Optmius 2X vs Samsung Galaxy SII

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Exile82, 22 mar 2011.

1. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nu är det fan dags att pensionera min vita Hjälte. Den har orkat med ett och ett halvt år av överklockning och moddande. Nu är den trött!

Sen månader tillbaka har jag haft ett extra öga på LGn, specen är ju rätt häftig. Men en kompis har redan bestämt sig för SGSII, och vid en diskussion framkom att den har NFC (Near Field Communication).
    Men det jag undrar är, kommer man ha någon användning för det de närmsta 2-3 åren? Någon som vet?

(Jag hoppas på ett rungande nej, så slipper jag fundera!)

2. ElecTriX

ElecTriX Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Mycket tveksam till detta faktiskt. Det är möjligt att Sverige kommer börja använda detta men det är väldigt långt bort i horisonten i dagsläget.

Plus att när och om Sverige börjar ge stöd för NFC så kommer SGS2 vara väldigt gammal teknik.

Edit:
    Ska man köpa en telefon och ha i åtanke att den ska stöda så mycket som möjligt som KANSKE kommer i framtiden så har du rätt svåra beslut framför dig. ;)

3. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Det var min tanke! Tack för det!

Då får det bli en X2a

Last edited: 22 mar 2011
  4. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Jag kan inte tänka mig att NFC är på något seriöst intåg än på länge.

Kontanthantering är snordyrt, och många branscher lobbar hårt för att minska bruket av kontanter. När t.ex. tidningar skriver om SMS-betalningar för toalettbesök, NFC, höjda bankomatavgifter, eller Cashkort så handlar det oftast inte om några riktiga nyheter, utan sådant är lömska reklamkampanjer tänkta att vänja av folk vid kontanter för att t.ex. banker och affärer ska kunna spara pengar på minskad kontanthantering.

Den utvecklingen hålls dock tillbaka av konservativa konsumenter som gillar kontanter, och de som inte gör det stormtrivs i regel med sina gammeldags betalkort (Visa etc), och av kapitalisternas otroliga girighet. De brukar ju inte nöja sig med att spara pengar på minskad kontanthantering, utan de försöker ofta smyga in lite extra profit genom att lägga massa obehagliga extraavgifter på nya tjänster... 5 kr kontant för att få pissa, och 6:50 med SMS-betalning.

När branschen har fått lära sig på det svåra sättet i någon generation till, och när 40-talisterna börjar dö i mängder så kanske det blir några rejäla förändringar, men fram till dess lär NFC på sin höjd vara ett kul alternativ som inte är bättre än något annat.

5. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Oj, det var ett härligt inlägg med en liten politisk anspelning.
    Men jag kan hålla med dig i mångt och mycket!

6. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

jag tror nfc teknologin kommer först komma igång någon gång om två år, i bästafall nästa år.
    Jag kommer i alla fall vänta med NFC mobiler.

Jag övervägde också SGS2 Men kom fram till:
    sammsungs dåliga uppdaterings historik; kolla på taben bara som exempel, den kom för ett halv år sedan men ändå har sammsung sagt 3.0 kommer inte till taben, vilket är urdåligt! Plus sammsungs dåliga filsystem, som verkar hänga med till SGS2:an. 1G ram är förvisso mer än 512mb, men det borde också leda till försämrad batteritid.

Men visst SGS2's skärm är fantastisk!
    Men O2X:ans är inte direkt dålig heller, förvisso knappast SAMOLED+.

Men jag tror inte du skulle bli besviken om du väntade på SGS2:an, för som sagt den är ju inte dålig. Men jag tycker/tror att O2X är lite bättre.

7. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

kände mig manad att svara:
    gällandes det du nämner, har snarare med och göra att teknologin är inte hel-mogen bland vanliga människor ännu, vilket leder till mindre personer 'slantar' via SMS utan väljer att slanta 'analogt', men efter att fler personer inser sms betalning inte kommer skrämma fram Aztekerna eller få dig att förlora allt, etc bakåtsträvar-retorik.
    Efter att fler använder SMS för och betala piss/etc -stunden, kan man ta bort 5kr sloten, och priset kommer och falla till säkert under 5kr. Jag lovar, det är en av kapitalismens största styrkor.

Last edited: 22 mar 2011
  8. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Är det verkligen sån stor skillnad på skärmarna?!
    Hur som helst går jag från en Hero, jag byter upp mig hur som helst! :)

9. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

jag jämförde mellan en kollegas Desire, och visst tusan är det stor skillnad!
    för dig kommer skilnaden vara astronomisk dock, även om du köper O2X:an.

10. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Många konservativa konsumenter är rädda på det vis som du beskriver, och de använder kontanter för att de litar på dem. 40-talisterna hör dit, och det är därför jag nämnde dem.

Men grejen med girigheten är lurigare... Med t.ex. SMS-betalning av toalettbesök så lär toalettägaren få pynta ut stålar för installation av ny teknik, och för att sedan få använda den nya tekniken. Och konsumenten får betala för att få betala (t.ex. avgift till teleoperatören för att få skicka SMS), vilket många har problem med oavsett om de litar på tekniken eller inte.

De som sparar mest pengar på den kontantlösa tekniken här lär nog vara toalettägarens bank, och det ska mycket till för att kunna få ner priset till under de ursprungliga 5 kronorna om inte alla inblandade lätt kan se möjlighet att tjäna eller spara på teknikbytet.

Och betänk då att många, t.ex. jag, hellre pissar i betaldosan utanför toaletten än pröjsar en enda spänn för att få pissa, alldeles oavsett hur betalningen är tänkt att fungera.

Min poäng är i vilket fall att det kommer dröja länge innan NFC på allvar blir något att "behöva", och när det blir det så kommer man säkerligen att kunna klara sig ett tag med en nyckelring eller något i den stilen om nu ens senaste mobil inte skulle ha funktionen inbyggd.

11. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Det jag har sett av Samsungs skärmar och 2X skärm kan man väl förkorta så här:
    Samsung har högre ljusstyrka och skarpare färger (på tok för skarpa enligt min mening) vilket blir en intensiv skärm.
    2X skärm är mycket mer harmonisk i sin ljus och färgåtergivning vilket ger en klar och behaglig upplevelse.

Sen är det väl bara frågan om vilket man själv tycker är bäst, personligen föredrar jag den harmoniska återgivningen i 2X skärm alla dagar i veckan.

12. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

kan inte säga att jag är annat än jätte nöjd, med root så blir min o2x mycket bättre.