Tips: Optimera din batteritid

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Seade, 1 sept 2011.

1. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag tänkte starta en tråd där vi kan samla alla våra knep för att optimera batteritiden på våra SGS2:or. Jag har redan en bunt knep jag lärt mig efter de första tre månaderna med den. Vissa är uppenbara, andra har ni säkert läst innan men förhoppningsvis finns det något tips ni inte redan känner till här!

Allmänt hos Android:
    * Automatisk ljusstyrka kan göra skillnaden på den där extra halvtimmen av skärmtid. Det är onödigt att ha max ljusstyrka hela tiden, speciellt iom att SAMOLED+ displayer redan är så ljusstarka.

* Att stänga av WiFi och 3G-data när de inte används gör en ENORM skillnad! Jag personligen använder Green Power-appen och har den inställd på att stänga av WiFi+3G när skärmen är av och bara slå på dem i 5 min varannan timme. SÅ ofta får jag inte mail att jag dör av att få reda på det två timmar i efterhand. Dessutom slår den på allt så fort jag tar bort skärmlåset, så det blir inget fipplande i menyer eller sånt. Det sköter sig självt.

* Fixa dina WAKELOCKS! Appar kan väcka din mobil när den är i viloläge och ha igång den onödigt länge ibland. Man kan se att sånt har hänt när man kollar batteristatusen och ser att mobilen har varit på under långa stunder då skärmen varit av. Appen BetterBatteryStats (~20kr) visar vilka appar som väckt din mobil och hållt den vaken under viloläge. GTALK har som förinställning att automatiskt logga in dig i Google Talk om man inte själv stänger av detta. GTALK_ASYN_CONN är en process som är väldigt vanligt att få högt upp på listan av wakelocks, men det finns många fler. Antingen får du konfigurera om apparna som håller den vaken eller frysa (så att de inte kan starta, kräver root) dem med appar som Titanium Backup eller AntTek App Manager (Gratis).

* Undervolta och ställ in CPU-Governor på Conservative. Detta kräver root, speciell kernel och appen SetCPU eller Tegrak Overclock. Personligen kör jag SetCPU på en ninphetamine kernel. Jag har undervoltat alla klockfrekvenser (1200, 1000, 800, 500, 200MHz) med 100mV och mobilen fungerar klockrent. Dessutom har jag underklockat min till 1000MHz. Tom. nere på 800MHz finns det INGENTING som laggar på den här telefonen, så att ständigt ha på 1200MHz när det inte ens används är att elda för kråkorna. Conservative gör att telefonen bara går upp i högre frekvenser när det verkligen behövs och det sker steglöst. Du kommer inte märka av någon som helst prestandasänkning, men du kommer märka av bättre batteritid, beroende på hur du använder telefonen, såklart. Processorn är INTE det som drar mest i en SGS2. VAR FÖRSIKTIG MED UNDERVOLTING!!! Om du tror du är ett geni genom att sänka alla spänningar med 500mV eller något sånt och din telefon inte startar mer så tänker jag inte fälla någon tår åt dig. Det finns folk som har stabila telefoner på nästan 200mV sänkta spänningar och det är ju kul för dem, men varenda telefon är unik och alla klarar inte av samma inställningar.

Specifika metoder för SGS2:
    * Stäng av Fast Dormancy OM din operatör inte stöder det. Slå in *#9900# på telefonen och klicka på knappen som det står "Disable Fast Dormancy" på.

Vad är fast dormancy: http://www.computerworld.com/s/arti...martphone_networking_and_battery_performance_

För närvarande har enligt uppgifter enbart Telenor stöd för detta i Sverige. När jag frågade Tre om detta var de dock lite tvetydliga: "Ja, vårt nät har stöd för detta samtidigt som det inte har det. Jag är ledsen över detta något otydliga svar men vår rekomendation till dig är att stänga av det i din mobil för bästa upplevelse." Alltså, har ni något annat än Telenor ska ni stänga av FD.

* Frys alla Samsung-appar eller ta bort dem. Du missar inget utan dem. Specifikt Game Hub och Social Hub kan vara energitjuvar och ligga och köra i bakgrunden. Frysa appar kan göras med appar som Titanium Backup eller AntTek App Manager (Gratis). De flesta custom-ROMar har tagit bort dessa skräpappar.

* Stäng av notifikationer för Samsung Apps. Gå in i inställningar -> Applikationer -> Samsung Apps -> OFF.

* Att ha mörka teman/bakgrundsbilder sparar en hel del ström. Ju mörkare pixlar, desto mindre ström skärmen drar. Personligen kör jag med temat Black Android Theme som gör i princip hela telefonen svart (och därmed J-vligt snygg) med vit text på. Kolla in den på [THEME]Black Android Theme V2.5 LIVE [ALL TW ROM'S][Updated 29/08/11] - xda-developers

* Screen Filter är en app som mörkar ned skärmen mer än vad android gör. Den är bra om du tycker att ljusnivåerna är för höga och går att finjustera. Väldigt bra app för telefoner med OLED-displayer om man vill klämma ur lite
    extra batteritid.

* Byt till custom rom och kernel. Det är SÅ värt det! Det är mycket enklare än man tror också. Innan jag bytte ROM kunde jag knappt ha igång min i ett dygn. Nu ligger mitt rekord på 76 timmar, dock med väldigt lite användande i form av ringande och smsande. Skillnaden varierar från ROM till ROM men vi vet också att skillnaden varierar från användare till användare, beroende på vilka appar som används osv. Det är faktiskt värt att sätta sig in lite i custom-romar för man kan få ut det där lilla extra som inte finns som standard. Exempelvis så lyser mina backa- och menyknappar upp när jag har missade samtal/sms, en funktion som kallas BLN (BackLight Notification) och jag slipper ha skickade/mottagna SMS i samtalsloggen.

Android är inte som iOS eller en PC. Man kan ändra på nästan allt och små förändringar kan ibland göra stor skillnad, både på gott och ont. Det är verkligen värt att sätta sig in i telefonen lite mer, för då kan du fixa till alla saker du stör dig på tids nog och optimera den för just dig! Smaken är ju ändå som baken!

Last edited: 2 sept 2011
    seca, curt, foffen och 14 andra gillar detta.
  2. Blashkyrk

Blashkyrk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+
    Fina tips men en fundering kring Fast Dormancy (FD).

Är det inte så att om operatören stöder FD så skall det egentligen spara batteri och bör därför användas.

D.v.s.
    ...om operatören stöder FD, ha det påslaget.
    ...om INTE operatören stöder FD, ha det avslaget.

Frågan är väl nu bara vilka operatörer stöder det i Sverige ?

Någon med mer kunskap om FD kanske kan förklara bättre?

(Fast dormancy to improve smartphone networking and battery performance - Computerworld)

3. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Som det ser ut nu har ingen operatör i sverige Fast Dormancy såvitt jag vet. Jag kan och hoppas på att ha fel, det vore nice om någon operatör har det, men iom att så många rapporterat förbättringar i både batteritid och överföringshastigheter med FD avstängt så tippar jag på att så inte är fallet.

4. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Tror Telenor ska ha det, för mig jag läste det här på swedroid att någon ringt och frågat men lite väl pyssligt att söka från luren.

Sent from orbit

5. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ok, om så är fallet borde man ju inte stänga av det om man har Telenor då.

6. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

När jag slår in #9900# får jag upp meddelande "Anslutningsproblem eller ogiltig MMI-kod," whats up? ;/

7. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Du glömde nog slå in stjärna innan. *#9900# :)

hogart gillar detta.
  8. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Bra initiativ för oss newbies. Beställde som sagt det nya 2000mAh-batteriet.

9. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det var det jag tänkte. Jag hade kunnat pröjsa för en sån här guide för tre månader sen, iom att detta är min första smartphone också. :)

10. lookie

lookie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

bra tips! Tack!

11. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

*#*#9900#*#* ska det vara om du ska stänga av/sätta på FD

12. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Vad mennas med Fb

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

13. Johan.s

Johan.s Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Telia stöder inte fast dormacy i dagsläget.

14. luttman

luttman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Går det få en liten guide på detta? så vi newfags inte bränner telefonen det första vi gör :P

15. laizita

laizita Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Riktigt bra initiativ, mycket som man visste innan och dels ny information.

KLISTRA DENNA TRÅD!

16. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Du kan ju ändra så att det står att den där batteriappen kostar 20 spänn, gratis var den inte. Kör med senaste Niphokernel nu, inga apps är aktiva, och minnet har jag rensat. Telefonen vägrar gå ner i deep sleep och kommer göra så tills jag bootar om den.

Någon som sitter på en kernel som fungerar?

17. pallle

pallle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad innebär "Fast Dormancy"?

18. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Om du läser i tråden så finns det en länk...

19. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Nej, *#9900# fungerar. Prova.

Jag kan skriva ihop en miniguide för underklockning lite senare idag om intresse finns.

Aha, betterbatterystats kostar? Jag tog hem den från 4shared.com. Typ alla betal-applikationer finns att hämta där, dock finns risken att man får virus (i stil med att de kopierar nummer, lösenord osv.) av appar från "svarta marknaden". Jag betalar bara för riktigt välgjorda appar, som fPSE, powerAMP och SwiftKey X.

GT-I9100, Cognition S2 1.51, Black Android Theme

20. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag kör Ninphetamine 2.1.3 och det fungerar fint. Gå in i Inställningar -> Applikationer -> Utveckling och kolla så att Fortsätt Vara Vaken (eller vad den nu heter på svenska, Stay Awake på Eng.) är urbockad!