Operatörslåst 3G USB modem

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 9 jul 2014.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag har två operatörslåsta 3G USB modem, Huawei E173, som jag har låst upp. Dom funkar helt fint på min Win.7 dator, men på min Samsung Galaxy Tab 8.9, rootad med CM10, Android 4.1.1 funkar dom inte. När jag kopplar till så står dom bara och blinkar grönt. Någon som vet vad? Finns det drivrutin att ladda ned för dessa i Android?

Är det lagligt att låsa upp dessa utan att gå genom operatören?

2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Har du pin-kod på sim-kortet? Testa att stänga av den i så fall. Det är lagligt att låsa upp. Du kan till och med göra det gratis eftersom algoritmen är knäckt. Testa att googla bara.

3. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Som jag skriver, jag har låst upp dom, dom funkar helt fint på min dator, med ett Fogg SIM kort utan PIN kod.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Nej, 3G-modem fungerar sällan med android (fungerar med en del "kina-plattor" eller ibland om man lagt in tredje-parts "rom"). Du behöver en router som t.ex. Huawei E5372.

geobjork gillar detta.
  5. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ok, då åker dom tillbaka i lådan med andra manicker som inte används. Det var åtminstone kul att se det går att låsa upp dom utan att betala 300 spänn som operatören tar.

Går det att låsa upp en mobiltelefon på samma vis, vid att generera en upplåsningskod via IMEI nr.?

6. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Vad använder du för att använda den till plattan?
    Jag kunde använda diverse Huawei och ZTE modem med min Nexus 10 med hjälp av PPP-widget.

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.draisberghof.pppwidget&hl=en

Det kan krävas en del bökande beroende på vilken OS, rom kernel osv du kör.

Något annat kan vara att plattan inte orkar ge ström, med om den börjat blinka så är nog det mindre troligt,

7. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag använder en speciell USB adapter, 300:- extra, som Samsung har gjort till sin proprietära lade och USB kontakt. Sen har jag installerat PPP, men plattan hittar inte modemet, så PPP bara medelar inget modem.

Nu har jag läst på olika forum att Samsung har gjort någon habrovink på Galaxy Tab 8.9 och 10.1 ”WiFi only” så att det inte ska gå att använda 3G modem. Ska man ha 3G måste man spotta i 1000 spänn mera för att få ”WiFi and 3G”.

Jag äger nu fyra Samsungprodukter, det blir nog inga flera.

8. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Exakt vilket meddelande visar PPP widget?
    No Driver? No device detected?

geobjork gillar detta.
  9. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Last edited: 10 jul 2014
    geobjork gillar detta.
  10. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Den visar det samma hela tiden, “No modem found” antingen jag kopplat till modemet eller inte. Jag har skrivit inn korrekt APN under ”Configure”. Har läst på internationella forum att det inte finns drivrutin för detta modem.

Jag har laddat ned kerneln för P7310, men när jag provar installera den från recovery mode vill den bara gå inn i download mode. Här fstnar den och jag måsta tvinga den att avsluta vid att hålla inn powerknappen. Någon ide?

11. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Tyvärr har jag inte mycket hjälp att ge, har inte Samsung så vet inte exakt hur det funkar. Skulle nog rekommendera dig att fråga i xda-tråden.

12. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ok, takkar iallafall. Jag har problem att få min dator att känna igen plattan när jag kopplar till den via USB. Jag kör CM 10, och jag undrar om det är vad som skapar problem. När den var på stock ROM var det inga problem. Jag låter barnbarna få leka med den när de kommer, sen får den vila i låddan tillsammans med guben. Jag tyckte hursomhälst aldrig om denna plattan, helt från jag köpte den för tre år sedan. Samsung skulle då komma med uppdatering till ICS, ett år senare, ingen uppdatering, som jag nu i efterhand har lärt mig är en Samsung taktik, lova uppdatering innan man köper, sen inget.