Guide: Optimera/tweaka SGS2 (ICS och kanske även äldre)

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av swejuggalo, 29 mar 2012.

1. swejuggalo

swejuggalo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jag har letat lite efter en bra guide för att veta vad som inte behövs köras och vilka prylar som helt och hållet kan avaktiveras på telefonen.
    Jag hittade inte riktigt det jag sökte efter. Då jag kör med ICS 4.0.3 orginal så kan det ev skillja lite mot äldre versioner.
    Här kommer det jag har provat och inte provat hittils. Uppdaterar vid behov.

Settings, Applications, All. Clicka på programmet, avinstallera updateringar (ett uppdaterat inbyggt program går ej att avaktivera), Disable. Nu så vet inte telefonen om att dessa paket/program finns. Detta ställer dock till med problem om ett program är beroende av just det du avaktiverat.

Jag börjar ifrån botten med de inakteriverade programvarorna.

Zinio
    Yahoo! Finance
    Voice Search
    Trim (editera/klippa film?)
    TalkBack
    Talk
    Street View (tillägg till Goggle maps)
    Social Hub (3 st)
    Samsung TTS
    Readers Hub
    PressReader
    New & Weather
    My files (jag använder en annan filutforskare)
    MusicFX (jag använder inte standard musikspelare så jag tror inget kommer att använda denna då)
    Music Hub
    Mini paper
    Microbes
    Maps (Om man utnyttjar annan kart-tjänst/gps programvara)
    Kobo
    Google+
    Google Text-to-speech Engine
    Google Search
    Gallery (jag använder QuickPic istället)
    Face Unlock
    Exchange Services
    Email
    Dual Clock
    Calculator (kör RealCalc)
    Application Monitor
    Ap Mobile
    Android Live Wallpapers
    AccuWeather.com (jag kör med SMHI)
    Accuweather weather Daemon

Program som inte bör inaktiveras och varför ( enbart verifierade program ) .

QuickView : Standard kameran använder denna då man ska titta på bilden man nyss tagit (dvs öppna miniatyren nere till vänster). Avaktiverar man denna och ska titta på bilden så crashar kameran.

Program som går att avaktivera men troligen bör vara kvar.

BadgeProvider : ?
    Calendar (alla) : Flera tjänster kan synca kalendern. Problem om denna inte körs?
    ChocoEUKor : ?
    Clock (en av dem) : Under undersökning. En alternativ clock widget?
    com.android.smspush : Högst troligen en viktig del för oss som skickar sms. Inte tillräckligt undersökt. Jag skulle tippa på att 3:dje parts program använder denna också.
    com.sec.android.app.minimode.res : ?
    com.sec.android.providers.downloads : ?
    Contacts (inkl storage): Känns rätt självklar men jag har inte testat effekterna av att avaktivera denna. Tror den uttnyttjas rätt flitigt av andra program även om man skulle använda ett 3:dje part alternativ.
    Days : Ej testad, tippar på en widgett?
    Digital clock : standard clock widgett. Använder man något annat så är det nog riskfritt att avaktivera (ej testat)
    Download Manager : Ej testad, men jag misstänker att Google Play eller vissa andra tjänster kan behöva denna.
    Downloads : -||-
    DRM-Protected Content Storage : ej testad, men kan ev avaktiveras. Kan tänka mig att den kan behövas av vissa programvaror där man köper spel/program/musik.
    Gmail : e-post programmet till G-mail. Om man trots allt vill skippa denna på telefonen så kan det ev gå att avaktivera utan problem (ej testat).
    Google appar som Account Manager, sync, Set Up, Framework : Troligen ingen bra ide att avaktivera något av dessa. Skulle ev kunna funka om man inte använder Play Store eller annan Google tjänst.
    Helv Neue S : Typsnitt, troligen ingen fara att avaktivera om telefonen inte använder denna som standard. Ej testat.
    HTML Viewer : Då jag misstänker att denna har bland annat med den inbyggda webläsaren och ev andra tjänster att göra så har jag ej testat denna ännu.
    Let's try, panning! : Troligen bara en guide/genomgång av denna funktionen. Ej testad.
    LogsProvider : Loggning av systemet? Berör ev skickning av crash loggar. Ej testad.
    Market Feedback Agent : Troligen inte nödvändig för att Google Play ska fungera. Ej testad.
    Market Updater : Uttnyttjar man Google Play så bör inte denna avaktiveras
    Media Storage : Ej testad.
    Messaging : Använder man den inbyggda sms/mms appen så bör denna vara kvar. Ej testad.
    My uploads : Finns troligen program som är beroende av denna. Ej testad.
    Network Location : Ej testad. Uttnyttjande av sensorer för att bestämma position?
    Remote Controls : används troligen av program som Where is my droid. Ej testad.
    Samsung account/Apps: Kan troligen avaktiveras. Dock okänt om account används till mer än bara Samsung Apps. Ej testad.
    Samsung IME : tangentbordet?
    Search application provider : ?
    Setup Wizard : Används väl normalt sett bara en gång? Ej testad.
    Share App : Knappen/tjänsten "share app". Kan ev aktiveras. Ej testad.
    ShutdownApp : Berör avstängnings alternativen? Ej testad.
    Software update : Relaterat till FOTA antar jag. Ej testad.
    System IDS : ?
    Task : ej testad. Att göra listan troligen.
    Tasks provider : ?
    TwWallpaperChooser : TouchWiz wallpaper väljare. Ej testad.
    User Dictionary : Din egna ordlista. Kan användas av flertalet program. Ej testad.

2. ubernice

ubernice Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon: