Hej!
Föräldrarna har haft mobilt bredband från
Tele2 i många år, från början 3G men som sedan byttes upp till 4G. Det är ett USB-modem/dongel (Huawei e3276 med
Tele2 branding) som de kör i en router hemma. Och när de åker till stugan så tar de med bara själva modemet/dongeln och pluggar in i en annan router de har där.
Nu höjer
Tele2 priserna både på det mobila bredbandet men även på deras telefonabonnemang, och jag funderar på om de skulle kunna prova att byta till en annan operatör för både bredband och telefoner. Ett alternativ till att byta operatör är ju att ringa och "tjafsa" med
Tele2 och se om de kan göra något åt priset, och det har de gjort tidigare genom åren, men jag tycker aldrig det blir riktigt bra pris och efter ett tag höjer de naturligtvis.
Så jag är inte så intresserad av det, utan av möjligheter att byta operatör istället, till
Hallon kanske... har inte utvärderat så mycket ännu. Men är det någon som vet ifall själva modemet är operatörslåst? Kanske går att fråga
Tele2 direkt förstås...
Svårt att svara på antar jag, så jag undrar även ifall någon som vet om något USB-modem som går att köpa privat på marknaden, som är operatörsoberoende och funkar bra att koppla i router på det sätt som de gör nu?
Är inte heller intresserad av routers där man sätter SIM-kortet direkt i routern då det inte blir enkelt att flytta mellan två olika platser. USB-modemet de har nu funkar jättebra och är praktiskt på det sättet de behöver/vill ha det, bara det att jag tycker de betalar onödigt mycket för tjänsten.
Click to expand...