjlighet så prova det.
Tack xlightan, men har redan provat det. Min bror (S2) har också Telia. Har alltså provat tre olika simkort, varav ett (Comviq) fungerar.
Har inte det där med mod i /efs mappen... ? Är det inte så att comviq finns i england? ... men inte telia... (jag bara bollar nu, har inte en aning igentligen) Sent from my SGSII using TapaTalk.
#4: Bra tanke, men tydligen så såldes Tele2s UK del 2005, så har nog inte med det att göra. Dock får du gärna utveckla: mod i /efs mappen?
Här är en tråd som kan vara värd att läsa: [HOWTO] GT-I9100 Free SIM Unlock via nv_data.bin by Odia - xda-developers Denna guide fungerar dock bara för vissa, andra i tråden har använt Chainfire's Unlock Application.
#6 Tack men har redan läst den tråden, min telefon frågar alltså inte efter en kod utan verkar redan vara upplåst (tidigare t-mobile, men funkar även med comviq). Det måste vara något annat. Har testat med en mängd stock firmwares med NEE CSC eller multi, inget verkar funka. Det blir till att återgå till iphonen tyvärr. Tack alla för hjälpen iaf! M
Prova att låsa upp med Simlock remote client, den är inte free men nån 16 dollar gör ingenting och kanske löser din problem.
Nu krossade du våra hjärtan med den kommentaren Måste finnas något sätt att lösa det! Kan du både ringa och ta emot samtal med comviq-kortet?
Ett tips är att ringa telia och verifiera att ditt imei inte är blockat av just dom. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk