Operatörsoberoende USB modem för mobilt bredband?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BrorSnor, 22 dec 2025 kl 20:15.

1. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    443
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hej! :)

Föräldrarna har haft mobilt bredband från Tele2 i många år, från början 3G men som sedan byttes upp till 4G. Det är ett USB-modem/dongel (Huawei e3276 med Tele2 branding) som de kör i en router hemma. Och när de åker till stugan så tar de med bara själva modemet/dongeln och pluggar in i en annan router de har där.

Nu höjer Tele2 priserna både på det mobila bredbandet men även på deras telefonabonnemang, och jag funderar på om de skulle kunna prova att byta till en annan operatör för både bredband och telefoner. Ett alternativ till att byta operatör är ju att ringa och "tjafsa" med Tele2 och se om de kan göra något åt priset, och det har de gjort tidigare genom åren, men jag tycker aldrig det blir riktigt bra pris och efter ett tag höjer de naturligtvis.

Så jag är inte så intresserad av det, utan av möjligheter att byta operatör istället, till Hallon kanske... har inte utvärderat så mycket ännu. Men är det någon som vet ifall själva modemet är operatörslåst? Kanske går att fråga Tele2 direkt förstås...

Svårt att svara på antar jag, så jag undrar även ifall någon som vet om något USB-modem som går att köpa privat på marknaden, som är operatörsoberoende och funkar bra att koppla i router på det sätt som de gör nu?

Är inte heller intresserad av routers där man sätter SIM-kortet direkt i routern då det inte blir enkelt att flytta mellan två olika platser. USB-modemet de har nu funkar jättebra och är praktiskt på det sättet de behöver/vill ha det, bara det att jag tycker de betalar onödigt mycket för tjänsten.

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 878
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Gissningen är nog ändå att stickan inte är låst.
    Prova med ett kontantkort eller liknande

BrorSnor gillar detta.
  3. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    443
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tror du man kan prova med vanligt SIM-kort som sitter i telefonen? Eller behöver det vara ett SIM-kort som är för/tillhör ett mobilt bredband abonnemang?

4. Patr!k

Patr!k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    337

MINA ENHETER

Det ska gå med ett sim för mobil abonnemang :)

BrorSnor gillar detta.
  5. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    443
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag får prova med mitt SIM från Telenor, hoppas bara det är samma storlek på SIM. :D

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 087
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns sådana här annars, förmodlige billigast på Amazon: SIM-kort

Men på kortet du fick från operatören brukade man kunna trycka ut olika storlekar, så om du har kvar det större kortet kan du se om det finns på det. Då trycker du bara ut ramen som är kvar och sätter om kortet.

BrorSnor gillar detta.
  7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 583
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad betalar de idag och vad höjs det till samt hur mycket surf behöver de på mobilerna samt mobila bredbandet?

Om modemet är köpt de senaste åren bör det inte vara låst till en operatör. Det bästa är vad som redan föreslagits, att ni testar! :)

BrorSnor gillar detta.
  8. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 220

MINA ENHETER

BrorSnor gillar detta.
  9. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 878
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Går bra!

BrorSnor gillar detta.
  10. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    443
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har det sparat hemma hos mig, så tyvärr inte inom räckhåll nu. Men kanske att någon av föräldrarna har sparat sina här nånstans. Jag får kolla storleken sen när vi har kollat klart filmen som vi just tog paus i... :D

Jag tror det var 449 eller 499/mån för det mobila bredbandet, och 279/mån för vardera av telefonabonnemangen. Det skulle ingå 15 GB men de 5 GB de har idag räcker för dem, de har aldrig maxat det. Så det finns ju mycket billigare abonnemang hos andra operatörer som räcker alldeles utmärkt.

Stort tack!! :D
    Detta provar vi om det inte funkar med mitt Telenor SIM, om vi nu kan testa dvs pga storlek och så.

Tack! :D

11. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 220

MINA ENHETER

Comviq har nyligen sålt obegränsat mobilt bredband för 229kr/mån i 24 månader (100mbit), men just nu kostar det 269kr/mån i 24 månader. Då ingår det en 5G router som dom kan sälja eller ge bort om dom inte vill använda den.

Sen hade jag rekommenderat Fellos minsta abonnemang, om dom är +55 så kostar det 110kr/mån med 8GB surf. Jag har nyligen försökt förhandla ner Tele2 mobilabonnemang åt en släkting, som lägst kom jag ner i 199kr/mån för 10GB. Tycker Fello är ett mycket bättre val.

12. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 583
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vill de stanna kvar hos Tele2 kan ju en lösning annars vara deras familjeabonnemang. Huvudabonnemanget Obegränsad bas kostar 399kr/månad i 24 månader, och två extra användare 169kr/månad per person i 24 månader. Det är bindningstid lika länge som rabatten. Tror det är en hastighetsbegränsning på 100Mbps på det abonnemanget.
    Totalt 737kr/månad i 24 månader, därefter 907kr/månad.

Comviq är billigt annars, Tele2s varumärke så det är samma täckning. 8GB surf/person kostar 65kr/månad i sex månader, därefter 129kr/månad. Tolv månaders bindningstid. Mobilt bredband har de med 24 månaders bindningstid, 299kr/månad för obegränsad hastighet - 269kr/månad med begränsad hastighet. Det medföljer en 5G-router till bredbandet, den kan ni göra vad ni vill med. Priset nedan är räknad med obegränsad hastighet.
    Totalt mån 1-6: 429kr/mån, 7-24: 557kr/månad, därefter: 707kr/månad

KTM gillar detta.